Norjalainen uutissivusto: Venäjä on estänyt nettisivujemme lukemisen

Barents Observerin venäjänkielinen juttu ruotsinsaamelaisesta homomiehestä oli liikaa Venäjän viranomaisille.

sensuuri
The Barents Observer -uutissivuston etusivu
The Barents Observer -uutissivuston etusivu (kuvakaappaus)The Barents Observer

Norjalainen riippumaton uutispalvelu Barents Observer kertoo (siirryt toiseen palveluun) joutuneensa Venäjän viranomaisten mustalle listalle. Barents Observerin mukaan sen uutissivustoa ei ole voinut lukea Venäjällä tiistaiaamusta lähtien, ja Venäläisten lukijoiden määrä on romahtanut nettisivustolla.

Venäjältä pääsee nyt lukemaan sivuston uutisia vain siten, että käyttäjän sijaintitiedot on salattu esimerkiksi VPN-palvelun kautta.

Uutissivuston mukaan Venäjän viranomaiset päättivät asiasta sen jälkeen, kun sivusto julkaisi uutisen ruotsinsaamelaisesta homoseksuaalisesta miehestä. Venäjän viranomaiset antoivat Barents Observerille 24 tuntia aikaa poistaa venäjänkielinen versio uutisesta, koska sen katsottiin rikkovan Venäjän lakia.

Barents Observeria arvostetaan lännessä laajalti riippumattomana ja luotettavana uutislähteenä. Lehti on usein arvostellut Venäjää sananvapauden loukkauksista, kansalaisjärjestöjen vainosta sekä voimakkaasta asevarustelusta Kuolan niemimaalla.

Barents Observer oli alun perin Norjan valtion ja pohjoisten läänien rahoittama. Sen toimitus riitautui rahoittajien kanssa journalistisesta riippumattomuudesta vuonna 2015. Sen seurauksena toimittajat irtisanouituivat ja perustivat The Independent Barents Observerin.

Nykyisin julkaisu tunnetaan taas alkuperäisellä nimellään Barents Observer.

Lue lisää

Arktisten uutisten pikkujättiläinen: The Independent Barents Observer

Barents Observer: From suicide attempts to happiness and Sámi pride (nettisulun aiheuttanut juttu englanniksi) (siirryt toiseen palveluun)