Tässä se on, hirviökamerapuhelin Suomesta – HMD:n nokialainen ottaa viisi kuvaa kerralla

Älypuhelinten markkina hyytyy, mutta Nokia-luurit uivat viime vuonna vastavirtaan. "Pystyimme kolminkertaistamaan Nokia-älypuhelinkäyttäjien määrän", HMD:n Pekka Rantala sanoo.

Matkapuhelimet ja mobiililaitteet
Nokia 9 Pureview'n takana on peräti viisi linssiä.
Juha-Matti Mäntylä / Yle

Suomalainen HMD Global on jatkanut Nokian kännykkäsaagaa noin kolmen vuoden ajan. Vuonna 2018 yhtiö onnistui parantamaan asemiaan markkinoilla, älypuhelinkaupan hyytymisestä huolimatta.

Sunnuntaina yhtiö julkisti uuden lippulaivamallinsa telealan MWC -messuilla Barcelonassa. Samaan aikaan kun Samsung ja ennakkohuhujen mukaan myös Huawei tuovat markkinoille taitettavia älypuhelimia, HMD uskoo kameran oleva yhä puhelinten suurin myyntivaltti.

Nokia 9 Pureview'ssa on peräti viisi kameraa.

Pekka Rantala
Pekka RantalaSanjeev Verma / AOP

"Käyttäjämäärä kolminkertaistui"

Kun HMD toi Nokia-puhelimet markkinoille pari vuotta sitten, yhtiö asetti tavoitteekseen nousta viiden suurimman tuotemerkin joukkoon.

HMD:n markkinointijohtaja ja varatoimitusjohtaja Pekka Rantala sanoo, että tuossa tavoitteessa on edistytty.

– Viime vuosi ei ollut maailmalla kasvuvuosi. Siitä huolimatta pystyimme kasvattamaan liiketoimintaamme merkittävästi ja kolminkertaistamaan Nokia-älypuhelinten käyttäjien määrän, Rantala sanoo.

– Vuosi sitten sanoimme Barcelonassa, että olemme päässeet älypuhelimissa kymmenen suurimman valmistajan joukkoon. Nyt on aika monta maata, joissa olemme viiden parhaan joukossa.

Rantalan esitysmateriaali kertoo, että tällaisia maita ovat ainakin Tanska, Nigeria, Tunisia, Iso-Britannia, Suomi, Saksa, Uusi-Seelanti, Saudi-Arabia, Vietnam ja Venäjä.

– On kokonaisia maanosia, joissa Nokia-älypuhelimet ovat viiden suurimman tuotemerkin joukossa. Esimerkiksi Euroopassa, Pohjois-Afrikassa ja Lähi-Idässä.

Tämän tarkemmin Rantala ei HMD:n myyntilukuja avaa. Alla on tutkimusyhtiö Counterpoint Researchin näkemys vuodesta 2018.

Älypuhelinten markkinaosuudet
Juha-Matti Mäntylä / Yle

Kiinalaiset ja Nokia

Globaali älypuhelinmarkkina laski viime vuonna. Se on uusi tilanne alalla, joka on nauttinut ikuiselta tuntuvalta kasvusta.

Tutkimusyhtiö Counterpoint Researchin mukaan globaali älypuhelinmarkkina laski viime vuonna neljä prosenttia. Vuoden viimeisellä neljänneksellä myynti laski peräti seitsemän prosenttia.

Syynä oli entistä pidempi puhelinten vaihtotahti Yhdysvalloissa, Kiinassa ja Länsi-Euroopassa. Counterpointin mukaan valmistajat toivat tarjolle tekoälyä, monikameraratkaisuja, entistä parempia näyttöjä ja sormenjälkien lukijoita – mutta kuluttajien kukkaroiden nyörit olivat entistä tiukemmalla.

Tämä iski etenkin Appleen ja Samsungiin. Kiinalaisbrändit Huawei, Xiaomi, OPPO ja vivo olivat paremmassa vedossa.

Vedossa oli myös HMD/Nokia, jonka myynti kasvoi tutkimusyhtiön mukaan reilusti yli kaksinkertaiseksi. Toisaalta HMD:n lähtötaso oli alhaalla.

Peruspuhelimissa, siis muissa kuin älypuhelimissa, Nokia oli omaa luokkaansa.

Peruspuhelimissa kärjessä

Useimmat HMD:n kilpailijat ovat luopuneet peruspuhelinten valmistamisesta. Muutaman kympin hintaisesta laitteet eivät ole olleet houkuttelevaa liiketoimintaa.

Nokia-brändi sen sijaan on ollut peruspuhelimissa aina hyvin vahva. Rantala uskoo, että yhtiön peruspuhelin toimii porttina älypuhelinten maailmaan. Toisaalta monelle käyttäjälle riittää peruspuhelin, joka on akun kestoltaan ja käytön helppoudeltaan yhä ylivoimainen.

– Olemme suurin peruspuhelinten valmistaja sekä myyntimäärissä että myynnin arvossa mitaten, hän sanoo.

Euroissa mitaten HMD/Nokia oli kärjessä jo aiemmin. Myyntimäärissä mitaten yhtiö nousi kärkeen viime kesän jälkeen.

Toisaalta, kuten esimerkiksi tutkimusyhtiö Counterpoint viime syksynä huomautti, peruspuhelinten myynnissä on nähty myös kasvua – toisin kuin älypuhelimissa.

nokia9 pureview
Hmd

Viisi kameraa samaan suuntaan

HMD julkisti sunnuntai-iltana yhden peruspuhelimen ja neljä älypuhelinta.

Lanseerauksista merkillepantavin on uusi Nokia 9 Pureview. Tässä puhelimessa on peräti viisi 12 megapikselin kameraa, joiden tuottamat kuvat yhdistyvät yhdeksi.

Tämä antaa kuvaajalle mahdollisuuden määritellä esimerkiksi kuvan fokuspisteen – esimerkiksi tarkan alueen ja sumean taustan – vielä kuvan ottamisen jälkeen.

Viidestä kamerasta kaksi tuottaa värikuvaa, kolme mustavalkoista. HMD:n tuotejohtaja Juho Sarvikkaan mukaan näin saadaan tallennettua entistä enemmän yksityiskohtia.

– Mustavalkosensori tallentaa 2,9 kertaa enemmän valoa kuin värisensori.

Kännykkä tallentaa kuvaa jpg-formaatin lisäksi raakadatana. Tämän ansiosta kuvaaja voi muokata kuvan asetuksia mukana toimitettavalla Adoben Lightroom-sovelluksella.

Nokia 9 Pureview'n suositeltu vähittäismyyntihinta on HMD:n mukaan 599 euroa. Se on ns. lippulaivamalliksi varsin kohtuullinen hinta. Apple myy huippumalliaan yli tuhannella eurolla ja Samsung uutta avattavaa älypuhelintaan (siirryt toiseen palveluun)yli 1700 eurolla.

Kuinka pitkään viiden kameran etumatka pitää?

Vanha kännykkä-Nokia tunnettiin omasta kameraosaamisestaan. Tällä kertaa teknologian takana on sanfranciscolaisyhtiö Light.

Taannoin Light ällistytti maailmaa kännykällä, jossa oli peräti 16 kameraa. Hirviökamerapuhelimen (siirryt toiseen palveluun)käytettävyys oli kuitenkin kehno. Yhteistyö HMD:n kanssa näyttää tuottaneen paremman lopputuloksen.

Toinen kysymys on, kuinka kauan HMD pääsee ainoana nauttimaan tämän yhteistyön hedelmistä. Light on tehnyt jo yhteistyösopimuksen Sonyn teknologiaosaston kanssa teknologian edistämisestä (siirryt toiseen palveluun).

Operaattoreiden ovet aukesivat

Pohjois-Amerikassa HMD on nyt asemissa, johon entinen kännykkä-Nokia turhaan pyrki. Yhtiön älypuhelimet pääsivät Verizonin, AT&T:n omistaman Cricket-ketjun sekä kanadalaisen Rogersin valikoimaan.

– Olemme aiemmin olleet Amazonin, Best Buyn, Targetin ja Walmartin valikoimissa. Operaattoreiden kanssa liiketoiminta kasvaa huomattavasti, koska operaattoreiden osuus Yhdysvaltain matkapuhelinmyynnistä on noin 90 prosenttia, HMD:n Pekka Rantala sanoo.

Korjaus 19.20: Poistettu virheellinen tieto peruspuhelinten myyntimääristä.