Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä haluaa mukaan potilastietojärjestelmän kimppakilpailutukseen

Hankintakustannukset ovat pienemmät, kun kilpailutuksen tekee useampi sote-yhtymä. Päijät-Hämeessä lisäpainetta tuo edellisen hankinnan lainvastaisuus ja sakon uhka.

Terveydenhoidon tietojärjestelmät
Lääkäri kirjoittaa tietokoneella.
Eeva Kuivas / Yle

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä aikoo hankkia seuraavan potilastietojärjestelmän yhdessä usean sairaanhoitopiirin ja kuntayhtymän kanssa. Hykyn hallitus päätti maanantaina, että se käynnistää uuden asiakas- ja potilastietojärjestelmän kilpailutuksen.

Markkinaoikeus katsoi aiemmin, että yhtymän päätös hankkia Tiedon potilastietojärjestelmä ilman kilpailuttamista loppuvuodesta 2016 oli laiton. Korkein hallinto-oikeus oli samaa mieltä markkinaoikeuden kanssa. Se antoi vastikään päätöksensä hyvinvointiyhtymän tekemään valitukseen markkinaoikeuden päätöksestä.

Nyt Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä katsoo parhaaksi kilpailuttaa ja hankkia terveydenhuollon potilastietojärjestelmän, sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän, asiakkuudenhallinnan ja toiminnanohjauksen osiot niin sanottuna Una-kilpailutuksena.

Yhteishankinnalla voidaan säästää hankinta- ja kilpailutuskuluissa.

Una-kilpailutuksen kautta hankittu potilastietojärjestelmä voisi olla käytössä aikaisintaan vuonna 2022. Yhtymän on tarkoitus jatkaa tällä välin väliaikaisella sopimuksella Tiedon Lifecare-potilastietojärjestelmän käyttöä.

Sakkouhka pysyy

Samaan aikaan markkinaoikeus kuitenkin käsittelee markkinoikeuteen Lifecare-suorahankinnasta valittaneen In Net -yhtiön uhkasakkovaatimusta. In Net katsoo, ettei yhtymällä ollut mitään perusteita tehdä hankintaa ilman kilpailutusta.

– Hankintahan on tehty kilpailuttamatta veronmaksajien rahoilla, on tuettu yhtä tiettyä toimittajaa ja näyttää siltä, ettei siitä olisi tulossa minkäännäköisiä seuraamuksia, sanoo yhtiön varatoimitusjohtaja Miikka Ristkari.

Yhtymä on vedonnut muun muassa nopeaan aikatauluun ja siihen, että alueelle tarvittiin yhtenäinen järjestelmä. In Net on toimittanut asiakasjärjestelmän Lahden kaupungin hammashuoltoon, ja yhtiön mukaan sen järjestelmän olisi voinut yhdistää muihin.

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän tietohallintojohtaja Petri Pekkala katsoo edelleen, että sen on nytkin pakko jatkaa väliaikaisesti Lifecaren käyttöä. Hän myöntää, että tämäkin päätös on mahdollista kyseenalaistaa.

– Jokainen julkinen päätös on valituskelpoinen, Pekkala toteaa.