Jäänmurtaja Polaris tankkasi ensimmäistä kertaa LNG:tä Torniossa

Tornion terminaali mahdollistaa kaasun käytön lisäämisen Perämerellä. Tähän asti pohjoisin LNG-terminaali on ollut Porissa.

jäänmurtajat
Jäänmurtaja Polaris tankkaa LNGtä Tornion Röyttässä.
Perämerelle avustamaan tullut Polaris on maailman ensimmäinen LNG:llä kulkeva jäänmurtaja. Studio Timo Heikkala Oy/Arctia Oy

Jäänmurtaja Polaris tankkasi viime lauantaina nestemäistä maakaasua ensimmäistä kertaa suoraan Tornion Röyttän terminaalista.

Polaris on maailman ensimmäinen LNG:llä kulkeva jäänmurtaja. Väyläviraston mukaan liikenteen vähäpäästöisyyttä tavoitellaan kaikilla sektoreilla.

Tornion uusi LNG-terminaali mahdollistaa nyt kaasun käytön lisäämisen Perämerellä operoitaessa. Tähän asti pohjoisin LNG-aluksille soveltuva terminaali on sijainnut Porissa. Kaasua on pystytty jonkin verran toimittamaan autokuljetuksin, mutta pääosin aluksissa on jouduttu käyttämään dieseliä.

LNG on toistaiseksi maailman ympäristöystävällisin polttoaine laivoissa. Se ei sisällä rikkiä ja palaessaan se tuottaa 87 prosenttia vähemmän typen oksideja ja 9 prosenttia vähemmän hiilidioksidipäästöjä verrattuna merenkulun dieseliin.

Jäänmurtaja Polaris suunniteltiin alusta alkaen jäänmurtajaksi, jossa haluttiin yhdistää tehokkuus ja ympäristöystävällisyys.

– Maailman ensimmäinen kaasukäyttöinen jäänmurtaja Polaris toimii pohjoisen Itämeren vaativissa talviolosuhteissa nyt kolmatta talvea ja on upeasti osoittautunut odotusten mukaiseksi uuden sukupolven jäänmurtajaksi, sanoo Väylän talvimerenkulusta vastaava Markus Karjalainen.

LNG:n käytön ohella Polaris on muutenkin suunniteltu ympäristöä ajatellen.

– Esimerkiksi potkurijärjestelmässä käytettävä rasva on biohajoavaa. Harmaat vedet eli käytännössä suihkuvedet kerätään tankkiin ja tyhjennetään satamakäyntien aikana maihin. Mereen ei siis lasketa mitään edes puhdistettuna, kertoo Arctia Icebreaking Oy:n jäänmurtaja Polariksen päällikkö Pasi Järvelin.