"Ettei kaadu niin kuin puu pystymetsästä" – oikea kaatuminen vaatii jopa tuhansia harjoituskertoja

Turvallisen tavan kaatua oppii vain harjoittelemalla. Tilanteen tullen ei ehdi miettiä asentojaan.

Kaatumis- ja putoamisturmat
Ihmisiä opettelemassa kaatumista Kokkolan budosalilla.
Jukka Aalto näyttää, kuinka kaadutaan oikein. Tuula Hirvikoski (oikealla mustassa paidassa harjoittelee.Kalle Niskala / Yle

Tuula Hirvikoski kaatui pian lonkkaproteesin saatuaan ollessaan viemässä joulupipareita tuliaisiksi. Hän varjeli piparipussia kädessään, kun jalat menivät alta. Siinä ei paljon ehtinyt pohtia.

– Ei ollut ollenkaan mielessä, miten käy muuten, nauraa Hirvikoski. – Mutta ei siinä mitenkään käynyt.

Läheskään kaikille ei käy yhtä onnellisesti.

Kaatumiset ovat Suomessa yleisiä, erityisesti ikäihmisillä. Joka kolmas yli 65-vuotias kaatuu kerran vuodessa. Yli 80-vuotiaista näin käy joka toiselle. Kaatumiset ovat ikäihmisten yleisin tapaturma (siirryt toiseen palveluun) (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos).

Koska kaatumiset paitsi aiheuttavat ihmisille terveyshaittoja ja elämänlaadun heikkenemistä, myös maksavat, niiden ehkäisyyn on satsattu viime vuosina monella rintamalla.

Yksi näistä tahoista ovat judoseurat, jotka opettavat ihmisiä kaatumaan oikein. Kokkolassa halukkaita opetetaan kuukauden ajan, ja avainasemassa ovat toistot.

– Se vaatii satoja, jopa tuhansia toistoja, että asia pysyy lihasmuistissa ja refleksit toimivat. Kun saa perustan kuntoon, voi harjoitella vaikka pehmeällä matolla itse. Jos jättää homman sikseen kurssin jälkeen, seuraavilla liukkailla on taas, että hupsis! sanoo ohjaaja Jukka Aalto Kokkolan budoseuran judojaostosta.

Tilanteen tullen ihminen ei ehdi miettiä, vaan mätkähtää miten mätkähtää – jollei ole harjoitellut.

– Pitää jauhaa askel askeleelta, että menee selkäytimeen: jos lähtee jalat alta, miten osaa tulla alas kohtuu kivuttomasti, sanoo Aalto.

Talvella jalkakäytävällä liukastunut mies.
Antti Karhunen / Yle

Myös Taito Hirvikoskella on kokemusta kaatumisesta: hän meni nurin portaissa liukkauden takia pari viikkoa sitten, mutta selvisi luut ehjinä.

– Eihän sitä osaa ennakoida. Kurssista olisi ehkä ollut apua.

Kaatuminen saattaa pelottaa harjoiteltunakin. Siksi kurssilla aloitetaan tatamin pinnasta kylkiasentoa opettelemalla. Korkeutta lisätään hiljalleen niin, että lopuksi kaadutaan jo seisoma-asennosta.

Yleisin virhe, jonka ihminen automaattisesti tekee kaatuessaan, on ottaa vastaan kädellä. Silloin hinnan maksaa yleensä ranne, kyynärpää tai olkapää. Jos ei väliin ehdi kädellä, maahan kopsahtaa takaraivo, ja seuraukset voivat olla vielä pahemmat.

Oikea tapa kaatua on joustaa polvista, kääntyä kyljelleen, pistää kädet kiinni ylävartaloon ja leuan rintaan.

– Asento on pyöreä ja muistuttaa sikiöasentoa. Ettei kaaduta niin kuin puu pystymetsästä rysähtäen, sanoo Jukka Aalto.

Hänkin on saanut osansa kaatumisista, mutta onnistunut selviämään luita särkemättä, vaikka on mennyt nurin joskus roskaisestikin. Vaarallista on silloin, kun jää piilottelee lumen alla: jalat voivat lähteä alta nopeastikin, ja silloin myös selkäytimestä tulevan reaktion pitää olla nopea.

– Mustelmia ei voi aina välttää, mutta pahemmilta kolhuilta voi välttyä, kuvaa Aalto oikean kaatumisen hyötyjä.

kävely liukkaalla kelillä.
Derrick Frilund / Yle

70-vuotiaat Tuula ja Taito Hirvikoski pitävät kaatumista yllättävän vaikeana, kun sitä harjoittelee. Kun kaatuu omia aikojaan, itse kaatuminen käy jouhevasti, mutta seuraukset voivat olla ikäviä.

Uusia konsteja molemmat löysivät jo ensimmäisellä kurssikerralla: toisen jalan käyttäminen hissinä auttaa siinä, ettei kaadu niin korkealta. Myös leuka rintaan ja kädet kiinni ylävartaloon olivat hyviä oppeja.

– Kun ikää tulee ja kömpelyys alkaa hiipiä pikku hiljaa, pitäisi oppia turvallinen kaatuminen, sanoo Tuula Hirvikoski.

Liikkumista hän ei aio iän karttuessakaan rajoittaa. Siinä auttavat myös sauvat ja nastakengät, joita hän suosittelee ehdottomasti kaikille.

Lue myös:

Yksi A4-paperi näytti voimansa: Nyt voidaan estää tuhansia kaatumisia ja säästää yli sata miljoonaa euroa vuodessa

Tasapaino ja lihasvoima ehkäisevät ikäihmisten kaatumisia – Liukuesteet konsti muiden joukossa