Pohjoisen puutavarajunat pitenevät

VR Transpoint on ottanut pohjoisen puutavarakuljetuksissa käyttöön uusia tehokkaampia sähkövetureita.

junat
VR:n uusi sähköveturi Vectron SR 3 kuljettaa puutavarajunaa Kemijärveltä Kemiin.
VR:n uusi sähköveturi Vectron SR 3 kuljettaa puutavarajunaa Kemijärveltä Kemiin. Tehokas veturi pystyy kiskomaan 27:n vaunun puutavaralastia.Vesa Vaarama / Yle

Uudet sähköveturit ovat jo aloittaneet työnsä välillä Kemijärvi-Kemi.

Vectron SR 3 –veturi pystyy vetämään jopa 2 500 tonnin painoista junaa entisen 2 000 tonnin maksimipainon sijaan. Puutavarakuljetuksessa se merkitsee noin 6 rekka-auton kuormaa lisää junan kyytiin.

Yhdellä keikalla uusi veturi vie Kemiin noin 35 rekka-auton kuormaa puuta.

– Se tuo tehokkuutta raakapuukuljetuksiin rautateillä. Junakokoa pystytään kasvattamaan, ja sitä kautta tuomaan lisää sekä energiatehokkuutta että kustannustehokkuutta , VR Transpointin myynti- ja markkinointijohtaja Tero Kosonen sanoo.

– Jokaiseen raakapuujunaan voidaan tuoda viisi vaunua lisää aikaisemman 22 lisäksi. Junakoon kasvu tuo kuljetuksiin lisää tehoa noin 25 prosenttia.

VR on tilannut Vectron SR 3 –vetureita 80 kappaletta. Kaupan arvo on noin 300 miljoonaa euroa.

Veturia pystytään käyttämään sekä tavaraliikenteessä että matkustajaliikenteessä.

Niitä on ajossa tällä hetkellä 18. Kaikki ovat toistaiseksi tavaraliikenteessä.

Korjattu kirjoitusvirhe 25.2. klo 13.05.: junaan mahtuu kerralla 35 rekka-autollista puuta.