Monivammainen Pirkko Martikainen, 70, kertoo asumisestaan Mehiläisen hoivakodissa: "Olin kaksi ja puoli viikkoa pesemättä"

Turkulaisen hoivakoti Nukkumatin hoitokäytännöissä olisi Martikaisen mielestä paljon parannettavaa.

vanhustenhoito
Pirkko Martikainen.
Pirkko Martikainen haluaa kertoa kokemuksistaan turkulaisessa palvelukodissa.Yrjö Hjelt / Yle

Monivammaisella Pirkko Martikaisella on seitsemän vuoden kokemus asumisesta palvelukodeissa. Niistä viimeiset vajaat viisi on kulunut turkulaisessa palvelukoti Nukkumatissa.

Martikainen otti yhteyden Yleen, jotta pääsisi kertomaan hoivapaikkaansa liittyvistä huolistaan. Ylen selvitykset ovat paljastaneet useita ongelmia niin Esperin, Mehiläisen kuin Attendon hoivakodeissa.

Martikainen sanoo muuttaneensa hyvään hoivakotiin, jonka palvelutaso romahti sen jälkeen, kun se myytiin Mehiläiselle.

Yrityskauppa tehtiin vuonna 2016, kun Mehiläinen osti Mainio Vireen liiketoiminnan. Samalla hoitokodin nimi muuttui Mainiokoti Nukkumatiksi.

Jo yrityskaupan yhteydessä hoitajat ilmaisivat huolensa muun muassa työvoiman riittävyydestä. Nyt samaa huolta kantaa ainakin yksi asiakas, Pirkko Martikainen.

Ennen oli moni asia paremmin

Pirkko Martikainen sanoo, että asukkaan elämä hoivakodissa oli ennen omistajanvaihdosta kaikin puolin erilaista.

Ajateltiin, että on parempaa, kun Mehiläinen tulee, mutta kyllä se on juuri päinvastoin.

Pirkko Martikainen

– Henkilökuntaa oli tarpeeksi ja ruokakin oli parempaa. Se on mennyt alaspäin kuin lehmän häntä. Ihmisillä oli aikaa asukkaille, eivätkä he olleet niin stressaantuneita kuin nyt, hän kuvailee.

Nyt Martikainen kantaa huolta myös hoitajien jaksamisesta.

– On ollut ihan kauheaa katsella sivusta, kun ihmiset vetävät itsensä ihan piippuun. Ei kerta kaikkiaan kukaan jaksa niin paljon.

Martikainen odotti palvelutason parantuvan.

– Ihmisellä on aina toivomus paremmasta. Ajateltiin, että on parempaa, kun Mehiläinen tulee, mutta kyllä se on juuri päinvastoin.

Epämiellyttävä ennätys

Pirkko Martikainen on monivammainen ja tarvitsee ympärivuorokautista hoitoa.

– Olen tietysti hankala hoidettava, kun aina tarvitaan kaksi auttamaan, mutta sen takia minä tänne tulinkin. Ilmoitettiin, että täällä on tarpeeksi hoitajia.

Pirkko Martikainen.
Pirkko Martikainen tarvitsee ympärivuorokautista apua.Yrjö Hjelt / Yle

Martikainen kuvailee, että arjessa huono hoito näkyy ja tuntuu monin tavoin.

– Eilen minulle tuli uusi ennätys, kun olin kaksi ja puoli viikkoa pesemättä. Jokainen voi miettiä, mitä se olisi omalla kohdalla. Kukaan ei koiraansakaan pitäisi sellaisessa tilanteessa.

Olen tietysti hankala hoidettava, kun aina tarvitaan kaksi auttamaan, mutta sen takia minä tänne tulinkin.

Pirkko Martikainen

Martikainen sanoo, ettei apuakaan saa heti, kun sitä odottaa aina kymmenen muutakin ihmistä. Kelloa saa soittaa pitkään.

– En saa ruokaa ja jos saan, niin se on monta kertaa ala-arvoista. En olisi ikinä voinut kuvitella joutuvani tällaiseen tilanteeseen, että likaisena ja nälkäisenä saan odotella hoitajia, Martikainen sanoo.

Hoivakoti Nukkumatin omistavan Mehiläisen hoivapalveluiden johtaja Niklas Härus sanoo, että kaikki toiminnasta saatava palaute otetaan vakavasti.

– Nukkumatissa on tehty hyvää työtä tähän päivään asti, Härus sanoo.

Hoitajamitoitus on hänen mukaansa Nukkumatissa täyttynyt. Pirkko Martikaisen kokemus huonontuneesta hoivasta aiotaan Häruksen mukaan selvittää.

– Tähän täytyy ehdottomasti puuttua. Meille etusijalla on asukkaidemme hyvinvointi.

Hoitajat ja johtajat vaihtuvat

Pirkko Martikainen painottaa, ettei syytä tilanteesta hoitajia.

– Hoitajat haluaisivat parantaa tilannetta, mutta moni pelkää ilmeisesti puhua työpaikan menettämisen pelossa ja sehän on ihan ymmärrettävää.

Sitä Martikainen harmittelee, että palvelukodin henkilökunta vaihtuu tiuhaan.

– Viimeisen vuoden aikana täältä on lähtenyt kymmenen todella pätevää hoitajaa pois. Ainakin yksi kertoi lähtevänsä siksi, ettei ollut saanut koulutusta sellaiseen työhön, jossa ihmisille vain nopeasti heitetään ruoka eteen ja heidät pestään, jos pestään.

Hoitajia on Martikaisen mukaan liian vähän.

– On ammattitaidottomia ja opiskelijoita. Yhtenä päivänä kaksi opiskelijaa oli vastuussa koko talosta. Sehän on lainvastaista.

Tehyn mukaan näin ei voi olla. Johtava lakimies Vappu Okkeri sanoo, että vanhuspalvelulain mukaan paikalla on aina oltava riittävästi koulutettua henkilökuntaa. Opiskelijan työparina on tyypillisesti kokenut hoitaja.

Mehiläisen Niklas Härus on selvittänyt asiaa tämän vuoden osalta.

– Olemme tarkistaneet yksikön työvuorolistat alkuvuodelta ja talossa on aina ollut paikalla koulutettua hoitohenkilökuntaa. Käymme kuitenkin nyt vielä koko henkilöstötilanteen läpi ja varmistamme, että henkilöstöä on riittävästi, Härus kommentoi.

Pienen ajan sisällä hoitokodissa on ollut myös monta johtajaa. Pirkko Martikaisen mielestä he eivät ole puuttuneet epäkohtiin, joista asiakkaat ovat heille kertoneet.

Osalle johtajista asukkaat ovat antaneet lempinimiä.

– Yhtä edellistä johtajaa kutsuimme teflonmieheksi, kun hän ei ottanut mitään kantaa. Sai puhua mitä vaan, niin kaikki liukui kuin teflonpannussa.

Mia Leino ja Pirkko Martikainen.
Mia Leino toimii Pirkko Martikaisen henkilökohtaisena avustajana muutaman tunnin viikossa.Yrjö Hjelt / Yle

Edellinen johtaja jaksoi Martikaisen mukaan työssään kaksi kuukautta. Nykyinen hoitaa samanaikaisesti useampaa palvelukotia.

– Sen voi kuvitella, millainen tilanne silloin on, Martikainen sanoo.

Omistaja sanoo kantavansa vastuun

Pirkko Martikaisen mielestä Mehiläinen ei ota asioihin ja palautteisiin kantaa.

– Aina vedotaan Helsingin päähän, että siellä kielletään tekemästä mitään korjauksia, uudistuksia tai parannuksia. Se on jo vitsi asukkaiden ja hoitajien kesken.

Meidän täytyy selvittää henkilökunnan toimintaa ja katsoa onko jotain korjattavaa.  Suihku kahden viikon välein ei ole normaalia.

Niklas Härus

Niklas Härus sanoo, että palautteita kuunnellaan. Hän kommentoi myös Martikaisen kokemusta kahden ja puolen viikon pesemättömyydestä.

– Asukkaiden hygieniasta pidetään kyllä hyvää huolta joka tilanteessa. Tässä meidän täytyy selvittää henkilökunnan toimintaa ja katsoa onko jotain korjattavaa. Suihku kahden viikon välein ei ole normaalia.

Toivon todellakin, että puheista tulisi tekoja, eivätkä ne jäisi pelkiksi turhiksi lupauksiksi.

Pirkko Martikainen

Härus painottaa, että jokaisen asiakkaan kohdalla on toteuduttava laadukas, yksilöllinen ja hyvä hoiva.

– Me kannamme siitä vastuun. Nyt täytyy käydä läpi henkilökunnan ja asukkaiden kanssa se, mihin täytyy tässä puuttua.

Pirkko Martikainen toivoo, että tilanne paranisi sekä hänellä että kaikilla muilla.

– On häpeä, että Suomen kaltainen hyvinvointivaltio hoitaa vanhuksensa näin huonosti. Toivon todellakin, että puheista tulisi tekoja, eivätkä ne jäisi pelkiksi turhiksi lupauksiksi.

Hoivakoti Nukkumatti.
Yrjö Hjelt / Yle

Kommentointi jutusta oli avoinna julkaisun jälkeen. Kiitos kaikille! Kommentointi sulkeutui, mutta keskustelu aiheesta jatkuu.

Juttua täydennetty to 7.2. klo 16.45. Lisätty Tehyn ja Mehiläisen kommentit opiskelijatyövoiman käytöstä.

Lue lisää:

Jopa 15 vanhuksen epäillään kuolleen laiminlyöntien vuoksi – Esperiä syyttävä omainen: “Oli pitkään tunne, että jotain vakavaa tapahtuu”

Vanhustenhoidon ongelmat keskittyvät yksityisiin yrityksiin – Julkisesta puolesta tehdään selvästi vähemmän ilmoituksia