Nämä 4 elokuvaa tai sarjaa tuovat läjäpäin matkailijoita Suomeen – kiinalaisturistit löysivät Lappiin rakkausrealityn kautta

Japanilaiselokuva synnytti kulttuuri- ja designmatkailubuumin Suomeen. Kiinalaisturistien määrä kasvoi, kun maassa näytettiin rakkausrealityn Suomessa kuvatut jaksot. Voit keskustella aiheesta kello 20 asti.

Suomeen matkustaminen

1

Kamome shokudōn esittämä roolihenkilö tekee lounasta keittiössä.
Satomi Kobayashi elokuvassa Ruokala Lokki.Kamome shokudō

Ensimmäinen japanilainen "turistielokuva" oli ohjaajalle pakomatka

Naoko Ogigamin ohjaama Kamome shokudō eli Ruokala Lokki (2006) oli ensimmäinen Suomessa kuvattu japanilainen elokuva.

Visit Finlandin johtaja Paavo Virkkunen työskenteli elokuvan ilmestymisen aikaan Finnairilla. Hän näki elokuvan vaikutukset omin silmin: liikenne maiden välillä vilkastui toden teolla, kun japanilaiset rynnistivät Helsinkiin elokuvan kuvauspaikalle.

– Ja vaikutus näkyy yhä edellleen, Virkkunen toteaa.

Ruokala Lokkia pidetään malliesimerkkinä elokuvasta, jossa on tuotesijoittelua. Kuvissa vilahtelee Arabian Muumimukia, Marimekkoa ja Iittalaa. Suomessa tällä viikolla vierailleen ohjaajan mukaan kysymys on siitä, että elokuvassa haluttiin näyttää totuudenmukainen kuva Suomesta ja suomalaisista.

– Vietin aikaa suoamalaisten kanssa ja tuotteet olivat heille arkipäivää. Käytimme siis tuotteita elokuvassa, kuten teillä on tapana, Ogigami toteaa.

Yrityksille kysymys oli joka tapauksessa mainiosta myynninedistämisestä. Suomalaistuotteita matkasi turistien mukana Japaniin.

– Elokuva avasi kulttuuri- ja designmatkailun segmentin Japanista Suomeen, Virkkunen sanoo.

Elokuvan lämminhenkinen tarina puhuttelee niin japanilaista kuin suomalaista yleisöä. Se teki vaikutuksen myös Virkkuseen.

– Se löytää Japanin ja Suomen väliltä vahvoja yhteyksiä. Elokuvassa viljelty huumori ei välttämättä aukea muille kuin suomalaisille ja japanilaisille.

Käänteentekevän elokuvan taustalta paljastuu henkilökohtainen tarina. Ogigamin tarkoitus ei suinkaan ollut turismin kasvattaminen Japanista Suomeen, vaikka silloinen Matkailun edistämiskeskus oli elokuvaa rahoittamassa. Ohjaajalle järjestyksessään kolmas elokuva oli pakomatka.

– Toisen elokuvan tekeminen oli minulle järkyttävä kokemus, sillä tuotannon apulaisohjaaja käyttäytyi minua kohtaan todella ilkeästi. Halusin paeta japanilaista elokuvateollisuutta.

Tuottaja oli juuri palannut Suomesta Japaniin.

– Hän sanoi, että mennään Suomeen tekemään elokuva, se on mukava paikka, Ogigami kertoo.

Ruokala Lokki Helsingin Punavuoressa lopetti jo toimintansa, mutta paikalla on nyt Ravintola Lokki uusilla omistajilla. Siitä ohjaaja ei ole kovin tyytyväinen.

– Olen hieman hämilläni ja järkyttynyt. Ei ole kohteliasta käyttää nimeä markkinointitarkoituksessa, Ogigami toteaa.

2

Yuki no Hana
Hiroomi Tosaka ja Ayami Nakajo ovat supertähtiä Japanissa.Yuki no Hana

Japanilainen näkemys Helsingistä ja lumoavat revontulet Levillä

Kojiro Hashimoton ohjaama Yuki no Hana eli Snow Flower -elokuva jatkaa siitä, mihin Ruokala Lokki jäi. Romanttisessa draamaelokuvassa nuoripari matkaa Suomeen metsästämään revontulia.

– Alussa nähdään hienoja kuvia Lapin luonnosta. Voisin kuvitella, että ne toimivat hyvänä päänavauksena japanilaiselle katsojalle siitä, mitä Suomen Lappi voi talvella tarjota, Visit Finlandin johtaja Paavo Virkkunen sanoo.

Pääosissa nähdään näyttelijä ja malli Ayami Nakajo ja suositun poikabändin laulaja ja näyttelijä Hiroomi Tosaka. He ovat Japanissa supertähtiä.

Vuodenajat ovat tärkeä osa elokuvaa. Talvella ollaan Levin tunturimaisemissa, kesää vietetään Helsingissä.

– Elokuva tarjoilee Helsingistä japanilaisen näkemyksen, erilaisen kuin mihin on totuttu matkailuesitteissä – ominaisia ovat esimerkiksi kaupungin rannoilla tehdyt pienimuotoiset kuvaukset ja luonnonläheisyys, Virkkunen toteaa.

Helmikuussa ensi-iltansa saanutta, muusikko Mika Nakashiman samannimisestä kappaleesta inspiroitunutta elokuvaa on näytetty Japanissa yli 300 elokuvateatterissa. Katsojia on tähän mennessä kertynyt yli puoli miljoonaa.

– Vastaanotto on ollut hyvä. Ensimmäisellä viikolla elokuva oli kolmen katsotuimman joukossa. Tälläkin hetkellä ollaan top-kympissä, Virkkunen sanoo.

Suomen kiinnostavuus elokuvien ja tv-sarjojen kuvauspaikkana on lisääntynyt merkittävästi sen jälkeen, kun matkailu- ja av-ala ovat lisänneet yhteistyötä. Neljännes japanilaiselokuvan tuotantokuluista Suomessa maksettiin av-tuotantokannustimen myötä suomalaisten pussista.

– Uskallan väittää, että raha tulee moninkertaisena takaisin suomalaisena matkailuvientinä, Virkkunen toteaa.

– Tämän elokuvan vaikutukset alkavat näkyä muutamassa kuukaudessa, hän arvioi.

3

Joulupukin lisäksi aasialaisia matkailijoita kiinnostavat Suomessa luonnon puhtaus, raikas ilma ja väljyys.
Joulupukin lisäksi aasialaisia matkailijoita kiinnostavat Suomessa luonnon puhtaus, raikas ilma ja väljyys.JSTV.COM

Rakkausreality toi kiinalaiset Suomeen

Selkein tv- ja elokuvatuotantojen avulla syntynyt matkailumarkkinoiden kasvutarina syntyi sattumalta, kun Visit Finlandin edustaja tapasi kiinalaisen We are in love -tuotannon edustajia matkatoimistossa.

– Tuotantoyhtiön ihmiset kyselivät edustajaltamme hyvää ja eksoottista kohdetta. Olivat jo käyneet etelänmeren saaret ja amerikat ja luoja tietää mitä kaikkea.

Vastaus oli itsestään selvä.

– Edustajamme vakuutti, että hänellä olisi varmasti eksoottinen kohde: Suomi talvella.

Kiinalaiset pitivät ehdotuksesta, ja kolme vuotta sitten maaliskuussa Lappiin saapui 65-henkinen kuvausryhmä kalusteineen päivineen. Jaksot näytettiin Kiinassa heti huhtikuussa.

– Ne saivat yli 400 miljoonaa katsojaa, ja samalla alkoi käsittämätön pöhinä somessa, Virkkunen kertoo.

Kiinalaiset matkanjärjestäjät huomasivat, että Suomi trendaa maailmankartalla.

– Heillä on lonkerot aika syvällä somessa, ja Suomi nousi täplänä kartalle. Sieltä lähetettiin tutkimusryhmät ottamaan selvää, että mitä täällä tapahtuu.

Suuret matkanjärjestäjät ihastuivat näkemäänsä ja alkoivat aktiivisesti myymään Suomea matkakohteena.

– Siitä lähti eksponentiaalinen kasvu matkailussa Kiinasta Suomeen, Virkkunen iloitsee.

Pari vuotta sitten Visit Rovaniemen toimitusjohtaja Sanna Kärkkäinen suhtautui realityohjelman suosion ja matkailuinnostuksen väliseen yhteyteen Virkkusta varovaisemmin.

– Todella moni on ollut tietoinen ohjelmasta ja sen kuvauksista. Vallitsevaksi syyksi matkustaa tänne en sitä osaa sanoa, mutta samoja paikkoja on tunnistettu ja Rovaniemi tunnetaan tästä We are in love -ohjelmasta, Kärkkäinen totesi Ylelle.

4

Aurinko näyttäytyy Pallaskeron takaa.
Kukka Ström / Yle

Unelmien poikamiehen finaalijaksot kuvattiin Suomessa

Aasiasta japanilaiset ja kiinalaiset ovat tällä hetkellä innokkaimpia Suomen-matkailijoita. Potentiaalia riittää muun muassa Etelä-Koreassa ja Intiassa.

– Jos onnistuisimme saamaan Bollywood-tuotannon tänne Suomeen, markkinat avautuisivat heti ihan eri tavalla, Virkkunen visioi.

Esimerkkejä matkailuintoa kasvattavista elokuva- ja tv-tuotannoista löytyy myös muista maanosista. Yksi on The Bachelor USA eli realitysarja Unelmien poikamies.

– Puolitoista vuotta sitten sarjan finaalijaksot kuvattiin Suomessa. Ne menestyivät hyvin Amerikan markkinoilla ja myös muualla, missä sarjaa näytetään.

Nyt matkailukysyntä USA:sta Suomeen on kasvussa, viimeisten kuukausien aikana prosenteissa kaksinumeroisia. Virkkunen pitää lukua merkittävänä.

– Yhtenä syynä ovat varmasti Bachelorin Suomessa kuvatut jaksot. Suomi sai sen kautta näkyvyyttä korkealaatuisena matkakohteena, hän toteaa.

Oheisessa Instagram-upotuksessa Unelmien poikamies -sarjan juontaja Chris Harrison tapaamassa joulupukkia:

View this post on Instagram

Merry Christmas! #laplandfinland @onlyinlapland

A post shared by Chris Harrison (@chrisbharrison) on

Maailmankuulu tv-sarja kuvattiin Lapissa, lisää houkutellaan rahalla – Muistatko nämä Suomi-kuvaukset?