Simulaattorit ovat syrjäyttämässä ajoharjoitteluradat – kokenut autokouluyrittäjä hämmästelee: "En ymmärrä, mitä päättäjät ovat miettineet"

Ajosimulaattorikoulutus jakaa autokoulualaa kahteen leiriin ja uhkaa ajoharjoitteluratojen kannattavuutta.

Pori
Ajosimulaattori
Jari Pelkonen / Yle

PoriLiikenneopettaja Jaakko Viitanen kääntää avaimesta ja moottori hyrähtää käyntiin. Lämpömittari ulkona näyttää kymmentä pakkasastetta. Auton tuulilasille vihmoo napakasta pakkasesta huolimatta vettä.

Olemme Autokoulu Epicin tiloissa Porin keskustassa. Keskellä huonetta on laite, joka muistuttaa etäisesti pelihalleista tuttuja rallipelejä.

Viitanen istuu upouuden, vuodenvaihteessa Espanjasta Suomeen tuodun ajosimulaattorin ohjaimissa. Hän katsoo taustapeiliin, kytkee tuulilasinpyyhkijän päälle ja lähtee rivakasti liikkeelle. Kytkin tärähtää jalalle ja penkkikin nytkähtää alla. Vauhdin tunnetta ei kuitenkaan koe kuten oikeassa autossa.

Se tiputtaa ajokortin hintaa melkein 10 prosenttia. Raha on yleensä ihmisille se ensimmäinen ohjaaja.

Jaakko Viitanen

– Se huomautti heti, että nyt ajan ylinopeutta.

Epic Porissa on yksi niistä autokouluista, jotka tarjoavat oppilailleen kattavaa simulaattoripakettia ajokorttikoulutukseen. Viitasen mukaan asiakkaat ovat olleet mielissään siitä, että myös kuljettajatutkintoon kuuluva ajo-opetus liukkaalla voidaan suorittaa simulaattorilla.

– Se tiputtaa ajokortin hintaa melkein 10 prosenttia. Raha on yleensä ihmisille se ensimmäinen ohjaaja.

Epic ei halua paljastaa, kuinka moni asiakkaista valitsee liukkaan kelin harjoitteluun juuri simulaattorin. Viitanen vetoaa yrityssalaisuuteen. Hän kuitenkin myöntää, että uuden lain voimaantulon jälkeen käynnit ajoharjoitteluradalla ovat vähentyneet.

Simulaattorit kuuma peruna alalla

Ajokorttiin kuuluvan riskientunnistamiskoulutuksen on voinut suorittaa simulaattorilla viime kesästä lähtien. Lakimuutoksen jälkeen simulaattorikoulutus on ollut alan kuumin puheenaihe. Se tuntuu jakavan liikenneopettajia puolesta ja vastaan.

Moni opettaja pitää ajosimulaattoria hyvänä apuvälineenä muun muassa pimeän ajon koulutuksessa, mutta täysin kelvottomana liukkaan kelin harjoitteluun.

– Aitoja liukkaan kelin radan harjoitusolosuhteita ei voita yhtään mikään, koska siinä vaaditaan se ajotuntuma, sanoo Satakunnan autokouluyhdistyksen puheenjohtaja Juha Vaskunlahti.

Asiakkaan pitäisi ymmärtää mitä rahallaan saa ja osata kysyä ja vaatia. Saattaa olla sellaisia autokouluja, jotka menevät riman alta. Tehdään näin, saat nopeasti ja halvalla.

Juha Vaskunlahti

Vaskunlahden mukaan ajokorttia suorittavat asiakkaat kulkevat nyt halpojen hintojen perässä autokoulujen markkinoimiin simulaattorikoulutuksiin. Ajo-opetuksen tulos on Vaskunlahden mukaan jäänyt sivuseikaksi.

– Asiakkaan pitäisi ymmärtää, mitä rahallaan saa, ja osata kysyä ja vaatia. Saattaa olla sellaisia autokouluja, jotka menevät riman alta. Tehdään näin, saat nopeasti ja halvalla.

Simulaattorin käyttöä ei tilastoida

Suomen teillä liikkuu nyt nuoria kuljettajia, joiden ainoa sivuluisu on tehty käytännössä tietokonepelin rattia kääntämällä. Kukaan ei tilastoi sitä, kuinka moni nuori on suorittanut liukkaan ajo-opetuksen simulaattorilla.

Tutkintoja vastaanottava Ajovarma kysyy simulaattorin käyttötunnit tutkinto-todistuksen yhteydessä. Tiedot toimitetaan liikenne- ja viestintävirasto Traficomille. Virastossa ei kuitenkaan tietoja tilastoida.

Ajovarman Varsinais-Suomen ja Länsi-Uudenmaan vastaavan Sakari Savolan tuntuman mukaan pienet autokoulut käyvät yhä radalla ja suuret ketjut kouluttavat oppilaansa simulaattoreissa.

Liukkaan kelin harjoittelu yhä mahdollista radalla

Hirvi ja hirvikolarin kokenut auto. Liikenneopettaja Niko Pekkala ja oppilas.
Liikenneopettaja Niko Pekkala valistaa oppilasta hirven ja henkilöauton yhteentörmäyksen vaaroista.Jari Pelkonen / Yle

Aamu valkenee lumitöiden merkeissä Hangassuon ajoharjoitteluradalla Porissa. Radan hoitaja *Timo Hurri *kertoo, että viikonloppuna sataneen lumipeitteen auraamisessa kului yksi kokonainen työpäivä ja melkein tankillinen traktorin dieseliä.

Hangassuon ajoharjoittelurata on alueen kuntien ja muiden toimijoiden perustaman säätiön ylläpitämä rata. Hurri on radan ainoa työntekijä. Yhden ajotunnin hinta radalla on 70 euroa oppilaalta.

Hintaan kuuluu radan käyttö ja huoltorakennuksessa koettava teoriaopetus, jossa oppilas pääsee tutustumaan muun muassa siihen, millaista jälkeä täysikasvuinen hirvi tekee yhteentörmäyksessä henkilöautoa päin.

On sellaisia kouluja, jotka käyttävät pelkästään simulaattoria. Meillä tuodaan kaikki oppilaat ajamaan radalle oikeasti liukkaalle oikealla autolla.

Seppo Tuumi

Tiistaina aamupäivällä radalle suuntaa ainoastaan kaksi autoa. Porin Liikenneopiston autossa on kaksi nuorta kuljettajanalkua, jotka haluavat harjoitella auton käyttäytymistä liukkaalla radalla. Kyse on juuri siitä ajotuntumasta, kun auto lähtee liukkaalla radalla oikeaan sivuluisuun.

Liikenneopiston auto ajoharjoitteluradalla.
Jari Pelkonen / Yle

Liikenneopiston yrittäjä Seppo Tuumi huokaa syvään. Hänen mielestään alalle on syntynyt tilanne, jossa leikitään nuorten kuljettajien liikenneturvallisuuden kustannuksella. Hän ei sulata sitä, että liukkaan kelin ajo-opetus voidaan suorittaa myös simulaattorilla.

– On sellaisia kouluja, jotka käyttävät pelkästään simulaattoria. Meillä tuodaan kaikki oppilaat ajamaan radalle oikeasti liukkaalle oikealla autolla.

Tuumin mukaan ajoharjoitteluradalta saaduilla opeilla on ratkaiseva vaikutus juuri liikenneturvallisuuteen. Hän liputtaa vahvasti sen puolesta, että jokaisen oppilaan tulisi päästä radalle kokeilemaan sitä tuntumaa.

Ilman kokemusta sivuluisusta tai vauhdin mukaan pitenevistä jarrutusmatkoista nuori ajokortin haltija on liikenteessä vaaraksi sekä itselleen että muille, Tuumi uskoo.

Radan käyttäjät hupenivat puoleen Porissa

Seppo Tuumi on huolissaan myös ajoharjoitteluratojen tulevaisuudesta Suomessa. Kohta ei enää ole paikkoja, joissa liukkaan kelin ajo-opetusta voisi antaa.

Simulaattorit ovat syöneet ratojen kannattavuutta. Esimerkiksi Satakunnan kolmesta radasta on jäljellä enää kaksi, kun Kankaanpään ajoharjoittelurata joutui lopettamaan toimintansa.

Tuumi istuu itse Porin Hangassuon ajoharjoitteluradan säätiön hallituksessa. Tuumi toteaa, että radan toiminta on jo vaakalaudalla. Radan käyttö on alkuvuoden aikana vähentynyt puoleen entisestä.

Ajoharjoittelua radalla
Jari Pelkonen / Yle

– Ratamaksuja pitäisi nostaa ihan mahdottomasti, että kulut voitaisiin kattaa. Se on vaikea yhtälö.

Tuumi uskoo, että Hangassuon ajoharjoitteluradan kohtalo selviää kahden seuraavan vuoden aikana. Samalla hän lähettää tulikivenkatkuiset terveiset ihmisille, jotka ovat olleet mukana päättämässä nykylainsäädäntöä.

– Se oli iso virhe. En ymmärrä, mitä päättäjät ovat miettineet. Ovatko he miettineet yhtään mitään tässä kohtaa?