230 metriä pitkän rautatiesillan rakennustyöt alkoivat Imatralla – voimakas Vuoksi hankaloittaa rakennustöitä

Uuden sillan paalutustyöt tehdään iltaisin, sillä Vuoksen voimakas virtaus estää työt päivällä.

rautatiesillat
Mansikkakosken silta Imatralla.
Uusi kahden raiteen ratasilta tulee noin 10 metrin päähän nykyisestä sillasta.Ville Toijonen/Yle

Imatralla on alkanut Vuoksi-joen yli kulkevan valtavan rautatiesillan rakentaminen. 230 metria pitkä ja 13 metriä leveä silta tulee Imatran Mansikkalaan nykyisen rautatiesillan pohjoispuolelle.

Siltaan tulee kahdet raideparit, kun nykyistä Karjalanrataa peruskorjataan kaksiraiteiseksi Lappeenrannan Joutsenosta Imatralle saakka. Uutta kaksiraiteista rataosuutta (siirryt toiseen palveluun) tulee 19 kilometrin matkalle. Lisäksi Luumäen ja Lappeenrannan Joutsenon välille tehdään radan perusparannus. Koko urakan kustannusarvio on 189 miljoonaa euroa.

Urakoitsija NRC Finland aloitti tällä viikolla Vuokselle rakennustöitä varten tehtävän työlautan ja sen ajolaiturin rakentamisen. Sillan perustusten paalutustyöt alkavat runsaan viikon kuluttua.

– Lautta tulee olemaan 20 metriä leveä ja noin 25 metriä pitkä. Sinne menevän koneen työpaino on 120 tonnia, joten kantavuutta lautalla pitää olla, sanoo siltatyönjohtaja Marko Kaukola NRC Finlandista.

Projektipäällikkö Joonas Hämäläinen Väylästä ja siltatyönjohtaja Marko Kaukola NRC Finland Mansikkakosken sillan työmaalla Imatralla.
Työmaa-alue on jo täynnä rakennusmateriaaleja. Siltaurakka valmistuu vuoden 2020 marraskuussa.Ville Toijonen/Yle

Melua lähialueille aiheuttavat paalutustyöt kestävät 2–3 viikkoa. Töitä tehdään iltaisin kello 18 ja 24 välisenä aikana.

– Paalutustöiden teko iltaisin johtuu Vuoksen kovasta virtauksesta. Läheinen Fortumin voimalaitos tarvitsee päivällä tietyn virtausnopeuden sähköntuotantoon. Iltaisin virtausta voidaan vähentää, kertoo Kaukola.

Vuoksi on Saimaan veden ainoa purkautumisjoki. Vuoksi laskee Venäjälle ja siellä Laatokkaan saakka. Vuoksessa vettä kulkee tällä hetkellä noin (siirryt toiseen palveluun) 600 kuutiometriä sekunnissa.

Aluksi pelkkä silta

Vuoksen yli rakennetaan nyt pelkkä silta, eikä siihen vielä rakenneta raiteita päälle.

– Radan rakentamissuunnitelmia ollaan parhaillaan tekemässä. Syksyllä tulee kilpailutukset, ja jos suunnitelmat toteutuvat, niin vuonna 2021 uusi Vuoksen ylittävä silta on junien käytössä, sanoo projektipäällikkö Joonas Hämäläinen Suomen tie-, rata ja meriliikenteen suunnittelusta vastaavasta Väylävirastosta eli Väylästä.

Juna ylittää Mansikkalan siltaa.
Vuoksen yli nykyisin kulkeva silta on erikoinen, sillä sen yllä kulkevat junat ja alapuolella autot. Yle

Uuden ja vanhan ratasillan väliin jää noin 8–10 metrin matka. Nykyinen yksiraiteinen rautatiesilta on valmistunut vuonna 1933. Se siirtyy Imatran kaupungin omistukseen, kun uusi otetaan käyttöön. Siltä jää mitä todennäköisimmin kävelijöiden ja autoilijoiden käyttöön.

Vuoksen ylittävä uusi ratasilta ei ole ainoa silta, joka uuden kaksoisraiteen takia pitää rakentaa. Kaikkiaan uusia siltoja tulee 12, minkä lisäksi kahta olemassa olevaa siltaa pitää leventää.

Mansikkakosken silta Imatralla.
Työlauttaa ja sen laituria (kuvassa oikealla) on rakennettu tällä viikolla. Paalutustyöt aloitetaan runsaan viikon päästä.Ville Toijonen/Yle

Tarkennettu 16.2.2019 klo 13.32, että uutta kaksoisraidetta tulee 19 km:n matkalle ja että Luumäen ja Lappeenrannan välille tulee radan perusparannus.