EU torppasi Siemensin ja Alstomin fuusion – Eurooppalainen raidejätti jää syntymättä

Euroopan komission mielestä junavalmistajien yhdistyminen olisi haitannut kilpailua.

Ulkomaat
Siemensin uutta ICE 4 -junaa esiteltiin Berliinin rautatieasemalla 2015.
Siemensin uutta ICE 4 -junaa esiteltiin Berliinin rautatieasemalla joulukuussa 2015.Bernd von Jutrczenka / EPA

BrysselEuroopan komissio on torjunut ranskalaisen Alstomin ja saksalaisen Siemensin raidealan jättifuusion. Komission mukaan yhdistyminen olisi uhannut alan kilpailua Euroopassa.

– Yritykset eivät halunneet vastata kilpailuhuoliimme, sanoi kilpailukomissaari Margaret Vestager.

Saksan ja Ranskan hallitukset ovat tukeneet voimakkaasti fuusiohanketta, jonka tarkoitus oli luoda eurooppalainen "raiteiden Airbus" . Niiden mielestä eurooppalaisyritykset ovat yksinään liian pieniä kilpailemaan esimerkiksi kiinalaisen raidekalustovalmistajan CRRC:n kanssa.

Ranskan valtiovarainministeri Bruno Le Maire ennakoi komission torjuvaa päätöstä aiemmin keskiviikkona ja piti sitä taloudellisena virheenä, joka palvelee Kiinan etua.

Fuusiosta syntyneen yrityksen liikevaihto olisi ollut 15,6 miljardia euroa. Kiinan valtion tukeman CRRC:n liikevaihto on 26 miljardia.

Komission mukaan kilpailu olisi vähentynyt etenkin opaste- ja asetinlaitteiden sekä yli 300 kilometriä tunnissa kulkevien luotijunien markkinoilla.

– Yhdistymisellä olisi ollut selkeästi kielteinen vaikutus kilpailuun, Vestager sanoi.

– Ratkaisu tarkoittaa, että Euroopassa on jatkossakin kaksi, eikä vain yhtä, johtavaa yritystä raidealalla, Vestager sanoi.

Hän torjui kritiikin siitä, että fuusion estäminen pelaisi CRRC:n pussiin. Vestagerin mukaan CRRC ei ole lainkaan mukana opastimien tai erittäin nopeiden junien markkinoilla Euroopassa, eikä ole näköpiirissä että yhtiö pääsisi markkinoille mukaan jatkossakaan koska eurooppalaisten vaatimusten täyttäminen on hyvin vaikeaa.

Siemensin toimitusjohtaja Joe Kaeserin mielestä päätös osoittaa, että Eurooppa tarvitsee kipeästi rakenteellisia uudistuksia.

– Paikallisten asiakkaiden etujen suojaaminen ei voi tarkoittaa sitä, että Eurooppa ei voi olla samalla viivalla johtavien maiden kuten Kiinan ja Yhdysvaltojen kanssa, Kaeser sanoi komission ratkaisun jälkeen uutistoimisto AFP:n mukaan.

Komissio esti keskiviikkona myös toisen fuusiohankkeen, joka olisi yhdistänyt Aurubiksen ja Wielandin kuparintuotantoa.

Kilpailukomissaari Vestager korosti, että fuusioiden estäminen on poikkeus, ei sääntö: Komissio on hyväksynyt yli 3000 fuusiota ja estänyt vain yhdeksän, jos keskiviikon päätökset lasketaan mukaan.