Jos jooga on cool, niin tämä on jäätävää: Uskaltaisitko kokeilla avantojoogaa?

urheilu
Joogaohjaaja Magnus Appelberg kelluu avannossa lotusasennossa kädet pään päällä.
Joogaliikkeiden välissä voi rentoutua, vakuuttaa Magnus Appelberg. Avannon vesi tosin on neliasteista.Sasha Silvala / Yle

Mies joogaa punaisissa uimahousissa Villa Furuvikin rannalla. Lokkien kirkunaa ja lasten naurua ei kuulu. On helmikuu ja vain häijy itätuuli puhaltaa pitkin vetistä jäätä. Magnus Appelbergin aurinkotervehdys päätyy loiskahdukseen. Siitä tulikin avantotervehdys.

Supta konasana, jossa joogi nostaa selällään jalat harallaan pään yli ja ottaa varpaista kiinni, päättyy ikävästi liukkaan jään terävään reunaan. Räsymatto selän alla tämäkin asana onnistuu. Jäiseen mereen.

Joogaohjaaja Magnus Appelbergin bakasana eli tasapainoilu suorilla käsivarsilla päättyy pulahdukseen avantoon, pää on jo vedessä, pärskeitä kaulan ympärillä.
Bakasana vaatii täydellistä tasapainoa. Suorilta käsiltä on hyvä pulahtaa virkistävään meriveteen.Sasha Silvala / Yle

Käsien varassa tehtävä bakasana ja päälläseisonta päätyvät vielä avantoon, mutta neljän liikkeen jälkeen joogi lähtee löylyyn.

Kylmänsietokykyä hengitystekniikalla

Joogaohjaaja Magnus Appelberg kutsuttiin Helsingin Laajasalon eteläreunalla sijaitsevalle huvilalle, kun kaupungin matkailutoimi halusi uuteen esitteeseen näyttäviä talvikuvia pääkaupungin avantokulttuurista.

– Kuvauksissa oli monta uimaria, mutta kukaan ei keksinyt fiksua tapaa mennä avantoon. Mutta minä keksin tosi monta.

Joogaohjaaja Magnus Appelberg tekee supta konasanan (selinmakuulla suorat jalat ja suorilla käsillä varpaista kiinni) vetisellä jäällä.
"Kylmä on vain aistimus," toteaa Magnus Appelberg ja tekee supta konasana -liikkeen vetisellä jäällä.Sasha Silvala / Yle

Magnus Appelbergilla on keskivertoavantouimaria paremmat edellytykset valita oma veteenmenotyylinsä. Hän on ollut tanssitaiteilija. Kehoterapeuttina hän on käsitellyt syväkudoksia. Avantouimisen lisäksi hän harrastaa vapaasukellusta.

– Pari vuotta sitten otin käyttöön uuden hengitystekniikan, joka ihan selvästi lisäsi kylmänsietokykyä.

Kylmä on vain aistimus

Amatöörin ei kannata ihan kylmiltään ruveta joogaamaan avannon reunalla. Mutta kun keho on täydellisesti hallinnassa, voi neliasteisesta merestä lausua, että kylmä on "vain aistimus".

– Meidän mieli tulkitsee tätä aistimusta, se on reaktio. Ja reaktiot pilaavat meidän elämää. Mutta jos oppii keskittymään ja hengittämään oikeella tavalla, niin ei täällä ole paha olla.

Kuvausrekvisiitaksi avannon reunalle tuotu kahvi on jäähtynyt.

– No on täällä aika kylmä. Mutta se on vaan tuntemus.

Joogaohjaaja Magnus Appelberg aloittamassa aurinkotervehdystä avannon reunalla Helsingin Laajasalon Villa Furuvikin rannassa.
Mies punaisissa uimahousuissa joogaa Villa Furuvikin rannassa. Helmikuussa.Sasha Silvala / Yle

Tuntemuksista huolimatta asiat täytyy nähdä sellaisina kuin ne todella ovat. Kaksi-ja-puolituhatta vuotta vanha intialainen viisaus on yleismaailmallinen apu yleismaailmallisiin ongelmiin.

– Avannossa olo on äärimmäinen stressitila keholle. Täytyy vain oppia kohtaamaan, että kaikki muuttuu. Muutos on vipassana-meditaation keskeinen viesti: mihinkään ei tarvitse kiinnittäytyä. Tämä on joogaa.

Joogaa on viime vuosina yhdistetty moneen paikkaan ja oheistoimintaan. On nähty esimerkiksi akrojooga, groovyjooga, nakujooga, naurujooga, saunajooga, metallijooga, olutjooga - jopa gin-and-tonic-jooga. Mihin jooga seuraavaksi liitetään?

– Ei aavistustakaan! nauraa Magnus Appelberg avannossa.

Katso Puoli seiskan juttu Magnus Appelbergin avantojoogasessiosta tästä:

Magnus Appelberg on harjoitellut hengitystekniikoita niin paljon, että neliasteisen merivedenkin voi ottaa henkistävänä kokemuksena.