Jäänmurtajalakko pysäyttäisi nopeasti pohjoisen laivaliikenteen – suurteollisuuden vienti ja tuonti tyssäisivät

Merimies-Unioni jätti torstaina lakkovaroituksen, joka koskee koko Suomen kauppamerenkulkua.

lakot
Jäänmurtaja Polaris tankkaa LNGtä Tornion Röyttässä
Jäänmurtaja Polaris tankkaa LNG:tä Torniossa.Arctia Oy

Laivaliikenne pohjoisen satamiin pysähtyy, mikäli Merimies-Unionin torstaina jättämä lakkovaroitus toteutuu. Arctia Oy:n jäänmurron johtaja Tom Ekegren sanoo, että koko pohjoisen Suomen vienti- ja tuontiliikenne meriteitse seisahtuisi melko pian.

– Jäätilanne Perämerellä on nyt sellainen, ettei kauppamerenkulku pääosin kulje Kemiin, Tornioon tai Ouluun ilman jäänmurtajien avustusta, kertoo Tom Ekegren.

Vaikutuksia olisi myös ainakin Raahen ja Kalajoen satamiin.

Suurteollisuuden kuljetukset katkeaisivat

Pohjoisen suurteollisuuden, esimerkiksi Stora Enson, Metsä Groupin ja Outokummun tehtaiden, viennistä merkittävä osa kulkee laivoilla. Outokummun Tornion tehtaille tuodaan meritse muun muassa kierrätysmetallia ja puunjalostusteollisuuteen kemikaaleja.

Merimies-Unioni antoi torstaina lakkovaroituksen, joka koskee koko Suomen kauppamerenkulkua jäänmurtajat mukaan lukien. Lakko alkaisi maaliskuun ensimmäisenä päivänä.

Jäänmurron merihenkilöstöä on kaikkiaan alle 300 henkeä (siirryt toiseen palveluun).

Lakkovaroitus ei koskisi Kemin edustalla liikennöivän matkailujäänmurtaja Sammon työntekijöitä, jotka ovat paikallisen sopimuksen piirissä. Sammon työntekijöitä koskevasta työehtosopimuksesta aletaan neuvotella ensi viikolla.