Norjalainen nettilehti joutui venäläisviranomaisten hampaisiin – oli julkaissut jutun homoseksuaalista saamelaismiehestä

Barents Observer julkaisu kertoi viime viikolla saaneensa painostuskirjeen Venäjän televiestintävalvonnasta.

Venäjä
Kuvakaappaus Barents Observerin sivuilta.
Barents Observer / kuvakaappaus

– Teillä on 24 tuntia aikaa poistaa artikkeli netistä tai sivustonne estetään Venäjällä, siteerasi norjalainen nettilehti Independent Barents Observer (siirryt toiseen palveluun) viestiä, jonka se oli saanut Venäjän tietoverkkoja valvovalta Roskomnadzor-viranomaiselta.

Useat venäläismediat ovat kirjoittaneet asiasta. Lehti kirjoittaa juttuja pohjoisen raja-alueilta.

Yhdessä sivuston jutussa oli kerrottu tarina Ruotsin-saamelaisesta Dan Erikssonista (siirryt toiseen palveluun) ja hänen tiestään homoseksuaalisuutensa löytämiseksi. Jutussa kerrottiin myös miehen itsemurha-aikeista. Juttu on julkaistu englanniksi ja venäjäksi.

Venäläisviranomaisten mukaan jutussa lakia rikkoivat kohdat, jotka käsittelivät itsemurhaa.

Myös homoseksuaalisuudesta kirjoittaminen on Venäjällä hankalaa. Venäjällä on ollut vuodesta 2013 voimassa tiukka homopropagandalaki, joka kieltää "ei-perinteisten seksuaalisuhteiden propagoinnin” alaikäisille.

Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kohdistuvat viharikokset ovat yleistyneet lain myötä.

Lehden mukaan televalvontaviranomaisten viesti on painostusta, johon he eivät aio suostua.

– Roskomnadzorilla, FSB:llä tai millään viranomaisella Venäjällä tai Norjassa ei ole mitään vaikutusta siihen mistä kirjoitamme, kirjoitti lehden päätoimittaja Thomas Nilsen.

Hänen mukaansa artikkeli pysyy jatkossakin sivustolla. Nielsen sai vuonna 2017 viiden vuoden matkustuskiellon Venäjälle.

Navalnyikin oli huomannut

Myös oppositiopoliitikko Aleksei Navalnyi kiinnitti huomiota lehden saamaan painostukseen Twitterissä.

– Kansalaiset maksavat Roskomnadzorin virkamiesten palkat, jotta nämä voivat pitää silmällä norjalaisia sivustoja ja vaatia uutisten poistamisia sivustolta. Meillä on rikas maa, kirjoitti Navalnyi.

navalnyin tviitti (siirryt toiseen palveluun)

Vuonna 2018 Venäjän televiestintäviranomainen sulki muun muassa Navalnyin sivuston ja oligarkki Mihail Hodorkovskin rahoittaman MBK Median sivuston.

Viime aikoina Roskomnadzor on myös lähettänyt viestejä amerikkalaisyhtiöille, Facebookille ja Twitterille, kun nämä eivät ole suostuneet jakamaan käyttäjien tietoja viranomaisille Venäjällä.

Peskov: Venäjällä ei ole sensuuria

Keskiviikkona Kremlin tiedottaja Dmitri Peskov puhui Venäjän kannasta sensuuriin ja ulkomaalaisten uutistahoihin omassa tiedotustilaisuudessaan.

– Venäjällä ei ole sensuuria, se on selvää, sanoi Peskov.

Hänen mukaansa (siirryt toiseen palveluun) muiden maiden mediaomistusten ja kansalaisten rajoitukset ovat normaalia toimintaa myös muualla maailmassa.

Peskov toisti myös Venäjän linjan, että journalisteilla on sanavapaus, mutta heidän tulisi ottaa huomioon vastuu yleisen mielipiteen muokkauksesta.

– Olisi väärin hyväksyä, että ulkomaiden kansalaisilla olisi tällaisia resursseja käytössään nykyisenkaltaisessa ympäristössä, sanoi Peskov.

BBC:n venäjänkielisen osaston (siirryt toiseen palveluun) uutisen mukaan Venäjällä on laitettu miljardeja ruplia uuteen teknologiaan, joka paljastaisi tulevaisuudessa ulkopuolelta tulevan tietoliikenteen. Niin kutsutun DPI (Deep Packet Inspection) teknologian avulla viranomaiset aikovat estää epätoivotun sisällön.

Lue lisää:

Venäjän televiestintävalvoja aloittaa toimet Facebookia ja Twitteriä vastaan

Venäjän turvallisuuskoneisto otti nuoret erityistarkkailuun – Ihmisoikeusaktivistit syyttävät ääriliikkeiden tehtailusta

Poliittinen vitsi vei oikeuteen – Venäjällä pohditaan nyt somejakojen rangaistavuutta

Analyysi: "Venäjän WhatsAppissa" pilkataan Putinia ja juorutaan hallinnosta – mutta mitä yritys sulkea Telegram merkitsee venäläisille?

Venäjä kielsi suositun viestipalvelu Telegramin – yhtiö ei suostunut päästämään FSB:tä viestien kimppuun