EU sopuun rekkojen päästörajoista – ”Ilman Saksaa sopimus olisi ollut kunnianhimoisempi”

"Valitettavasti tietyt hallitukset asettavat yhä teollisuutensa intressit ihmisten edelle", arvosteli vihreitä edustava eurokansanedustaja.

Ilmastonmuutoksen hillitseminen
Iltamaisema parkkipaikalla. Yhdessä kuorma-auton kopissa palaa valo, ja Daniel Lazar katsoo televisiota.
Stefanie Loos

EU on päässyt sopuun unionin historian ensimmäisistä rekkojen päästörajoituksista useita kuukausia kestäneiden tiukkojen neuvottelujen jälkeen.

Euroopan parlamentti ja neuvosto pääsivät asiasta sopuun viime yönä.

Tavoitteena on vähentää rekkojen hiilidioksidipäästöjä 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2019 päästötasoihin.

Välitavoitteena on, että uusien rekkojen päästöissä on EU-alueella 15 prosentin vähennys vuoteen 2025 mennessä.

Yli kaksi kolmasosaa EU-alueen rahdista kulkee raskaissa ajoneuvoissa. Toisin kuin esimerkiksi Yhdysvalloilla tai Kiinalla, EU:lla ei ole ollut tähän mennessä yhteisiä päästörajoituksia raskaille ajoneuvoille.

Neuvotteluihin osallistunut vihreiden eurokansanedustaja Karima Delli kiitteli saavutettua sopua. Samalla hän kuitenkin totesi, että sopimus olisi voinut olla huomattavasti kunnianhimoisempi ilman joidenkin vaikutusvaltaisten jäsenmaiden painostusta.

Dellin syyttävä sormi kohdistui erityisesti Saksaan ja Keski-Euroopan maihin.

– Valitettavasti tietyt hallitukset asettavat yhä teollisuutensa intressit ihmistensä edelle, Delli totesi.

Rekkojen päästörajoitukset ovat yksi keskeisimmistä keinoista, joilla EU pyrkii saavuttamaan Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteet. Tavoitteena on vähentää kasvihuonepäästöjä 40 prosenttia vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 1990 tasoihin.

Aiheesta lisää:

EU-jäsenmaat vaativat rekkojen ja bussien päästötavoitteeksi 30 prosentin vähennystä

Lähteet: AFP, AP