Marimekon voitot kasvoivat huimasti

Myös yhtiön liikevaihto oli vahvassa kasvussa.

Marimekko
Malleja lavalla
Marimekon kesänäytös vuonna 2017.Jarno Kuusinen / AOP

Tekstiili- ja vaatetusalalla toimivan pörssiyhtiö Marimekon vertailukelpoinen liiketulos kasvoi viime vuonna 42 prosentilla edellisvuoteen verrattuna.

Vuoden 2018 vertailukelpoinen tulos oli 12,2 miljoonaa euroa. Yhtiön liikevaihto kasvoi 9 prosenttia (siirryt toiseen palveluun) 111,9 miljoonan euroon.

Myynti kasvoi kaikilla markkina-alueilla lukuun ottamatta Pohjois-Amerikkaa, jossa liikevaihto oli edellisvuoden tasolla. Kasvua kertyi pääosin vähittäis- ja tukkumyynnistä Suomessa sekä tukkumyynnistä Aasian-Tyynenmeren alueella.

Suomessa vähittäismyynti nousi 10 prosenttia, ja kasvu oli alan yleistä kehitystä vahvempaa. Suomen-tukkumyynnin 25 prosentin kasvu tuli valtaosin kertaluonteisista kampanjatoimituksista.

Marimekon toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko hehkuttaa yhtiön tulosta tiedotteessa.

– Vuosi 2018 oli Marimekolle vahva. Pitkäjänteinen työmme kansainvälisen menestyksen rakentamiseksi jatkuu, Alahuhta-Kasko sanoo.

Hänen mukaansa kansainvälistä näkyvyyttä toivat erittäin paljon vuoden 2018 alussa lanseeratut yhteistyömallistot japanilaisen vaatebrändin Uniqlon ja kosmetiikkabrändi Cliniquen kanssa.

Marimekko panosti viime vuonna myös myymäläverkostoonsa. Tukholmassa, Tokiossa ja Sydneyssä toimivat Marimekko-lippulaivamyymälät uudistuivat vuoden aikana.

Lisäksi loppuvuonna yhtiö panosti aiempaa enemmän markkinointiin ja bränditunnettuuden kasvattamiseen Kiinassa.

Sijoittajia tulosuutinen ei miellyttänyt. Yhtiön osakkeen kurssi jatkoi tänään laskutaan reilun kahden prosentin vauhdilla. Myös eilen tiistaina laskua kertyi yli kaksi prosenttia.

Osake on ollut tähän mennessä huimassa nousussa, vuodessa 112 prosenttia ja alkuvuodenkin aikana noin 30 prosenttia.