Turkuun pikaraitiotie, esittää kaupunginjohtaja Minna Arve – Raisio halutaan mukaan

Turun kaupunginjohtaja esittää Turun joukkoliikenneratkaisuksi pikaraitiotietä.

joukkoliikenne
Havainnekuva raitiovaunusta
Havainnekuva raitiovaunusta Itäharjulla.WSP Finland

Turun kaupunginjohtaja Minna Arve (kok.) esittää Turun tulevaksi joukkoliikenneratkaisuksi pikaraitiotietä. Näin pitkään keskustelussa ollut liikennöintimuoto on nytkähtämässä hieman eteenpäin.

– Itse ajattelen, että raitiotiehanke ei ole joukkoliikennehanke, vaan todella merkittävä strateginen linjaus koko Turun alueen kehittämisestä pitkälle tulevaisuuteen. Tämä ei ole yhden tai kahden valtuustokauden hanke, vaan tämä määrittää millainen Turun tulevaisuus on, Arve uskoo.

– Raideliikenne on tulevaisuutta. Suomessa kaikki suurimmat kaupungit, jotka kasvavat, esimerkiksi Tampereen seutu ja pääkaupunkiseutu, investoivat raiteisiin. Turun paikka on siinä samasa ryhmässä, Arve jatkaa.

Turun kaupunginhallituksen esityslistan esityksessä ehdotet aan, että Turku aloittaa hanke- ja toteutussuunnitelmat reitille Varissuo-Tiedepuisto-Kauppatori-Matkakeskus-Länsikeskus-Raisio raitiotietasoisesti.

– Hanke- ja toteutussuunnitelmaan menee aikaa. Nyt lähdemme tekemään asemakaavanmuutoksia, katuja ja rakennussuunnnitelmia.

Mukaan tulisi myös Raision kaupunki ja se esitetään myös ehdoksi raitiotien toteutumiselle.

– Se, että tästä tulisi seudullinen ratkaisu on minun mielestäni merkittävää. Raision kaupunki on omissa lausunnoissaan toistaiseksi suhtautunut positiivisesti tähän.

Arve kertoo, että kustannusarvio raitiotieratkaisulle on noin 330 miljoonaa euroa josta valtion osuus on noin 30 prosenttia. Lisävelanotto on todennäköistä. Toisaalta Arve näkee, että se kannattaisi.

– Samalla kun ymmärrän, että tämä on investointipaineisessa tilanteessa iso päätös tehdä, niin tällä päätöksellä pyritään myös vahvistamaan kaupungin kehitystä, kasvua ja houkuttelevuutta. Näin se kaupungille koituva tulovirtakin kasvaisi ja saisimme yksityisen sektorin investointeja nopeammin ja enemmän Turkuun.

Rakentamisesta tehdään vielä uusi poliittinen päätös

Selvitys kahdesta eri vaihtoehdosta valmistui viime vuoden helmikuussa. Selvitys itsessään ei ottanut kantaa siihen, kumpi, raitiotie vai superbussi, olisi parempi vaihtoehto. Viime syksynä tehtiin vielä lisäselvityksiä.

Suunnitelma raitiotien tai superbussin reitistä
Vihreällä merkitty Varissuolta alkava linja olisi raitiotien tai superbussin ensisijainen linja.Yle

Turun asukasmäärä ja joukkoliikenteen matkustajamäärät ovat kasvaneet voimakkaasti 2010-luvulla. Matkamäärien ennustetaan kasvavan lähes 30 prosenttia vuoteen 2050 mennessä.

Esitys on kaupunginhallituksen käsiteltävänä ensi maanantaina ja matkaa siitä vielä valtuustoon. Arve tietää, että ehdotus aiheuttaa keskustelua.

– Päätöksentekijöillä on ollut tähän asti erilaisia painotuksia asiaan liittyen. Pelkästään eri ryhmien sisälläkin on erilaisia painotuksia.

Arve muistuttaa, että nyt kaupunginhallitus saa eteensä hankesuunnitelman aloittamisen. Rakentamisesta tehdään vielä erillinen poliittinen päätös. Aikaisintaan raitiotie kulkisi vuonna 2026.

Lue lisää:

SDP varautuu raitiotien ja suberbussien umpisolmuun – esittää uutta vaihtoehtoa joukkoliikenneuudistukseen

Raiteita vai kumipyöriä? Lobbaus kiihtyy joukkoliikenneratkaisua etsivässä Turussa – Lauri Kattelus kiistää jääviytensä

Turku julkaisi uuden raitiotieselvityksen: Superbussi olisi lähes puolet halvempi kuin raitiotie

Raitiotie, superbussi vai ei mitään? – Joukkoliikenteen tulevaisuus nousemassa vaaliteemaksi Turun seudulla

Ratikka nytkähti Turussa taas vähän eteenpäin – valtuusto päätti jatkaa raitiotien suunnittelua