Lasten maksuttomien bussimatkojen plussat ja miinukset on selvitetty Lahdessa

Valtuustoaloitteilla ajetaan ilmaisia matkoja kaikille koululaisille ja päiväkotiryhmille. Lahden seudun liikenteen työryhmä on tehnyt vertailun malleista.

Lahti
Busseja pysäkillä.
Raisa Autio / Yle

Lahden seudun liikenne on punninnut peruskoululaisten maksuttoman joukkoliikenteen mahdollisuutta.

Perussuomalaisten valtuustoryhmä pyysi aloitteessaan selvitystä siitä, voisiko Lahdessa kokeilla maksutonta joukkoliikennettä kaikille kouluikäisille lapsille ja nuorille. Aloitteen mukaan tämä edistäisi päästöjen vähentämistä sekä lasten ja nuorten tasa-arvoa. Vihreät taas peräsi selvitystä ilmaisten bussimatkojen tarjoamisesta päiväkotiryhmille.

LSL:n mukaan koululaisille kokonaan maksuton liikenne aiheuttaisi merkittäviä kustannuksia tai lipputulojen menetyksiä, ja lasten kävely ja pyöräily saattaisi vähentyä. Toisaalta päästöt laskisivat, eikä harrastuksiin tarvittaisi vanhemmilta muita autokyytejä.

Jos bussimatkat olisivat Lahden kaupungin kaikille peruskouluikäisille ilmaiset, lipputulot pienenisivät 1,7 miljoonaa euroa.

Esimerkiksi retkille ei tarvittaisi välttämättä tilausajoja, mikä taas vähentäisi sivistystoimen menoja, mutta olisi heikennys kyytejä tarjoaville yrityksille.

LSL tarkasteli vertailussa myös Helsingin seudun liikenteen mallia, jossa koululais- ja varhaiskasvatusryhmät voivat matkustaa maksutta lukuvuoden aikana kello 9–15. LSL:n työryhmä pitää HSL:n mallia kustannustehokkaana tapana vähentää sivistyksen palvelualueen hallintoa ja opettaa koululaisille itsenäistä liikkumista.

Uusi malli olisi mahdollista ottaa käyttöön heinäkuussa 2019, kun Nastolan ja Hollolan välinen paikallisliikenne siirtyy bruttomalliin.

Lahden lapset ja nuoret saavat joka tapauksessa aiempaa halvemmalla LSL:n kausilipun elokuusta alkaen. Alennuksen suuruutta ei ole joukkoliikennesuunnittelija Katja Suhosen mukaan vielä vahvistettu.