Matkailu- ja ravintola-ala esittää kliseistä vaihtoehtoa Kainuun kesämatkailun pelastajaksi

MaRan toimitusjohtaja Timo Lapin mielestä Kainuun kesämatkailussa kannattaisi panostaa järviin.

Sotkamo
Hiekkarantaa auringonpaisteessa.
Suomalainen järvimaisema kiinnostaa ulkomailta tulevia matkailijoita. Tiia Korhonen / Yle

Kainuun ja koko Suomen kesämatkailun hankaluudeksi muodostuu laadukkaiden palveluiden tarjoaminen vain muutaman kuukauden mittaiseen kesän kysyntäpiikkiin. Talveen verrattuna sesonki on hyvin lyhyt.

– Alan kohtalonkysymys on, kuinka kotimaanmatkailu pysyy vetovoimaisena ja tuo tuottoa kunnille, joissa on tarjolla matkailualan palvelua ja yrityksiä, sanoo Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi.

Lappi kokee Kainuun talvimatkailun potentiaaliseksi Vuokatin alueen vetovoiman vuoksi. Aluetta on kehitetty ja siitä on tehty houkutteleva sekä kotimaan että ulkomaan matkailijoille. Nyt samanlaisella vimmalla rakennettua tuotetta kaivataan Kainuun kesään.

– Se vaatii Vuokatin kaltaisia markkinointiponnistuksia ja aikaa, Lappi sanoo.

Matkailu on Kainuussa kasvava vientiala ja huomattava työllistäjä, jolla on iso merkitys talouteen. Vaikutus voisi ola vielä merkittävämpi. Lappi ehdottaa kesämatkailun piristykseksi järviin panostamista. Suomalaisille järvet ovat itsestäänselvyyksiä, mutta ulkomaalaisille ne ovat kokemuksia.

– Tiedän, että laajan järvialueen matkailun kehittäminen on vaikeaa. Siellä silti olisi se kesämatkailun kasvupotentiaali ja toivoisin, että matkailijat esimerkiksi Euroopasta, Aasiasta ja Venäjältä saataisiin niiden äärelle, sanoo Lappi.

Lue lisää:

Saksalaisia matkailijoita houkutellaan lumen perässä Kainuuseen

400 000 kävijää 90 eri maasta – Kainuuseen haetaan matkailijoita maailman suurimmilta elintarvikemessuilta