Tekoäly Kunta-Kati käy vilkasta keskustelua Riihimäen nettisivuilla

Tekoäly eli Kunta-Kati asiakaspalvelee kaupunkilaisia Riihimäellä. Palvelu on ensimmäinen laatuaan Suomen kunnissa.

Riihimäki
Kuvakaappaus Riihimäen kaupungin nettisivuilta Kunta-Kati chat-asiakaspalvelusta
Kuvakaappaus asiakaspalveluchat Kunta-Katista Riihimäen kaupungin nettisivuilta. Nina Keski-Korpela / Yle

Yhteydenotot Riihimäen kaupungin verkkosivuilla työskentelevän Kunta-Katin kanssa ovat lisääntyneet vauhdilla joka viikko.

Kuukausi sitten käyttöön otettu Kunta-Kati kävi viime viikolla verkossa yli 1 600 keskustelua. Myös viimeviikkoinen viestittely Kunta-Katin kanssa oli huimaa, sillä viestejä lähetettiin kaikkiaan 4 400. Keskustelu saattaa sisältää useita viestejä, keskimäärin kolme viestiä per keskustelu.

– Keskustelujen määrä on kasvanut viikkotasolla noin 250:lla, kertoo Riihimäen viestintäpäällikkö Mia Miettinen. Viestien määrä kasvaa viikossa jopa noin viidellä sadalla.

Asiakaspalvelua hoitavalta tekoälyltä kysytään paljon muun muassa liikuntaan liittyvistä asioista. Myös ajankohtaiset aiheet näkyvät keskusteluissa ja viesteissä selvästi.

– Esimerkiksi talvilomaan liittyviä kysymyksiä tuli Kunta-Katille noin pari viikkoa ennen loman alkamista.

Riihimäen kaupungin nettisivujen käyttö on kasvanut huomattavasti Kunta-Katin aloittaessa työt asiakaspalvelutehtävissä.

Viestintäpäällikkö Mia Miettisen mukaan keskustelut ja viestit ovat asiallisia. Sen sijaan alkuvaiheessa tekoälyn toimivuutta testattiin vähän asiattomillakin yhteydenotoilla.

Tekoäly vastaa kaupunkilaisten kysymyksiin kellon ympäri.