Instagramin suosituimmaksi noussut kananmuna on mainosammattilaisten keksintö – kampanjoi aluksi mielenterveyden puolesta

Kuva kananmunasta on kerännyt yli 52 miljoonaa tykkäystä eli enemmän kuin Instagram-suosikki Kylie Jennerin vauva.

Sosiaalisen median julkkikset
Kennoihin pakattuja kananmunia hollantilaisella kanatilalla.
Kennoihin pakattuja kananmunia hollantilaisella kanatilalla.Vincent Jannink / EPA

Vieläkään ei ole selvinnyt, kumpi oli ensin: kana vai muna? Sen sijaan kuvapalvelu Instagramin suosituin postaus on selkeästi muna.

Käyttäjätilille world_record_egg tammikuun alussa ladattu kananmunan kuva (siirryt toiseen palveluun) on kerännyt jo 52 miljoonaa tykkäystä, ja sen munineen kanan henkilöllisyys on selvinnyt. New York Times -lehti kertoi viikonloppuna, että tempauksen takana on kolme brittiläistä mainosalan ammattilaista.

Idean isäksi lehti nimeää 29-vuotiaan Chris Godfreyn, joka oli inspiroitunut yhdestä Instagramin suurimmista julkkiksista. Kardashianin viihdeklaaniiin kuuluvan Kylie Jennerin ensimmäinen kuva pienestä tyttärestään (siirryt toiseen palveluun) oli aiemmin kerännyt eniten tykkäyksiä palvelussa, yli 18 miljoonaa.

– Pystyisikö jokin niin yleinen ja yksinkertainen kuin muna rikkomaan ennätyksen? Muna on vain muna. Sillä ei ole rotua, sukupuolta eikä uskontoa, Godfrey muistelee New York Timesille pohtineensa.

Ennätyksen haltijan lisäksi kananmunakuvasta tuli kansainvälinen mediasensaatio. Suomessakin uutisoitiin laajalti sen suosiosta.

Mukana mielenterveyskampanjassa

Munan mainetta hyödynnettiin ensimmäistä kertaa viikonloppuna, kun sen tähdittämä mainos ajoitettiin Yhdysvalloissa suosittuun mainospaikkaan eli amerikkalaisen jalkapallon Superbowl-finaalin aikaan.

Videopalvelu Hulussa esitetyssä animaatiossa näytettiin munaa, jonka kuori säröilee. (Video esimerkiksi täällä Mashable-verkkosivustolla (siirryt toiseen palveluun).) Videossa sen kerrotaan murtuvan sosiaalisen median paineen alla. Mahdollisesti samoin tuntevaa katsojaa ohjataan mielenterveysjärjestön verkkosivuille.

Tykkäykset tuovat näkyvyyttä ja rahaakin

Munan taustajoukot kertovat New York Timesille, että kampanjoita on tulossa lisää, mutta eivät kerro, mitä munalla markkinoidaan seuraavaksi tai kuinka paljon sen käytöstä luvataan maksaa. Arveluita 10 miljoonan dollarin sopimuksista he sanovat kuitenkin liioitelluiksi. Tarjouksia he kertovat kuitenkin saaneensa runsaasti.

Instagram on noussut yhä suositummaksi mainosalustaksi. Monet julkisuuden henkilöt ja ns. some-vaikuttajat eli "influencerit" lataavat palveluun usein kuvia tuotteista tai palveluista "kaupallisena yhteistyönä".