Lennonjohtoon taas uusi työsulku – työntekijät: Lennot menevät sekaisin

Nyt ilmoitettu työsulku osuu itä- ja pohjoissuomalaisten talvilomaviikolle. Lennonjohtajat pitävät sulkua edesvastuuttomana.

työsulut
Lennonjohtotorni.
Roni Rekomaa / Lehtikuva

Lennonjohtajien työehtokiista pitkittyy. Palvelualojen työnantajat Palta kertoo jättäneensä valtakunnansovittelijalle uuden ilmoituksen lennonjohdossa toteuttavasta työsulusta.

Uusi ilmoitettu työsulku alkaa maanantaina 4. maaliskuuta kello 9 ja päättyy maanantaina 11. maaliskuuta kello 9.

Lennonjohtajien yhdistys SLJY hylkäsi viime viikolla jo toisen sovintoehdotuksen, jota oli neuvoteltu valtakunnansovittelijan johdolla. Palta olisi hyväksynyt sopimuksen, jossa palkkoja olisi korotettu 3,2 prosenttia.

– Olemme hämillämme sen suhteen, mitä SLJY todellisuudessa haluaa. SLJY:lle ei ole kelvannut mikään työnantajan tai sovittelijan antama yleisen linjan mukainen ratkaisu. Kaikilla aloilla yleisen linjan mukainen 3,2 prosenttia on sisältänyt myös työehtosopimukseen tehtyjen tekstimuutosten kustannusvaikutukset ja näin tulee olla myös lennonjohtajien ratkaisussa, Paltan toimitusjohtaja Tuomas Aarto toteaa tiedotteessa.

– Toivomme, että työsulun jatkaminen jouduttaa ratkaisua. Nopea ratkaisun syntyminen olisi kaikkien edun mukaista, Aarto jatkaa.

Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY pitää työsulkua edesvastuuttomana. Yhdistyksen mukaan se aiheuttaa viiveitä ja jopa peruutuksia lentoliikenteessä.

– Olisi todellakin aika päättää pitkään jatkunut työehtosopimuskiista ja palata neuvottelupöydän ääreen jo kuluvalla viikolla, toteaa SLJY:n puheenjohtaja Roy Myrberg.

Osapuolet eri mieltä vaikutuksista

Myrbergin mukaan ANS Finland ja Palta eivät ole osoittaneet halua sopia työehdoista, vaikka neuvotteluja on käyty jo lähes puolitoista vuotta.

– Valtakunnansovittelija on tehnyt jo kaksi sovintoesitystä, jotka SLJY on joutunut hylkäämään. Ensimmäinen niistä ei ollut niin sanotun yleisen palkankorotuslinjan mukainen. Toinen puolestaan olisi tuonut yleisen linjan mukaisen palkankorotuksen, mutta ei mitään muuta, eli se ei olisi tuonut minkäänlaista ratkaisua lennonjohtajien ikääntymiseen tai pienimpien lentokenttien palkkaepätasa-arvoon liittyviin ongelmiin, sanoo Myrberg.

SLJY on käyttänyt erimittaisia pistelakkoja saadakseen aikaan neuvottelutuloksen pitkään muhineessa työehtokiistassa.

Työsulku on tarkoitus toteuttaa Suomen kahdeksalla suurimmalla lentoasemalla. Palta kertoo, että työsulun aikana lennonvarmistuspalvelut on määrä hoitaa esimiesvoimin eikä työsulusta aiheudu liikenteelle merkittävää haittaa.

Palta on aiemmin varoitellut, että pitkittyessään kiista voisi alkaa haitata matkustajalentoja. Talvilomaviikkojenkin aikana työnseisauksia on järjestetty yön hiljaisempina tunteina ja alkuiltapäivästä, kun Finavia on arvioinut ruuhkatunneiksi kello 6–9 ja 15–18. Nyt ilmoitettu työsulku osuu itä- ja pohjoissuomalaisten talvilomaviikolle.

Lennonjohtajat ovat olleet ilman työehtosopimusta jo vuodesta 2017.

Lue myös:

Lennonjohtajat torppasivat taas sovintoesityksen