KMT: Terveysaiheiset lehdet haalivat lähes 80 000 lukijaa lisää viime vuonna

lukijamäärältään viime vuoden suurimmat aikakauslehdet olivat Yhteishyvä, Pirkka ja OP Lehti.

Kotimaa
Kasa aikakauslehtiä
Ismo Pekkarinen / AOP

Tuoreimman Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) mukaan aikakauslehtien lukijamäärät kasvoivat kuudessa lehtiryhmässä: terveyden ja hyvinvoinnin lehtien lisäksi ammatti- ja järjestölehdissä, naistenlehdissä, autoilun ja tekniikan lehdissä, talouselämän ja yritystoiminnan lehdissä sekä perhelehdissä. Eniten kasvoivat terveyden ja hyvinvoinnin lehdet, jotka saivat 79 000 uutta lukijaa.

Lukijamäärät sen sijaan pienenivät yleisaikakauslehdissä, harrastelehdissä, asiakaslehdissä sekä asumisen, rakentamisen ja puutarhanhoidon lehdissä. Ruoka- ja juomalehtien sekä tiede- ja kulttuurilehtien lukijamäärissä ei tapahtunut muutosta.

– Näyttää siltä, että lukijamäärien pieneneminen on taittumassa, sillä nyt julkaistuissa luvuissa kasvua oli useammassa lehtiryhmässä kuin laskua, toteaa Aikakausmedian markkinointi- ja tutkimuspäällikkö Outi Itävuo Aikakausmedian tiedotteessa.

Kaikkien aikakauslehtien bruttolukijamäärä oli yhden prosentin verran pienempi kuin aiemmassa puolivuotistarkastelussa.

– Tilastollisesti merkittäviä lukijamäärän pienenemisiä ei tässä tarkastelussa nähty kuin kahdella aikakauslehdellä. Tämä on erittäin positiivinen tulos, sillä tutkimuksessa oli mukana kaiken kaikkiaan 95 aikakauslehteä, joilta oli vertailukelponen lukijamäärä myös edellisessä mittauksessa, Itävuo kertoo.

Asiakaslehdet pitivät kärkisijaa viime vuonna luetuimpien lehtien osalta, sillä lukijamäärältään viime vuoden suurimmat aikakauslehdet olivat Yhteishyvä, Pirkka ja OP Lehti.

KMT:ssä mukana olleista aikakauslehdistä 40:llä lukijamäärä kasvoi, kuudella pysyi samana ja 49:llä laski. Merkittävästi lukijamääräänsä nostivat esimerkiksi ET Terveys (+30,4 %), Kodin Pellervo (+26,8 %), Tekniikka ja Talous (+27,7 %) sekä Kotiliesi Käsityö (+15,4 %).