Superjumbon siiven osia tehdään Jämsässä – Patria: Airbusin arvaus tulevaisuudesta näyttää osoittautuneen vääräksi

Patria on supistanut tuotantoa jo aiemmin konetyypin epävarman tulevaisuuden takia.

Ulkomaat
Vierasjoukkoa Airbus A380-koneen ympärillä ensiesittelytilaisuudessa.
Airbus esitteli A380-konetta ensi kertaa julkisuudessa tammikuussa 2005 tehtaallaan Toulousessa Etelä-Ranskassa.Kay Nietfeld / EPA

Lentokonevalmistaja Airbusin päätös lopettaa maailman suurimman matkustajakoneen tuotanto heijastuu Keski-Suomeen asti. A380-koneen jarrutukseen käytettävät spoilerit nimittäin valmistaa puolustusvälinekonserni Patria.

Jämsän Hallista on toimitettu osia Airbusille vuodesta 2004 lähtien, mutta viime vuosina tuotanto on pudonnut Patrian mukaan noin viidesosaan aiemmasta epävarman jatkon takia.

Patrian Aerostructures-yksikön liiketoimintajohtajan Petri Hepolan mukaan A380-osat eivät ole taloudellisesti kovin merkittävä osa yhtiön toimintaa. Hepolan mukaan kyse on noin 10 prosentista Aerostructuresin liikevaihtoa. Aerostructures puolestaan vastaa tällä hetkellä viittä prosenttia koko Patrian liikevaihdosta.

– Nyt ruvetaan Airbusin kanssa selvittelemään, mitä tämä tarkoittaa ja kuinka pitkään tuotanto jatkuu. Meillä on ratkottavana myös varaosien valmistuskyvyt 20–30 vuodeksi. Spoilereita tekee täysipäiväisesti seitsemän henkilöä, joille katsotaan nyt uusia tehtäviä. Kun toiselta puolelta lähtee, niin toiselle puolelle tulee lisää, Hepola sanoo.

Jämsässä tehdään osia myös Airbusin muihin malleihin

A380:lle viimeisen iskun antanut Emirates-lentoyhtiö on nimittäin tilannut kymmeniä Airbusin A330- ja A350-koneita, joita varten Jämsässä tehdään pyrstön osia. Patria valmistaa osia myös A320-matkustajakoneisiin sekä A400M-sotilaskoneisiin.

Hepola harmittelee kuitenkin A380:n tuotannon lopettamista. Patria panosti hänen mukaansa merkittävästi vuosia uuteen osaamiseen, jolle ei nyt ole suoraa uutta käyttöä.

– Oli hieno teknologinen ajatus kehittää tämäntyyppinen kone. Mutta viime vuosikymmenen lopulla ja tämän alussa kaksimoottoriset koneet ajoivat taloudellisessa mielessä nelimoottoristen ohi. Airbusin arvaus tulevaisuudesta näyttää osoittautuneen vääräksi, Hepola pohtii.

Lue lisää:

Analyysi: Miksi Airbus lopettaa ilmojen superjumbon A380:n valmistamisen?

Airbus lopettaa A380-superjumbojen valmistuksen

Patrian yt:t päättyivät: Noin 130 ihmistä lomautetaan, useita irtisanotaan

Patrian yt:t päättyivät: Aerostructures-yksikkö vähentää seitsemän ja lomauttaa enimmillään 40 henkilöä

Patria alkaa valmistaa Airbus A320:n osia – "Sopimuksen arvo kymmeniä miljoonia dollareita" 6.10.2016

Patrialle yli 2,5 miljardin markan tilaussopimus 16.9.2001