Tampere pudotti ruotsalaiset pois ratikkakisasta – mukana vielä kolme ehdokasta

Tampere aikoo päättää ratikan liikennöitsijän huhtikuussa.

raitioliikenne
Ratikka sisältä
Tältä näyttävät Tampereen tulevan ratikan sisätilat. Kuka tahansa voi tutustua ratikan täysikokoiseen malliin torstaista lähtien Tampere-talossa.Marko Melto / Yle

Tampere on karsinut ratikan liikennöinnistä kilpailevien yritysten joukon kolmeen. Keskiviikkona tehdyllä päätöksellä kisasta putosivat ruotsalainen AB Stockholms Spårvägar ja tamperelainen bussiyhtiö Väinö Paunu Oy.

Alustavien tarjousten perusteella kilpailussa jatkavat tamperelainen Länsilinjat Oy, kajaanilaisen Transtech Oy:n ja ranskalaisen Keolis Conseil et Projets SARL:n yhteinen ryhmittymä sekä VR-Yhtymä Oy.

Liikennöitsijä on tarkoitus valita huhtikuussa 2019. Ratikan koeajot alkavat vuonna 2020. Matkustajat pääsevät kyytiin vuonna 2021.

Tampereen raitiotien liikennöitsijän tehtävät toteutetaan palveluallianssina. Palvelun tilaajana on Tampereen kaupunki, ja tilaajan edustajana palveluntuottajan suuntaan toimii Tampereen Raitiotie Oy.

Allianssissa sopimusosapuolet suunnittelevat ja toteuttavat palvelun yhdessä sekä jakavat palvelun hyödyt ja riskit.

VR sai eniten pisteitä

Alustavien tarjousten vertailussa parhaiten pärjäsi VR-Yhtymä Oy. Sen vertailupisteet olivat 97,16.

Muiden pisteet jakautuivat seuraavasti: Länsilinjat Oy 85,87, ryhmittymä Transtech Oy ja Keolis Conseil et Projets SARL 59,62, AB Stockholms Spårvägar 44,13 ja Väinö Paunu Oy 39,50 vertailupistettä.

Tässä vaiheessa pisteytys perustui sellaisiin tarjouspyynnöissä esitettyin asioihin kuin projektitiimin kuvaus, avainhenkilöiden kokemus ja kehitysvaiheen projektisuunnitelma.

Myöhemmin jäljellä olevalta kolmelta ehdokkaalta pyydetään lopulliset tarjoukset, joiden perusteella liikennöitsijä valitaan.

Sopimus jatkuu 2030-luvulle

Raitiotien liikennöintiä koskevan sopimuksen voimassaolo päättyy vuonna 2031. Lisäksi hankinta sisältää oikeuden jatkaa sopimusta varsinaisen sopimuskauden jälkeen kolmen vuoden optiokaudella.

Hankinnan vuotuinen arvo raitiotien ensimmäiselle osalle on enintään kuusi miljoonaa euroa. Kun raitiotien toinen osa valmistuu, hankinnan arvo kasvaa enintään neljällä miljoonalla eurolla vuodessa.

Hankintaan sisältyvät optiot muun muassa raitioliikennettä korvaavasta liikenteestä ja liityntäliikenteestä. Optioiden enimmäisarvo on kaksi miljoonaa euroa vuodessa.

Ratikan maketti eli täysikokoinen malli
Tampereen tuleva ratikka on väriltään tiilenpunainen.Yle / Marko Melto

Ratikan täysikokoinen malli Tampere-talossa

Tampere rakentaa parhaillaan ratikalle kiskoja Hervannasta keskustan kautta Pyynikintorille ja keskustasta Tampereen yliopistolliselle sairaalalle.

Lisäksi on käynnissä ratikan toisen vaiheen suunnittelu Pyynikintorilta tulevan Hiedanrannan asuinalueen kautta Lentävänniemeen.

Ratikan vaunun täysikokoinen malli eli maketti saapui Tampereella keskiviikkona. Yleisö pääsee tutustumaan siihen torstaista klo 14 alkaen Tampere-talon Sorsapuistosalissa.

Lue lisää:

Tampereen ratikka aloittaa liikennöinnin virallisesti 9. elokuuta 2021

Tältä se nyt näyttää: Tampereen ratikasta julkistettiin aidon kokoinen malli – "No ei huono"

Tampereen punaisen ratikan pysäkkien nimet on nyt päätetty – Tampereen yliopiston nimeä ei näy tällä listalla

Kuvat paljastavat: Tamperelaisia busseja on kolhiintunut ratikkatyömaalla ennennäkemätöntä tahtia – "Pääsi yllättämään"