Helsinki haluaa kaduilleen 70 uutta peltipoliisia, mutta kuka maksaa viulut? Poliisihallitus ja Helsingin kaupunki eivät ole päässeet sopimukseen sähkölaskusta

Poliisihallitus ei aio osallistua uusien peltipoliisien sähkökuluihin. Helsingin kaupungin mukaan valvonnasta tulee kaupungille vain kuluja, ei tuloja.

Nopeusvalvonta (Tieliikenne)
Uuden sukupolven ensimmäinen kameratolppa asennettiin nelostielle Sysmän Onkiniemeen lokakuussa.
Uuden sukupolven ensimmäinen kameratolppa asennettiin nelostielle Sysmän Onkiniemeen lokakuussa.Markku Lähdetluoma / Yle

Uudentyyppisten automaattikameroiden asentaminen Helsinkiin uhkaa viivästyä, jos Helsinki ja Poliisihallitus eivät pääse sopimukseen tulevien peltipoliisien aiheuttamasta sähkölaskusta.

Uudet kameratolpat ovat poliisin omistamia, kun vanhat ovat Helsingin kaupungin.

Kaupunki selvittää parhaillaan, pitäisikö poliisin maksaa tolppien sähkölasku samaan tapaan kuin esimerkiksi ulkomainostajat maksavat. Helsingin mukaan valvonnasta tulee kuluja kaupungille, mutta tulot menevät valtiolle.

– Täytyy tarkistaa energiamarkkinaviranomaisilta, että kaikki menee lain ja pykälien mukaisesti. Siinä on hyvinkin painavia perusteita sille, että itse maksamme valvontakulut, kun valvomme omaa katuverkostoamme, mutta kuitenkin siitä tulee myös tuloja, sanoo Helsingin kaupunkitekniikan yksikön päällikkö Olli Markkanen.

Poliisihallitus ei aio toimia eri tavalla Helsingin suhteen

Poliisihallitus ei aio suostua maksamaan tolppien kuluttamaa sähköä. Yleinen käytäntö on, että tienpitäjä maksaa peltipoliisien sähköt. Poliisihallituksen mukaan jo vuosia on toimittu näin ja samaa käytäntöä noudatetaan myös kaupunkien kanssa.

– Se on sitten Helsingin asia, jos kaupunki ei halua automaattista valvontaa. Poliisihallitus tekee samanlaiset sopimukset kaikkien kaupunkien kanssa, ei me voida tehdä erilaisia sopimuksia jonkun yksittäisen kaupungin kanssa. Sehän olisi tasavertaisuusasia, kommentoi poliisilylitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta.

Ihalaisen mukaan automaattinen kameravalvonta parantaa liikenneturvallisuutta edullisesti. Hänestä sähkönkulutus on pieni kuluerä. Hän arvoi, että pelkästään taajamissa kaduille rakennettava hidastetöyssy maksaisi enemmän.

Porvoon kanssa Poliisihallitus on jo tehnyt uudentyyppisistä kameroista sopimuksen, jonka mukaan Porvoon kaupunki maksaa valvontakameroiden käyttämän sähkön.

Ihalainen: Kameroille on tarvittaessa käyttöä muualla

Poliisihallitus on varannut Helsingille uusia kameroita tehostuvaa valvontaa varten. Uudet kamerat on jo toimitettu poliisilaitoksille. Poliisiylitarkastajan mukaan Helsinki jää ilman valvontaa, mikäli se ei suostu samoihin ehtoihin kuin muut.

– Mitään valvontaa ei kuitenkaan tehdä ennen kuin kaupungin kanssa on tehty sopimukset. Valvontaa ei voi aloittaa ennen sopimusten allekirjoittamista. Mikäli Helsinki ei halua valvontaa, kamerat voidaan toimittaa muille, Ihalainen toteaa.

Helsinkiin on tarkoitus asentaa 70 uudentyyppistä valvontakameraa ja ensimmäisten olisi tarkoitus tulla käyttöön jo huhtikuussa. Mechelininkadulle on jo rakennettu parit kamerapylväät, mutta ne odottelevat sopimuksen syntymistä käyttämättöminä.

Helsingin kaupunkitekniikan yksikön päällikkö Olli Markkanen arvioi kuitenkin edelleen, että ensimmäiset uudentyyppiset tolppakamerat otetaan käyttöön kevään tai alkukesän aikana.

Lue myös:

Ennätysmäärä peltipoliiseja Helsinkiin – Katso Ylen kartoista, mihin 70 uutta tolppaa tulevat