Kulttuuriministeri Sampo Terho saa kiitosta taidelaitosten johtajilta – rahaa löytyi uuteen musiikkimuseoon ja freelancer-taiteilijoille

Kulttuuriministeri Sampo Terho (sin.) on toiminut toisin kuin taideväki odotti.

Sampo Terho
kuvakollaasi
Hilppa Hyrkäs / Yle Uutisgrafiikka

Sinisten puheenjohtajan Sampo Terhon, 41, kausi kulttuuriministerinä on loppusuoralla. Monelle taidelaitoksen johtajalle tulivat ikävät muistot mieleen, kun kävi ilmi, että ministeri nousee perussuomalaisista.

Puolue profiloitui jytkyyn johtaneessa vaalikampanjassaan postmodernin tekotaiteen vastustajana, vaikka kukaan ei tarkemmin määritellyt, mitä puolue tarkoitti sillä. Kiasman museonjohtajan Leevi Haapalan mukaan nykytaidekentällä hermoiltiin.

– Ensin ihmiset odottivat, mitä tapahtuu. Mutta kun he huomasivat, ettei Terho halunnut puuttua ministerinä taiteen sisältöihin, kenttä rauhoittui, Haapala sanoo.

Myöhemmin sekä Timo Soini (sin.) että Terho totesivat, että kyse oli vain mainiosta vaaliläpästä.

Toisin kuin ensin pelättiin, ministeriksi noussut Terho on tukenut melko laajasti taiteen ja kulttuurin kenttää.

Hän on ohjannut rahaa Helsinkiin kaavailtuun Fame-musiikkimuseoon, Kansallismuseon laajennuksen arkkitehtuurikilpailuun sekä suomalais-virolaisen kulttuurisäätiön pääomittamiseen

Lisäksi Terho on löytänyt varoja Kansallisteatterin pienen näyttämön peruskorjauksen suunnitteluun.

Kansallisteatterin pääjohtaja Mika Myllyaho kertoo, että selvityksen perusteella rakennus on todella huonossa kunnossa.

– Kansallisteatterin näkökulmasta Terhon toiminta on ollut tosi tärkeää. Meidän pitää saada pienen näyttämön remontti alkamaan vuonna 2020 tai se suljetaan, Myllyaho sanoo.

Pääjohtajalta puuttuvat vielä rahat varsinaiseen remonttiin, joka maksaa arviolta yli 50 miljoonaa euroa.

Rahaa nykytaiteen tekijöille

Äkkiseltään näyttää siltä, että Terho on kiinnostunut vain kansallisen peruskiven vahvistamisesta ja veljeskansojen kulttuurisen yhteistyön syventämisestä, mutta kuva ei ole näin yksioikoinen.

Terho on löytänyt lisärahaa myös Taiteen edistämiskeskukselle (Taike), joka rahoittaa taiteen vapaata kenttää. Siellä voi syntyä Suomen ankarinta nykytaidetta.

Lisäksi ministeri on ohjannut lisävaroja elokuvan ja tv-draaman kansainvälisten yhteistuotantojen kehittämiseen.

Tanssin talolle Terhon toiminta näyttäytyy myönteisenä, sillä Taike rahoittaa tanssin vapaata kenttää eli käytännöllisesti katsoen lähes kaikkia Suomen tanssitaiteilijoita.

Tanssin talon johtaja Matti Numminen iloitsee Taiken lisääntyneestä rahoituksesta.

– Tanssin talo toimii valmistuttuaan vapaiden ja vos-ryhmien sisällöntuotannon varassa. On meille elinehto, että Taikella on resursseja, Numminen sanoo.

Tanssin talon rakentaminen viivästyy, koska kaavasta on tehty valitus. Numminen toivoo, että Tanssin talo avaisi ovensa syksyllä 2021.

Sampo Terho vierailee Tampereen Työväen Teatterissa
Sampo Terho Tampereen työväenteatterissaMauri Tikkamäki / Yle

Teatteri pulassa, Terho rientää avuksi

Kulttuuriministeri profiloituu sekä julkisten esiintymisten että rahanjaon kautta. Jälkimmäisessä ministerillä on vain vähän panoksia, sillä enin osa opetus- ja kulttuuriministeriön taiderahoista jaetaan lakeihin perustuvien mekanismien perusteella.

Niistä merkittävin on valtionosuusjärjestelmä eli vos, jolla rahoitetaan Suomen olemassa oleva taidelaitosverkosto, kuten kaupunginteatterit, - orkesterit ja museot.

Terhon piti saattaa valtionosuusjärjestelmän (vos) mittava uudistus maaliin, mutta asia siirtyy seuraavalle hallituskaudelle, sillä muusikko Jaakko Kuusiston johtaman työryhmän esitystä vastustettiin laajasti esittävien taiteiden osalta. Lakiuudistus vaikuttaa toistaiseksi vain museoihin ja Taiteen edistämiskeskukseen.

Julkisista esiintymisistä kulttuuriministerinä Terho muistetaan ainakin kahdesta asiasta: Tampereen työväenteatterista ja viime vuoden Jussi-gaalasta. Siellä hän kieltäytyi jakamasta yleisö-Jussia (siirryt toiseen palveluun) (IS), koska se meni elokuvaohjaaja Aku Louhimiehelle.

Tampereelle ministeri jalkautui viime keväänä, kun kaupungin työväenteatteri oli ajautumassa vos-uudistuksen maksumieheksi. Terho lupasi teatterille tukensa, mutta käytännössä Tampereen työväenteatterin kohtalo ratkeaa vasta seuraavalla hallituskaudella.

Terho on ottanut kantaa myös taiteilijoiden työoloihin.

Hän teetti #metoo-kampanjan hengessä selvityksen häirinnästä ja epäasiallisesta kohtelusta elokuva- ja kulttuurialalla.

Selvityksen mukaan ongelmia on kosolti.

Paperin luovutustilaisuudessa Terho painotti, ettei valtio voi tukea toimintaa, johon liittyy syrjintää, seksuaalista häirintää tai muuta epäasiallista kohtelua.

Lisää aiheesta:

Sampo Terho pakenee työtaakkaa fantasiamaailmaan: ”Siellä ongelmat ovat paljon selkeämpiä”