Professori Scheinin: Tiedustelulakikriisin polttavin kipupiste – portti yhä auki massavalvonnalle

Eduskunnan puhemies Paula Risikko (kok.) pani eilen jo suureen saliin äänestykseen menossa olleen tiedustelulakipaketin jäihin ja pikaiseen virkamiestarkasteluun.

tiedustelulaki
Martin Scheinin
Kansainvälisen oikeuden ja ihmisoikeuksien professori Martin ScheininMartial Trezzini / EPA

Kansainvälisen oikeuden ja ihmisoikeuksien professori Martin Scheinin Eurooppalaisesta yliopistollisesta instituutista seuraa eduskunnan kompurointia tiedustelulakipakettinsa kanssa apein mielin.

Scheinin kiteyttää tiedustelulakipaketin kipeimmät kohdat juuri nyt Yle Uutisille näin:

1) Hakuehdot – portti auki massavalvonnalle?

Itse pidän kaikkein kipeimpänä tiedustelulakipaketin perustuslaillisena ongelmana tietoliikennetiedustelun hakuehtoja.

Perustuslakivaliokunta edellytti, että hakuehdon perusteista tietoliikennetiedustelussa säädetään laissa. Valiokuntakäsittelyssä tuo kirkas alkuperäisajatus on sumentunut tyhjäksi tautologiaksi, jonka mukaan hakuehtojen tulee olla mahdollisimman täsmällisiä. Minkäänlaisia sisällöllisiä kriteereitä hallintovaliokunta ei lakiin ehdota.

Muodostuuko tietoliikennetiedustelusta massavalvontaa, riippuu olennaisesti siitä, mitkä ovat ne hakuehdot, joiden perusteella algoritmit sitten hakevat meidän kaikkien tietoliikenteestämme niitä epäilyttäviä viestejä.

Uskon, että hakuehtoja ovat esimerkiksi näppäimistön kieli, tietokoneen käyttöjärjestelmän kieli, viestissä käytetty kieli ja kirjaimisto, ehkä myös salausohjelmat ja jotkut sisällölliset tunnussanat siinä viestin otsikkokentässä.

Kun perustuslakivaliokunta edellytti, että lakiin kirjataan selkeä ja kattava massavalvonnan kielto, hallintovaliokunta kirjasi asian mietintöönsä hyvin ylimalkaisin sanakääntein.

2) Puhemies Risikon ratkaisu – hätäinen virkamiesarviointi

Puhemies Paula Risikon ratkaisu aikalisästä on sinänsä tervetullut. Muutoin suuri sali olisi joutunut äänestämään ja hyväksymään tiedustelulait silmät ummessa.

Tämä tiedustelulakipaketin perustuslainmukaisuuden sysääminen pikaiseen virkamiesvalmisteluun kuitenkin hämmentää minua. Pannaanko tässä nyt eduskunnan virkamiesten vastuulle koko perustuslakiarviointi?

Ei valiokuntaneuvoksilla ole minkäänlaista ylhäältä annettua perustuslain tulkinta-auktoriteettia. Kyllä se asia kuuluu vain ja ainoastaan perustuslakivaliokunnalle.

On selvää, että ennemmin tai myöhemmin myös nämä Suomen tiedustelulait löytävät tiensä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen. Silloin ei välttämättä kenelläkään ole kivaa.

Lisää aiheesta:

Tiedustelulait lähetetään takaisin valiokuntien käsittelyyn – Risikko: "Emme jätä mitään kiviä kääntämättä"

Analyysi: Risikko antoi laiskanläksyn hallintovaliokunnalle ja ojensi perustuslakioppineita – kenen syytä tiedustelulakisotku on?

Risikko: "Jos epäily herää, se myös perataan", tiedustelulait vedettiin poikkeuksellisesti pois täysistunnosta