Uusi auto on ympäristöteko, mutta mitä pellin alle, sähköä, kaasua vai vetyä?

Puoli seiska koeajoi saman järkevän perheauton kolmella eri voimanlähteellä. Sähköauto vie voiton. Se on äänetön ja tehokas. Tosin hinta on kova ja toimintasäde lyhyt. Uusi auto hakkaa aina käytetyn, jos luonnolta kysytään.

Ympäristöystävälliset ajoneuvot
Kaasuauton (VW Golf) tankkaus, lähikuva
Kaasuauton tankkaus sujuu varsin helposti ja nopeasti. Jakeluverkosto on vielä melko harva. Rinna Härkönen / Yle

Moni ostaa näinä päivinä viimeisen autonsa. Ja sitten kun olette lakanneet nauramasta, miettikää hetki.

Kumpi on tärkeämpää, päästä paikasta A paikkaan B, vai omistaa kulkuneuvo, joka enimmäkseen seisoo parkissa pihassa tai työpaikalla. Henkilöauton käyttöaste on nykyään keskimäärin yhdeksän prosenttia. Sen perusteella ei yksikään fiksu yritysjohtaja tekisi investointipäätöstä.

Liikenne palveluna (MaaS, mobility as a service)on kuitenkin vasta lapsenkengissään eikä autojen yhteiskäyttöön siirrytä kertaheitolla, joten autokauppaan, vaikka sitten sille viimeiselle.

VTT:n liikenteen energia-asiantuntija Juhani Laurikko eGolfissa. Puoli seiskan toimittaja Matti Toivonen ohjaa.
Juhani Laurikko (pelkääjän paikalla) tutkii liikenteen energia-asioita VTT:ssä. Hän vakuuttaa, että uusi, vähäpäästöinen auto on aina ympäristöteko: "Uuden auton energiatehokkuus on paljon parempi kuin vanhojen. Auton valmistukseen käytetty energia on vain kymmenesosa siitä, mitä auto kuluttaa elinaikansa polttoainetta." Rinna Härkönen / Yle

Jottei vertailtaisi omenoita ja appelsiineja, otetaan yksi ja sama automalli ja kokeillaan sitä eri voimanlähteillä.

Auton valmistus vie vain kymmenesosan polttoaineena kulutetusta energiasta

Volkswagen Golf pysyy yhä rekisteröintitilastojen kärkikahinoissa. Wolfsburgissa Golfeja varustettiin vielä viime vuonna niin bensa-, diesel-, kaasu- kuin sähkömoottoreillakin. Hybridin (polttomoottori ja sähköinen voimansiirto akkuineen samassa autossa) voi myös ladata verkkovirrasta.

Auton valinta riippuu käyttäjän tarpeista ja tietysti lompakosta. Liikenteen energia-asiat ymmärtävä johtava tutkija Juhani Laurikko Teknologian tutkimuskeskuksesta VTT:stä kannustaa uudistamaan maamme pahamaineisen vanhaa (12,1 vuotta) autokantaa.

– Ehdottomasti kannattaa ajaa mahdollisimman uudella autolla, koska uuden auton energiatehokkuus on niin paljon parempi kuin vanhojen. Jos ajatellaan auton valmistukseen käytettyä energiaa, niin se on vain kymmenesosa siitä, mitä auto kuluttaa käyttöaikanaan polttoaineena, perustelee Laurikko.

Volkswagenin maahantuojan Heikki Ahonen, tuotejohtaja, K Auto (Kesko)
Ympäristöasiat korostuvat autonostajien käyttäytymisessä, toteaa Volkswagenia maahantuovan K Auton tuotejohtaja Heikki Ahonen.Rinna Härkönen / Yle

Maahantuojakin on huomannut muutoksen.

– Autonostajien käyttäytymisessä on jo näkynyt ja näkyy varmaan jatkossakin, että ympäristöasiat korostuvat, toteaa Volkkareita maahantuovan Keskon K Auton tuotejohtaja Heikki Ahonen.

Kaasuauto halvin hankittava eikä ajelukaan maksa paljon

Hankintahinnaltaan halvin on kaasuauto. Bensamoottori kaipaa vain vähän justeerausta, ja taas mennään.

Ajotuntuma on täysin bensaversion kaltainen.

Mutta ajatus kaasupulloista tavaratilassa herättää hiukan huolta.

Kaasuauto on kuitenkin yhtä turvallinen kuin tavallinen nestemäisiä polttoaineita käyttävä auto. Kaikki tyyppihyväksytyt henkilöautot ovat riittävän turvallisia.

– Kaasu ei tee siitä autosta turvattomampaa. Itse asiassa, jos bensiini otettaisiin käyttöön näinä päivinä, niin tuskin saisimme käyttää nykyisen kaltaisia säiliöitä, pohtii Laurikko.

Maakaasuauton hiilidioksidipäästöt ovat viidenneksen pienemmät kuin bensakoneellisen. Ja jos tankkaa biokaasua, on se täysin uusiutuvaa.

Kaasulla ajaminen on myös edulllista. Biokaasu on täysin verovapaata.

Kaasuasemia on Suomessa tällä hetkellä reilut neljäkymmentä. Optimistisimpien arvioiden mukaan uusia avataan jopa kymmenen vuodessa.

Hybridi pakkaa kaksi autoa yhteen kuoreen

Kaasuasemia odotellessa voi valita samoihin kuoriin paketoidut kaksi voimanlähdettä. Ladattavat hybridit yleistyvät niin nopeasti, että valtaosa hallituksen tavoittelemista neljännesmiljoonasta sähköautosta vuoteen 2030 mennessä on juuri niitä.

Golfin seinään kytkettävän plugarihybridin (plug-in hybrid electric vehicle, PHEV) akustolla pääsee viitisenkymmentä kilometriä yhdellä latauksella. Päivittäisiä työmatkoja voi siis ajaa pelkällä sähköllä.

Viidensadan kilometrin päähän täytyy mennä polttomoottorilla.

Käyttötapa ratkaisee, kuinka paljon maapalloa pystyy pelastamaan ladattavalla hybridillä.

– Jos sähkön suhde jää vajaaksi polttomoottorikäyttöön verrattuna, niin sillonhan tää ei kovin paljon auta.

Joka tapauksessa hybridiauto on taloudellisempi kuin bensiinimoottoriauto.

Golfissa sähkömoottori on piilotettu etuvetoisen auton voimansiirtoon. Toisenlaiseen ratkaisuun on päätynyt esimerkiksi Volvo, jonka hybrideissä sähkö pyörittää takapyöriä ja polttomoottori hoitaa etuvetoa.

Sähköllä vaivattomasti ja hiljaa, muttei pitkälle

Täyssähköauto on on pörisevään ja saastuttavaan serkkuunsa verrattuna ylivertaisen tehokas ja mukava.

Volkkarin eGolf ei räjäytä tajuntaa samalla tavalla kuin ylitehoinen Tesla Model S, mutta reippaasti se liikkuu. Sähkömoottorin täysi vääntö on käytössä heti eikä kierroslukumittarin punaisen rajamailla.

Saksalainen jämäkkyys pysyy ennallaan, mutta auto on erittäin hiljainen.

Harmi, että yksi akullinen kuljettaa Golfia vain kaksi-ja-puolisataa kilometriä. Pitkä reissu on suunniteltava eri tavalla kuin dieselillä, jolla paahtaa Suomen päästä päähän tankillisella.

VW eGolf sisältä, ajossa, kuljettaja ja repsikka
Kansanauton sähköversio on hiljainen ja tehokas. Ajonautintoa hillitsevät kallis hankintahinta ja pienehkö toimintasäde.Rinna Härkönen / Yle

Suomen pysäköintialueilla on onneksi tiheä lämmitystolppien rivistö. Sähköä on saatavilla helpommin kuin lämpimämmissä maissa.

Latauspaikkoja perustetaan koko ajan lisää, kun sähköautot yleistyvät. Mutta maltti on valttia.

– Pikalatauskin kestää kymmenestä kahteenkymmeneen minuuttia, joten kahvikupillisen lisäksi ehtii syödä tauolla jotain tukevampaakin.

Latausta ei onneksi tarvitse vahtia kuten bensiinin tai dieselin tankkausta.

Kallis ympäristöteko, jonka puhtaus riippuu sähkön tuotantotavasta

Sähköauto on vielä kallis, mutta hinnan pitäisi painua sitä mukaa, kun akkutekniikka kehittyy. Akkupaketin käyttöikä kuitenkin arveluttaa.

– Kaikki autonvalmistajat ovat varautuneet siihen, että jos akussa on ongelma, niin se voidaan vaihtaa. Useimmilla akkutakuu on varsin pitkä, rauhoittelee Laurikko.

Ainakaan auton ensimmäisen käyttäjän ei siis tarvitse olla lainkaan huolissaan akusta.

Halvimmillaan tehdaskunnostetun akkupaketin saa jo puolellatoistatuhannella eurolla. Voimanlähteen ja vaihteiston pitäisi sähköautossa kestää huomattavasti pidempään kuin polttomoottoriversioissa.

Suomessa sähköllä ajelu on melko ympäristöystävällistä. Täällä tuotetaan sähkö on varsin pienillä päästöillä vähäpäästöistä. Suomen hiilidioksidipäästöt kilowattituntia kohti ovat alhaisemmasta päästä Euroopan mittakaavassa.

Hintahaitarin halvempi pää täydentyy

Liikenne- ja viestintävirastoTraficom listaa kaikki Suomeessa myytävät uudet automallit Autovertaamo (siirryt toiseen palveluun)-palveluunsa. Sen mukaan Audi, BMW, Hyundai, Jaguar, Kia, Mercedes-Benz (smart), Nissan, Renault, Tesla ja Volkswagen tuovat Suomeen täyssähköautoja.

Tarjolla oli helmikuun alkupuolella 62 erilaista täyssähköautoa. Halvimmalla (25 699,94€) sähköistä kyytiä tarjoaa smart fortwo coupe passion electric drive. Kallein sähköauto Tesla Model X P100 D maksaa 167 783,55 euroa.

Palvelussa voi vertailla eri automerkkejä ja automalleja vaikkapa suhteessa nykyiseen rekisterissä olevaan autoon. Autovertaamo on maksuton ja kaikille avoin.

Vety on hyvä energiankantaja, mutta huono energianlähde

Yksi on joukosta poissa. Vedystä tehdyllä sähköllä kulkeva auto on hyytynyt lähtöruutuun.

Polttokennosähköauto antaisi parhaan vastineen nykyiselle polttomoottoriautolle: ajomatka yhdellä tankillisella on riittävän pitkä. Parhaat mallit etenevät 600 kilometriä yhdellä tankkauksella.

Vetyautolla ajava ei saastuta. Polttokennosta syntyy vain energiaa ja vettä.

– Polttokennosähköauto on tietyllä tavalla ylivertainen, mutta se on jäänyt marginaaliin, koska vetyä ei ole tarjolla, kiteyttää Laurikko.

Maailman kuusisataa vetytankkia eivät riitä; bensiiniä ja dieseliä jaellaan 150 000 asemalla.

Jakeluketju on työläs rakentaa, sillä pieni vetyatomi on vaikea vangittava. Monet muistavat myös kemian tunnilta, että vety räjähtää herkästi.

Hankaluutta lisää se, että maailmankaikkeuden yleisintä alkuainetta ei esiinny puhtaana, vaan maapallon vety on sitoutunut meriin ja maaperään.

Vetyä voidaan esimerkiksi erottaa vedestä elektrolyysillä. Ensin täytyy kuitenkin hankkia energiaa elektrolyysiä varten. Uusiutuvalla sähköllä tehty vety olisi ongelmatonta ympäristön kannalta. Hinta voisi olla kuitenkin autoilijoille liian korkea.

Puoli seiska testasi kansanauton kolmella eri voimanlähteellä. Sähkö vie vauhdikkaasti ja puhtaasti. Ladattava hybridi paketoi kaksi autoa samaan pakettiin. Kaasulla ajelee halvalla. Asiantuntija kannustaa vaihtamaan uuteen, jos luontoa haluaa suojella.