Hämeentien remontti toi ruuhkia Helsinkiin – Iltapäivällä poliisi painoi vihreää valoa, ja liikenne sujuvoitui

Helsingin Hämeentiellä alkoi tänään maanantaina mittava peruskorjausurakka. Aamun työmatkaliikenne sujui suhteellisen hyvin, mutta ruuhkia syntyi Mäkelänkadulle ja Sturenkadulle.

joukkoliikenne
Hämeentien remontti alkoi sujuvasti
Hämeentien remontti alkoi sujuvasti

Hämeentiellä tänään maanantaina alkaneesta remontista aiheutui keskustaan isoja liikennejärjestelyitä.

Hämeentiellä otettiin käyttöön muun muassa yksityisautojen läpiajokielto. Lisäksi Hämeentiellä liikennöineet raitiovaunut siirtyivät käyttämään Sturenkadun poikkeusreittiä.

Liikenne sujui aamulla kuitenkin suhteellisen hyvin. Mutta odottettavasti ruuhkia syntyi sekä Mäkelänkadulle että Sturenkadulle, kertoo tieliikennekeskuksen liikenneohjausyksikön päällikkö Mika Jaatinen.

– Hämeentien alkanut katutyö näkyi aamulla aivan selvästi. Autoilijat hakevat nyt uusia reittejä, jotka korvaisivat Hämeentien puuttumisen, Jaatinen sanoo.

Sturenkatua kannattaa vältää

Aamulla Jaatisen mukaan oli liikennettä normaalimäärät ja liikenne sujui muuten hyvin.

Uusien järjestelyjen ennakoitiin aiheuttavan pahoja ruuhkia aamun työmatkaliikenteeseen.

Ruuhkat keskittyivät kuitenkin vain Mäkelänkadulle ja Sturenkadulle.

Jaatisen mukaan Sturenkatu oli kaikkein ruuhkaisin.

– Moni kääntyi Mäkelänkadulta Sturenkadulle ja etsi reittiä Sörnäisten rantatielle. Mutta se reitti on nyt jatkossakin hitaampi käyttää, sillä Sturenkadulla kulkevat tällä hetkellä neljä raitiolinjaa ja bussit.

Jaatinen vinkkaa, että ihmiset etsisivät tästä eteenpäin muita reittejä Hermannin rantatielle ja Sörnäisten rantatielle. Sörnäisten rantatien pitäisi Jaatisen mukaan vetään kunnolla.

– Ihmisten kannattaisi nyt etsiä vaihtoehtoisia reittejä.

Jaatisen mukan yleensä uusien reittien hakemiseen menee pari viikkoa.

Poliisi antoi vihreää valoa Sturenkadulle

Maanantaina iltapäivällä ruuhkia ei enää ollut. Tämä johtui Jaatisen mukaan siitä, että paluuliikenne töistä kotiin jakaantuu aina useamalle tunnille.

Toinen syy sujuvampaan liikenteeseen oli, että liikennettä tieliikennekeskuksesta käsin ohjaava poliisi antoi Sturenkadulle tavallista enemmän vihreää valoa.

– Poliisi antoi aikalailla vihreää valoa Sturenkadun suuntaiselle liikenteelle. Se veti ehkä pikkuisen paremmin kuin aamulla.

Poikittaisliikenne joutui siis hieman kärsimään Sturenkadulla, Jaatinen täsmentää.

Jaatinen kertoo, että liikennevaloilla ohjaus on tavallista Helsingissä myös suurten yleisötapahtumien yhteydessä. Normaalisti liikennevalot toimivat pääkaupunkiseudulla, kuten Helsingissä, automaation avulla eri vuorokauden aikaan ohjelmoitujen ohjelmien avulla.

Poikkeustilanteissa ihmisen pitää kuitenkin ohjata liikennevaloja.

– Poliisi varmistaa liikennevalojen toimivuuden liikenteen hallintakeskuksesta käsin poikkeustilanteissa.

Kolmas syy Jaatisen mukaan voi olla, että ihmiset oppivat jo aamun ruuhkista, että tiettyjä reittejä kannattaa välttää.

– Luulen, että ne jotka jonottivat Sturenkadulla aamulla, eivät enää iltapäivällä sinne halunneet mennä.