Tämän piti olla maailman turvallisin lentokone – loistelias taru päättyi, kun koneen kaikki matkustajat kuolivat tuhoisassa lento-onnettomuudessa

Concorden ensilennosta on kulunut tasan 50 vuotta. Kaksinkertaisella äänen nopeudella lentäneen matkustajakoneen tarina on vertaansa vailla.

Concorde-lentokoneet
Air France Concorde flight 4590
Concorde syttyi tuleen Pariisissa 25.7.2000.Toshihiko Sato / Lehtikuva

Satoja silmäpareja seuraa henkeään pidätellen 2. maaliskuuta 1969 Toulousen kentällä Ranskassa, kun ranskalais-brittiläistä Concorde-yliäänikonetta valmistellaan ensilennolleen.

Insinöörien jännityksen ymmärtää, sillä uuden lentokoneen kehittäminen on ylittänyt budjetin miljoonilla englannin punnilla. Lisäksi koneen valmistuminen on vuosia myöhässä.

Concorden koelento Toulousessa.

Jännittynyt tunnelma purkautuu, kun kone nousee sulavasti ilmaan, kiertää Toulousen yllä puoli tuntia ja ensilennon jälkeen pilotit pääsevät hehkuttamaan koneen ominaisuuksia.

Oli kehitetty maailman edistyksellisin matkustajakone, joka merkitsi käännettä siviili-ilmailussa. Pian esimerkiksi Lontoon ja New Yorkin välinen matka pystytään lentämään kolmessa tunnissa.

British Airways ja Air France ottivat konetyypin kaupalliseen käyttöön tammikuussa 1976. Aluksi koneilla kuljetettiin matkustajia Lontoosta Bahrainiin sekä Pariisista Rio de Janeiroon. Hieman myöhemmin alkoivat Atlantin ylittävät lennot Washingtoniin ja New Yorkiin.

concorde british airways
British Airways aloitti kaupalliset lennot Concordella vuonna 1976. British Airways

Once in a Lifetime -matka

Concordeen mahtui sata matkustajaa. Heille lipun hinta ei ollut niin merkittävä asia. Palvelu sekä kentällä että lentokoneessa oli loisteliasta.

Turkulainen sijoittaja, nykyisin Rausanne Oy:n hallituksen puheenjohtajana toimiva Rauno Puolimatka matkusti Concordella 1980-luvun alkupuolella Lontoosta New Yorkiin.

– Lontooseen piti mennä hyvissä ajoin, että ehti nauttia Concorden loungen ylellisistä palveluista, muistelee Rauno Puolimatka.

Concorden matkustajille oli järjestetty oma lähtöselvitys, ja kone pysäköitiin aivan loungen eteen niin, että odotustilasta saattoi kävellä suoraan koneeseen.

concorde lounge Heathrow british airwaysa
British Airwaysin Concorde-lounge Lontoon Heathrow'n kentällä. British Airways

Matkustamo oli pienempi kuin nykyisissä kapearunkokoneissa, istuimia oli kaksi rinnakkain. Puolimatka muistelee, ettei matkustusmukavuus ollut kovinkaan erikoinen, vaikka kaikki koneessa olikin ylellistä.

– Penkki oli hienoa harmaata nahkaa ja sisutus oli kuin ylellisessä urheiluautossa. Viinit ja ruoka olivat parasta mahdollista, kuvailee Puolimatka lentomatkaa.

Matkustamon ahtauden korvasi se, että lento oli niin nopea. Äänen nopeuden ylitystä saattoi seurata seinällä olevasta nopeusmittarista. Mutta kone saattoi lentää huippunopeutta vain Atlantin yläpuolella, sillä yliäänipamaus oli ongelma, jota ei voitu teknisesti poistaa.

Concorde toi britit joululomalle Lappiin

Yliäänikone Concorde merkitsi myös alkua brittien joulumatkailulle Lappiin.

Brittituristeja oli käynyt Lapissa jo vuonna 1983, mutta vuotta myöhemmin tapahtunut ensimmäisen Concorde-koneen laskeutuminen Rovaniemen lentoasemalle merkitsi todellista läpimurtoa joulumatkoille.

Concorde Rovaniemen lentokentällä
British Airways laskeutui Rovaniemelle ensimmäisen kerran vuonna 1984Yle

Ensimmäistä lentoa ja turistien kahdeksan tuntia kestänyttä käyntiä Lapissa seurattiin myös Britannian tv-uutisissa. Sen jälkeen monet lennoista myytiin nopeasti täyteen.

British Airwaysin Concorde ehti vierailla Rovaniemellä viidentoista vuoden aikana kymmeniä kertoja ja kuljettaa yli 9 000 matkustajaa. Myös Air France järjesti lentoja Rovaniemen lisäksi Ivaloon.

Viimeisen kerran Concorde vieraili Lapissa maaliskuussa 2000.

Onnettomuus lopetti lennot

Concordea oli pidetty maailman turvallisimpana lentokoneena kesään 2000 asti. Koneelle ei siihen mennessä ollut sattunut ainuttakaan onnettomuutta. Yleisön mielipiteen muutti 25. heinäkuuta 2000 Pariisissa sattunut onnettomuus, jossa Air Francen lentokone syöksyi maahan vain 90 sekuntia kestäneen lennon jälkeen.

Ylen tv-uutisten juttu Concorden onnettomuudesta Pariisissa 25.7.2000

Onnettomuudessa saivat surmansa kaikki koneessa olleet 109 ihmistä sekä neljä maassa ollutta henkilöä. Onnettomuuden syynä oli kiitotiellä ollut metalliesine, joka puhkaisi koneen renkaan. Renkaasta irronnut palanen puolestaan osui polttoainetankkiin aiheuttaen vuodon ja tulipalon.

Concorde lento 4590 onnettomuus
Concorden onnettomuus oli maailmanlaajuinen uutinen. AOP

Turman jälkeen Concordet joutuivat vuodeksi lentokieltoon. Kun koneilla jälleen lennettiin, matkustajat eivät enää halunneet ostaa kallista lentolippua.

Air France lopetti lennot Concordella 31. toukokuuta 2003 ja British Airways muutamaa kuukautta myöhemmin.

Air France lopetti lennot Concordella 31. toukokuuta 2003

British Airways ehti 27 vuoden aikana lentää vajaat 50 000 Concorde-lentoa ja kuljettaa näillä lennoilla 2,5 miljoonaa matkustajaa.

Concorden viimeiseksi lennoksi jäi 24. lokakuuta 2003 rekisteritunnuksella G-BOAG lennetty vuoro BA002 New Yorkista Lontoon Heathrow'n kentälle. Historiallisen lennon kapteenina toimi British Airwaysin Concorde-ryhmäpäällikkö Mike Bannister.

Käsittämätön suorituskyky

Concorde ylsi nopeuksiin, joista nykyisillä matkustajakoneilla ei voi edes haaveilla. Sen huippunopeus oli kaksinkertainen äänennopeus, eli 2 180 kilometriä tunnissa.

Tällaisilla nopeuksilla lennettäessä ilmanvastuksen merkitys on jo niin suuri, että huippunopeutta voi lentää vain hyvin korkealla. Concordet nousivat 18 kilometrin korkeuteen, jossa ilman tiheys on vain murto-osa maanpinnalla vallitsevasta tiheydestä.

Huippunopeuden saavuttamiseksi koneisiin asennettiin alun perin sotilaskoneisiin suunnitellut tehokkaat Rolls Roycen moottorit. Niiden huono puoli oli käsittämätön polttoaineenkulutus. Concorde kulutti polttoainetta 25 000 litraa tunnissa.

Matkustajaa kohti laskettuna kulutus oli kymmenen kertaa suurempi kuin nykyisillä uusimmilla matkustajakoneilla.

Tästä johtuen koneella voitiin lentää Atlantin yli, mutta Tyynenmeren ylitykseen tankeissa oleva polttoaine ei enää riittänyt. Kone pystyi lentämään vajaan 7 000 kilometrin päässä sijaitsevalle kentälle.

British Airwaysin viimeinen Concorde-lento BA002 New Yorkista laskeutuu Lontoon Heathrow'n kentälle.

Ranskalais-brittiläinen taidonnäyte

Concordet suunniteltiin 1960-luvulla, jolloin polttoainekriisistä ei ollut tietoakaan. Aluksi britit suunnittelivat omaa konetta ja ranskalaiset omaansa, mutta koneen kalleus sai molempien maiden ilmailuteollisuuden yhdistämään voimansa. Iso-Britannia ja Ranska allekirjoittivat sopimuksen Concorde-yhteisprojektista 29. marraskuuta 1962.

Alkuperäisen budjetin mukaan konetyypin arvioitiin maksavan noin 70 miljoonaa englannin puntaa, mutta kun kone lopulta valmistui vuonna 1975, oli loppulasku jo 1,3 miljardia englannin puntaa.

Concordeja valmistettiin yhteensä vain 20, joista Air Francen ja British Airwaysin käyttöön tuli 14 konetta.

concorde british airways
Concorde oli aikansa suuruus, jonka ilmestyminen lentokentälle oli aina suuri tapaus. British Airways