Kokkolan rautatieaseman parkkiongelmaan ensiapua: merkinnät selvemmiksi ja pysäköinti valvotuksi

Pienet muutokset tehdään jo näiden lumien sulettua. Muutokset maksaa Väylävirasto.

pysäköintialueet
Kokkolan rautatieaseman parkkipaikka.
Kokkolan rautatieaseman pohjoisparkki saa selkeyttä esimerkiksi liikennemerkeistä ja pysäköinninvalvonnasta.Kalle Niskala / Yle

Kokkolan rautatieaseman pohjoispuolen parkkialueen ongelmiin on luvassa ensiapua jo lumien sulettua tänä keväänä. Ensi vaiheessa kaaosta selkeytetään liikennemerkeillä ja merkitsemällä pysäköintialueet nykyistä selvemmin. Alueelle tulee myös pysäköinninvalvonta.

Parkkialueesta kaavaillaan myös yksisuuntaista. Nykyään on epäselvää, miten päin parkkialueella voi ajaa.

Suunnittelun ja hankkeiden toimialajohtaja Mirja Noukka Väylävirastosta (entinen Liikennevirasto) sanoo, että myös kiinteät parkkipaikat käydään läpi. Luvassa on nykyistä selkeämmät merkinnät siitä, mitkä paikat ovat kävijöille ja matkailijoille ja mitkä taas ovat kiinteistöissä työskentelevien pitkäaikaiskäytössä.

Kokkola on esitellyt ongelmaa VR:lle ja Väylävirastolle jo aiemmin, ja aiheesta on kokoustettu viime syksynä. VR:n ja Väyläviraston edustajat tutustuivat tilanteeseen maanantaina.

– Kyllä varmasti on hyvä, että yhdessä selkeytämme järjestelyjä, sanoo Noukka.

Väylävirasto maksaa ensi vaiheen pienet muutokset. Pitkän tähtäimen suunnitelmissa on selvittää myös mahdollisuus saada alikulku raiteiden välille. Nyt kakkos- ja kolmosraiteille päästäkseen joutuu kävelemään ykkösraiteen yli. Tällaisia järjestelyjä on Noukan mukaan yhä jonkin verran eri puolilla maata.

Alituksen rakentamisesta on olemassa yhteinen tahtotila ja alustavat suunnitelmat. Kyse on kuitenkin miljoonahankkeesta, joka vaatii Mirja Noukan mukaan erillisen päätöksen ja paikan valtion talousarviossa. Myös Kokkolan kaupungin on osallistuttava rahoitukseen. Kustannusjakoa Noukka ei vielä ryhdy arvioimaan.

Ihmisiä rautatieasemalla.
Väyläviraston kiinteistöpäällikkö Antti Castrén, toimialajohtaja Mirja Noukka sekä VR:n kiinteistökehitysjohtaja Kai Perhola tutustuivat maanantaina Kokkolan rautatieaseman parkkipulmiin.Kalle Niskala / Yle

Kokkolan kaupunginjohtaja Stina Mattila on tyytyväinen siihen, että vaarallinen alue kokee pian pieniä muutoksia, vaikka kauaskantoisempiakin ratkaisuja tarvitaan.

– Pahoin pelkään, etteivät ne kokonaan ratkaise ongelmia. Jonkinlaista ensiapua se kuitenkin on – täällä näkee hurjan vaarallisia tilanteita päivittäin. Olen kyllä huolestunut.

Mattila pitää tärkeänä myös aseman eteläpuolen parkkialueen kehittämistä samassa paketissa. Sen omistaa nyt VR ja maaliskuun alusta Senaattikiinteistöt.

– Ei kaupunkilaisten tarvitse tietää, kuka maan omistaa. Tärkeintä on, että siinä on toimiva pysäköintialue.

Tulevaisuudessa toiveissa on, että pysäköintiä ja saattoliikennettä olisi myös radan Kosilan puolella. Kokonaisuudessaan kyse on isosta alueesta, jotka olisi tärkeä saada mukaan ydinkeskustan kehittämiseen. Kaavoitus, suunnittelu ja rahoitus on Mattilan mukaan todella pitkän aikavälin suunnitelmia. Pieninä palasina hankkeita ei kannata toteuttaa, jotta ei sorruttaisi virheinvestointeihin.

Alikulku on selkeä turvallisuustekijä, mutta se vaatii ison rahoituksen. Mattilan mukaan kaupungin osallistuminen hankkeisiin on nykyään väistämätöntä, mutta osuuteen hänkään ei halua vielä ottaa kantaa.