Tervossa uskotaan sirkkabisnekseen: "Ensin yritetään ottaa Suomi haltuun ja sitten lähdetään ulkomaille"

Sirkkatuotteiden kehittely- ja markkinointi on vielä alkutekijöissä, mutta yrittäjä uskoo kysyntää piisaavan.

Lyhyet
Heinäsirkkoja Tervossa Savonia Grasshopperissa.
Tervossa sirisee noin 10 miljoonaa sirkkaa.Varpu Mäntymäki / Yle

Tervossa uskotaan edelleen sirkkojen kasvattamiseen elintarvikkeiksi.

Osa reilu vuosi sitten alkaneeseen sirkkabisnesbuumiin mukaan lähteneistä tuottajista on jo lyönyt hanskat tiskiin. Tervossa sen sijaan sirisee noin 10 miljoonaa sirkkaa, ja ensimmäiset kotimaisista heinäsirkoista valmistetut snack-tyyppiset sirkkatuotteet tulivat markkinoille viime jouluna.

Runsaasti proteiinia sisältävien sirkkatuotteiden kehittely- ja markkinointi on vielä alkutekijöissä. Savonia Grasshopperin yrittäjä Hasse Wallen uskoo kuitenkin, että kysyntää riittää tulevaisuudessa ulkomaita myöten.

– Pikkuhiljaa ruvetaan laajentumaan. Ensin yritetään ottaa kevään aikana Suomi haltuun ja sen jälkeen vasta lähdetään ulkomaille, Wallen sanoo.

Savonia Grasshopperilla on nyt neljä erilaista paahdettua tuotetta sekä sirkkaruissipsi yhteistyössä Pielaveden Puustellileipomon kanssa. Tavoitteena on saada markkinoille lähiaikoina kaikkiaan kymmenen tuotetta, esimerkiksi sirkkaa sisältäviä smoothieta.

Wallenin mukaan tuotanto on tällä hetkellä 600 kiloa kuukaudessa ja tavoite on tuplata määrä. Kysyntä on jo niin hyvä, että yrittäjä pohtii, joudutaanko raaka-ainetta ostamaan jo muilta sirkkakasvattajilta.

Savonia Grasshopperin tuotteita menee kaupoihin Kuopiossa, Mikkelissä, Jyväskylässä ja Helsingissä. Myös nettimyynti alkoi vastikään. Wallen uskoo, että ensimmäinen ulkomaan vienti suuntautuu Ruotsiin.