Konepäällystöliitto ja varustamot pääsivät sopuun työriidassa – kynnyskysymyksenä ulkomaalaisten työntekijöiden osuus

Työntekijöitä edustava liitto sai neuvotteluissa torjuttua työnantajan vaatimuksen ulkomaalaisen työvoiman lisäämisestä aluksilla.

työtaistelut
Jäänmurtaja Sisu laiturissa Katajanokalla Helsingissä.
Jäänmurtaja Sisu laiturissa Katajanokalla Helsingissä.Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Suomen Konepäällystöliitto (SKL) ja Suomen Varustamot ovat päässeet sopuun työriidassa, kertoo valtakunnansovittelija Twitterissä (siirryt toiseen palveluun). Työehtosopimusneuvottelut koskivat noin 900 konepäällikköä, konemestaria ja sähkömestaria.

SKL:n toiminnanjohtaja Robert Nyman on tyytyväinen, että työnantajapuolen vaatima ulkomaalaisen työvoiman lisääminen aluksilla saatiin neuvotteluissa torjuttua. Neuvottelujen tuloksena ulkomaalaisen työvoiman osuus pysyy entisellään kolmanneksessa, kun työnantajia edustava Suomen Varustamot olisi halunnut nostaa sen 75 prosenttiin.

– Olemme tyytyväisiä siihen, että nykyinen osuus säilyy ja näin pystyimme säilyttämään suomalaisia työpaikkoja, sanoo Nyman.

Ulkomaalaisen työvoiman osuus oli syy, miksi SKL jätti alun perin lakkovaroituksen.

Sovinto koskee kauppa-aluksia, matkustaja-aluksia ja jäänmurtajia. Jos osapuolet eivät olisi päässeet sopuun, konepäällystön lakko olisi alkanut 9. maaliskuuta.

Osapuolet tyytyväisiä ratkaisuun

Suomen Varustamot kertoo tiedotteessaan olevansa tyytyväinen, että neuvotteluissa sovitut palkankorotukset seuraavalle kahdelle vuodelle noudattavat yleistä korotuslinjaa. Työntekijäpuoli pitää palkkaratkaisua kohtuullisena.

– Tässä tilanteessa lopputulema oli kohtuullinen ratkaisu. Haasteita oli paljon, varsinkin sekamiehityksen [suomalaisten ja ulkomaalaisten työntekijöiden] osalta, sanoo SKL:n toiminnanjohtaja Robert Nyman.

Suomen Varustamot kertoo olevansa tyytyväinen myös toiseen alkuvuoden neuvottelutulokseen, jossa Suomen Merimies-Unionin kanssa saavutettiin yleisen linjan mukainen ratkaisu. Merimies-Unionin kanssa sopu syntyi 25. helmikuuta.

Suomen Varustamoiden työkiistat eivät kuitenkaan ole vielä ohi tältä keväältä: Suomen Laivanpäällystöliiton lakon on määrä alkaa 16. maaliskuuta kauppamerenkulussa ja jäänmurtajilla, jos sopua ei synny.

Lue lisää:

Merenkulkualalle taas uusi lakonuhka – konepäällystöliitolta koko kauppamerenkulkua ja jäänmurtajia koskeva lakkovaroitus