Oletko huomannut muutosta Kuopion busseissa? Linja-auto juuttuu entistä harvemmin punaisiin valoihin uuden tekniikan ansiosta

Kuopion keskustassa testataan parhaillaan liikennevalojen etuusjärjestelmää, joka vaihtaa myöhässä olevalle paikallisbussille vihreän valon. Jo muutaman viikon aikana on huomattu, että järjestelmästä on hyötyä.

paikallisliikenne
Lukiolainen Janette Airaksinen istuu bussissa matkalla kotiin.
Janette Airaksinen antaa Kuopion paikallisliikenteelle arvosanan 9. Marianne Mattila / Yle

Kuopiossa on helpotettu tänä talvena myöhässä olevien bussien etenemistä. Tätä varten käytössä on liikennevalojen etuusjärjestelmä, jota testataan parhaillaan keskustan alueella.

Järjestelmä on ollut käytössä nyt muutaman viikon ajan ja siitä on saatu heti hyviä kokemuksia.

Se on toiminut erittäin hyvin.

Jouni Huhtinen

Käytännössä etuus tarkoittaa sitä, että järjestelmä vaihtaa kaksi minuuttia tai sitä enemmän myöhässä olevalle bussille vihreän valon sen tullessa valoristeykseen.

“Vihreä aalto” vaikuttaa myös matkustajiin. Bussit kulkevat paremmin aikataulussa ja kyyti on tasaisempaa. Eteneminen ei ole jatkuvaa kiihdyttämistä ja jarruttamista.

Bussit eivät joudu myöskään seisomaan liikennevaloissa pitkiä aikoja. Näin säästyy polttoainetta ja paikallisesti myös päästöt vähenevät.

Kuopiossa ollaan oltu tyytyväisiä julkisen liikenteen positiiviseen kehitykseen viime vuosina. Entistä useampi kaupunkilainen liikkuu paikallisliikenteen bussilla. Toiveissa on, että liikenteen sujuvoittamisen avulla matkustajamäärää kasvatetaan vielä entisestään.

Kuopion tori talvella.
Marianne Mattila / Yle

Bussin haitariliikkeeseen tottuu

Kuopiolainen Janette Airaksinen on 16-vuotias lukiolainen, joka on kulkenut paikallisliikenteen bussilla Pirtistä keskustaan viime syksystä lähtien. Matkoihin kuluu yhteensä tunnin verran päivässä.

Uuteen liikennevalojen etuusjärjestelmään hän ei ole kiinnittänyt huomiota.

Vielä syksyllä bussin kiihdyttämiset ja jarruttamiset tuntuivat, mutta hän ei huomaa liikettä enää.

– Matkat sujuvat yleensä musiikkia kuunnellen, Airaksinen kertoo.

Lukiolainen on tyytyväinen paikallisliikenteen palveluihin, mutta yksi toive hänellä kuitenkin on. Nuori nainen matkustaa väliä yleensä ruuhka-aikaan, joten Airaksinen toivookin lisää bussivuoroja aamun ja iltapäivän ruuhkahuippuihin.

"Tekniikassa ei ole ollut virheitä"

Niin sanottu vihreä etu on annettu busseille kokeilun aikana kymmeniä kertoja päivittäin. Alue laajenee helmi–maaliskuun aikana Kuopion keskustan alueella.

Liikennevalojen etuusjärjestelmä perustuu siihen, että busseissa oleva paikannusjärjestelmä kertoo hallintajärjestelmälle, missä se kulkee.

Teknisesti systeemi toimii niin, että ensin myöhässä oleva bussi ohittaa koordinaatiopisteen joka on ennen valoristeystä. Näin järjestelmä tietää vaihtaa valon vihreäksi. Valojen jälkeen toinen koordinaattipiste kuittaa bussin ohittaneen valot.

– Se on toiminut erittäin hyvin ja tekniikassa ei ole ollut virheitä, kertoo Kuopion seudun Viisaan liikkumisen hankkeen projektipäällikkö Jouni Huhtinen.

Järjestelmää on seurattu paikan päällä kadulla ja sille kehitetyn seurannan kautta.

Kuopion seudun Viisaan liikkumisen -hankkeen projektipäällikkö Jouni Huhtinen seisoo Haapaniemenkadulla Kuopion keskustassa.
Jouni Huhtinen kertoo, että Kuopiossa on muutamia haastavia paikkoja, joissa bussi joutuu pysähtymään valoihin rinteessä. Jumiin jäävä bussi ruuhkauttaa nopeasti muun liikenteen.Marianne Mattila / Yle

Samanlainen liikennevalojen etuusjärjestelmä tulee olemaan myös Tampereella, Jyväskylässä, Lahdessa ja mahdollisesti lähitulevaisuudessa myös Joensuussa.

Tampereella uusi järjestelmä täydentää jo käytössä olevaa. Liikennevaloja rukataan vihreäksi tarpeen mukaan erilaisilla tekniikoilla myös Helsingissä, Turussa ja Oulussa.

Mitä mieltä olet bussien vihreästä aallosta? Voit ottaa kantaa tämän artikkelin kommenttiosiossa kello 22 asti. Tarvitset keskustelemiseen Yle Tunnuksen.