Analyysi: Kello tikittää yhä nopeammin sotelle – eduskunnan nykyinen aikataulu ei riitä uudistukselle

Hallituksen keskiviikkoisessa tiedotustilaisuudessa selvisi, että sote-uudistus vaatii tiedettyä pidempää valmistelua, kirjoittaa politiikan toimittaja Hannu Tikkala.

sote-uudistus
Sote
Jyrki Lyytikkä / Yle

Jos joku näyttää ja kuulostaa mahdottomalta, älkää antako sen hämätä – se on todella mahdotonta.

Tämä koomikko Groucho Marxin lainauksen mukaelma tuntuu päivä päivältä kuvaavan paremmin sote-uudistuksen toteutumista hallituskauden viime metreillä.

Syynä tähän on hallituksen keskiviikkona julkaisema vastine perustuslakivaliokunnan lausuntoon. Hallitus on samaa mieltä valiokunnan kanssa siitä, ettei sote-uudistusta voida hyväksyä ilman niin sanottua maku II -pakettia.

Sote-uudistus pitää sisällään niin sanotut maku I ja maku II -lakipaketit, joista ensimmäisessä säädetään uudistuksen perusasioita kuten 18 maakunnan perustamisesta. Toisessa paketissa maakunnille siirretään erilaisia tehtäviä muun muassa valtiolta ja kunnilta.

Perustuslakivaliokunnan mukaan ensimäistä lakipakettia ei voida säätää ilman, että toisen paketin osalta hyväksytään muun muassa pelastustoimeen, rikoslakiin ja kuntien takauskeskuslakiin liittyvät asiat. Valiokunnan mukaan lait liittyvät niin oleellisesti toisiinsa, ettei yhtä voi olla ilman toista.

Tilanteesta tekee vaikean se, että uudistuksen toinen paketti on vasta tuloillaan perustuslakivaliokuntaan ensi viikolla, josta se etenee hallintovaliokuntaan.

Ristiriitaa lisää, että lakiesitysten pitäisi putkahtaa valiokunnista ulos viimeistään ensi viikon tiistaina, jotta niistä ehdittäisiin päättää täysistunnossa.

Tiistaita on pidetty ainakin henkisenä takarajana esityksien antamiselle. Kansanedustajien olisi tarkoitus lähteä vaalitauolle 15. maaliskuuta.

Kaksi vaihtoehtoa

Soten kohtalolle näyttää olevan kaksi vaihtoehtoa. Hallitus voi saada uudistuksen valmiiksi, jos puhemiesneuvosto jatkaa istuntokautta merkittävästi.

Ilman lisäaikaa sote-uudistus kaatuu varmasti, ja sen tietävät myös asian päällä olevat ministerit. Perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko (kesk.) sanoi jo tiistaina, että valmisteluun pitää saada lisäaikaa.

Saarikon mukaan valiokuntien pitää järjestää ylimääräisiä kokouksia, mutta myös istuntokautta on pidennettävä.

Oikeusministeri Antti Häkkänen (kok.) oli sanakäänteissä varovaisempi, mutta puhui myös valiokuntien ylimääräisistä kokouksista ja ”kaikkien keinojen käyttöön ottamisesta”.

Asiassa on paljon vartijana puhemies Paula Risikko (kok.), joka on aiemmin todennut, että istuntokautta voidaan pidentää eduskunnan prosessien pitkittymisen takia. Sen sijaan poliittisille syille ei harkinnassa olisi tilaa.

Puhemiesneuvoston päätöksen lisäksi lähes yhtä mielenkiintoista se, miten sitä perustellaan.

Kaikki kivet käännetään

Eduskunnan käytävillä varsinkin oppositiopoliitikot puhuvat paljon siitä, kuka viheltää pelin poikki sote-uudistuksessa.

Tätä puhetta riitti jo ennen kuin maku II -lakipaketin kohtalo selvisi, sillä uudistuksen käsittely on ollut vaikeuksissa jo sosiaali- ja terveysvaliokunnassa.

Viimeksi kun sosiaali- ja terveysvaliokunta alkoi käsitellä perustuslakivaliokunnan lausuntoa sote-uudistuksesta, valmista tuli kuukausien päästä.

Uudistuksen läpimenon kannalta hyvää ei myöskään lupaa riitaisat tunnelmat, jotka tulivat keskiviikkona jälleen julki.

Politiikka on kuitenkin mahdollisuuksien taidetta ja sote-uudistuksen kohdalla kaikki keinot näyttävät olevan sallittuja.

Lisää aiheesta:

Oikeusoppinut soten rahoituksesta: Hallitus on muuttanut perustuslakivaliokunnan sitovan kannanoton mielipidekysymykseksi

Analyysi: Sote kiertyy yhä hankalampaan umpisolmuun –
löytyykö hallituksesta avaajia?

Analyysi: Sote-matkan 11 käännettä ja tulos – vai ulos? Onko perustuslakivaliokuntakin vaarassa tahraantua politikoinnista?

Yhä jatkuva sote-saaga – tässä lyhyesti soten käänteet viime hallituskausilta

Yksinkertainen opas sote-finaaliin: Tätä vuosikausia kestäneellä hankkeella tavoitellaan, ja näin se voisi vielä edetä