Vesala aikoo tuoda keikoilleen lisättyä todellisuutta – Virtuaaliteknologia mullistaa musiikkikokemukset tulevaisuudessa

Uudesta teknologiasta kiinnostunut Vesala aikoo tuoda omille keikoilleen esimerkiksi lisättyä todellisuutta.

virtuaalitodellisuus
Vesala hyödyntää virtuaaliteknologiaa
Vesala hyödyntää virtuaaliteknologiaa

Utopiaa ja maagista todellisuutta. Vesalan Mul ei oo lapsuudensankarii -musiikkivideolla (siirryt toiseen palveluun) muusikko esittää maahan laskeutuvaa oliota ja herää vesialtaasta ihmettelemään ihmisten menoa. Videosta tulevat mieleen futuristiset elokuvat kuten Fifth Element ja Matrix.

Vesalan brändi on visuaalisesti nojaamassa entistä enemmän tulevaisuuteen. Sen toteuttamiseen sopii virtuaaliteknologia.

Muusikko kertoo olevansa teknologiaorientoitunut jo pelkästään musiikkituotannon kautta. Hän ajattelee musiikkia myös visuaalisesti, joten hän pohtii, miten voisi hyödyntää teknologiaa esimerkiksi keikoillaan uudella tavalla.

– Musanteko on itsellekin eskapistista hommaa. En usko, että kellään on mitään sitä vastaan, että se todellisuuspako muuttuu vähän aistillisemmaksi kokemukseksi.

Mitä se voisi käytännössä olla? Palataan siihen myöhemmin.

Paula Vesalan kännykkäsovellusta suunnitellaan
Yksi hahmotelma Vesalasta avatarina. Lopullinen versio voi näyttää aivan toisenlaiselta.Jaani Lampinen / Yle

Hologrammeista virtuaalikeikkoihin

Musiikkialalla eri puolilla maailmaa ollaan nyt erittäin kiinnostuneita virtuaaliateknologian mahdollisuuksista. Virtuaalitodellisuutta hyödynnetään jo urheilutapahtumissa ja isoissa liigoissa kuten NHL:ssä. Nyt samanlaisia kokemuksia halutaan lisätä musiikin kuluttamiseen ja erityisesti keikoille.

Tähän mennessä edesmenneitä artisteja on nähty esiintymässä hologrammeina. Lavoilla on nähty esimerkiksi Elvis (siirryt toiseen palveluun) ja Michael Jackson (siirryt toiseen palveluun). Animaatiobändi Gorillaz (siirryt toiseen palveluun) on heittänyt omia keikkojaan hologrammeina.

Virtuaaliteknologian kehittyessä keikkakokemuksiin halutaan lisätä uusia ulottuvuuksia. Niissä halutaan hyödyntää virtuaalitodellisuutta (VR), listättyä todellisuutta (AR) ja sekoitettua todellisuutta (XR).

Aiemmin tänä vuonna DJ Marsmello veti virtuaalisen keikan (siirryt toiseen palveluun) Fortnite-pelin sisällä. Suosio yllätti täysin, sillä paikalla oli jopa kymmenen miljoonaa seuraajaa.

Yksi uuden teknologian hyödyntämisen edelläkävijöistä on ollut jo pitkään islantilaisartisti Björk. Hän on kokeillut musiikkikokemusten laajentamista eri alustoilla kuten kännykkäsovelluksilla.

Björk on videoillaan (siirryt toiseen palveluun) myös avatar eli virtuaalinen hahmo. Häntä myös haastateltiin avatarina Lontoon näyttelynsä pressitilaisuudessa muutama vuosi sitten.

Matka uuden teknologian maailmaan

Vesala on musiikintekemisen ohessa tehnyt tutkimusmatkaa uuteen teknologiaan. Hän on esimerkiksi käynyt juttelemassa Aalto-yliopiston professorin kanssa siitä, mitä opiskelijat siellä juuri nyt kehittelevät.

Matkan varelta on jäänyt mieleen monta mielenkiintoista asiaa.

– On esimerkiksi seinä, joka reagoi kokijaan. Seinällä on valokuvia ja kun lähestyt sitä kynttilän kanssa, valokuva puhkeaa soimaan.

Vesala on ollut mukana myös ääniteknologiademoissa, joissa on kokeiltu äänen lokalisointia.

– Esiintymislavalla ääni siirtyy esiintyjän mukana. Ei ole enää yhtä pistettä, mistä ääni tulee, vaan se kulkee ja matkustaa ja sijaitsee pisteessä x.

Henkilökuva
– On ollut hauska kartoittaa, mitä immersiivyys (kokemuksellisuus) teoksessa voi olla. Suomessa on tosi taitavaa ja lahjakasta porukkaa. Tämä on unelmamaa testailla kaikkea tällaista, Vesala sanoo.Mikko Koski/Yle

Muusikkoa kiinnostaa se, miten ihmiset saadaan osallisiksi konserttielämykseen uuden teknologian avulla. Hän puhuu immersiivisyydestä eli kokemuksellisuudesta.

Paula Vesala on mukana Kansallisoopperan projektissa, jossa haetaan immersiivistä teknologiaa hyödyntävää teosta. Kansainvälisellä kilpailulla haettava teos voidaan toteuttaa esimerkiksi kokemuksellisena tilainstallaationa, virtuaalitodellisuuspelinä tai interaktiivisena lyhytelokuvana.

Teoksen säveltää Esa-Pekka Salonen ja Vesala toimii siinä dramaturgina. Festivaaleille ja kiertueille suunniteltu teos saa ensi-iltansa vuonna 2020.

Vesalan mielestä virtuaaliteknologia auttaa jatkamaan musiikillista kokemusta. Toisinaan se voi jopa hämärtää todellisuuksien rajoja.

– Syvimmillään mennään toiseen todellisuuteen ja tästä todellisuudesta ei jää enää mitään jäljelle. Siellä ei esiinny lihallinen artisti, vaan jokin hahmo.

Avatar ja lisätty todellisuus

Helsinkiläisen VR-teknologiayritys Zoanissa hahmotellaan Vesalalle uutta virtuaalista ulottuvuutta. Muusikosta on piirretty avatar, joka voi herätä eloon esimerkiksi kännykkäsovelluksessa.

Kaikki on vielä kehittelyvaiheessa, mutta tähtäimessä on, että Vesalan kesän keikoilla ja viimeistään lokakuun Hartwall Arenan keikalla nähdään jotain uutta.

Konserttiin tuleva katsoja voi esimerkiksi ladata sovelluksen kännykkäänsä ja sen kautta hän voi nähdä keikalla lisättyä todellisuutta.

– Se voi olla lumisadetta, salamoita tai lisätanssijoita lavalla. Se voi olla avarauusaluksia tai kaupallisia viestejä, visioi kaupallisten yhteistöiden vastava Ville Ahtiainen Warner Musicilta.

Artistin avatar voi puolestaan vaikka tavata sovelluksessa virtuaalisina hahmoina olevia fanejaan.

Tulevaisuudessa suosikkiartistin voi saada jopa kotiinsa esiintymään.

– Esimerkiksi Vesala voi tulla olohuoneeseen niin, että hän reagoi livetilanteessa jokaisen henkilön kautta, Ahtiainen kuvailee.

Paula Vesalan kännykkä sovellusta suunnitellaan
Vesalan konsertteihin suunnitellun kännykkäsovelluksen avulla keikkalavalla voi nähdä lisättyä todellisuutta kuten vaikka lumisadetta, salamoita tai lisätanssijoita.Jaani Lampinen / Yle

Vesala itse pitää artisteista, joiden arkinen persoona on häivytetty ja esiintyjä tuntuu enemmän fiktiiviseltä hahmolta. Esimerkiksi hän ei olisi koskaan halunnut tavata fanittamaansa Maija Vilkkumaata, ettei musiikki mene pilalle.

– En ole niin lihan ja veren ystävä kuin niiden haavemaailmojen.

Muusikko painottaa, että hänen seikkailunsa virtuaalimaailmassa on vielä kesken. Hän haluaa vielä kartoittaa mahdollisuuksia ja osa visioista voi olla liian kalliita toteuttaa.

Ja teknologiainnostuksen pyörteissä olennaisinta on kaiken ydin eli musiikki.

– Sisältö ilman mitään lisättyä on se tärkein. Kun lähtee siitä ytimestä, siinä voidaan päästä joillekin hyville ulottuvuuksille.

Koe myös: Virtuaalimatka zeppeliinin lentoreiteille ja klassiseen musiikkiin