Merenkurkun uuteen laivaan ladataan isoja odotuksia – tavoitteena jopa 300 000 matkustajaa vuodessa

Vaasan ja Uumajan välille tulee uusi laiva vuonna 2021.

matkustajaliikenne
Merenkurkun uusi laiva merenpinnan tasolta kuvattuna.
Uusi laiva valmistuu vuonna 2021.Rauma Marine Constructions

Odotukset uudesta Merenkurkun laivasta ovat korkealla. Uusi alus on isompi kuin nykyinen ja matkustajamäärä halutaan luonnollisesti uusille lukemille.

Viime vuonna matkustajia oli 212 000. Määrä on kasvanut viime vuosina koko ajan ja liikevaihdosta matkustajaliikenteen osuus on jo selvästi rahtia isompi, kertoo Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg.

– Viime vuonna liikevaihdosta tuli 12 miljoonaa euroa matkustajaliikenteen puolelta ja seitsemän miljoonaa rahdista. Kun aloitin toimitusjohtajana, rahti oli se, joka oli suurempi, kertoo Ståhlberg.

Matkustajamääriin odotetaan selkeää kasvua uuden laivan myötä.

– Kyllä sen pitää olla siinä 250 000 - 300 000 matkustajaa, että saadaan kannattavuus samalle tasolle, laskee Ståhlberg.

Merenkurkun uusi laiva
Merenkurkun uuteen laivaan mahtuu muun muassa rahtia enemmän kuin nykyiseen alukseen.Rauma Marine Constructions

Matkustajapaikkoja uudessa laivassa on 800.

Vaikka rahdin osuus onkin liikevaihdossa pienempi kuin matkustajaliikenteen, vetää rahtikin hyvin. Muutama vuoro on ollut rahdin osalta loppuunmyyty.

Rahtia pystytään lastaamaan alukseen 600 metriä enemmän kuin nykyiseen laivaan. Ståhlbergin mukaan myös autokansi on nykyistä parempi.

Merenkurkun yli nopeammin

Uusi laiva tietää myös muutoksia aikatauluihin. Vaasan ja Uumajan väliä kuljetaan kahden vuoden päästä kolmessa tai kolmessa ja puolessa tunnissa.

Se tietää esimerkiksi kesäaikana sitä, että päivässä ajetaan neljä vuoroa. Ståhlberg sanoo, että nopeutettu aikataulu palvelee muun muassa työmatkaliikkujia.

Uumajassa voi käydä esimerkiksi palaverissa ja palata vikkelästi saman päivän aikana takaisin. Tällä hetkellä laivamatka Vaasan ja Uumajan välillä kestää neljä ja puoli tuntia.

Markkinointiapua uudesta laivasta

Uutta laivaa ja modernia liikennöintiä Merenkurkussa markkinoidaan täyttä päätä. Aluetta ja sen mahdollisuuksia tehdään tutuksi tällä viikolla Saksassa Berliinissä valtavan kokoisilla matkailumessuilla, ITB Berlin.

Wasa Express Vaasan satamassa.
Wasa Express Vaasan satamassa.Tuomo Rintamaa / Yle

Visit Vaasa on markkinointimatkalla yhdessä Suomen osaston kanssa. Osasto on jaettu eri osiin, muun muassa Lappi ja Rannikko ovat ominaan.

Visit Vaasan toimitusjohtaja Max Jansson muistuttaa, että markkinointityötä tehdään koko pohjalaisalueesta.

– Tämä on kytköksissä ihan koko alueeseen eli Etelä-Pohjanmaahan, Pohjanmaahan ja Keski-Pohjanmaahan.

Janssonin mukaan jo tällä hetkellä tilanne on hyvä matkailun markkinointia ajatellen ja uuden laivan myötä mahdollisuudet lisääntyvät merkittävästi.

Merenkurkun uuden autolautan rakennussopimuksen allekirjoittivat Bertil Hammarstedt, Tomas Häyry, Mikko Niini ja Timo Suistio. Peter Ståhlberg, Mikael Öhlund, Joakim Strand ja Anders Ågren seuraavat taustalla.
Merenkurkun uuden autolautan rakennussopimuksen allekirjoittivat tammikuussa Bertil Hammarstedt, Tomas Häyry, Mikko Niini ja Timo Suistio. Peter Ståhlberg, Mikael Öhlund, Joakim Strand ja Anders Ågren seuraavat taustalla.Tuomo Rintamaa/Yle

– Kyllä meidän odotukset ovat aika korkealla, sanoo Jansson.

Merenkurkun uuden laivan suunnittelu on täydessä käynnissä. Laivaa piirretään parhaillaan ja jokainen tila käydään läpi. Laivan kotimaisuusaste halutaan pitää korkeana.

Laivan rakentaa Rauma Marine Constractions ja valmiina aluksen pitäisi olla keväällä 2021.

Uumajan kunnan ja Vaasan kaupungin omistaman Kvarken Linkin tilaaman aluksen kauppahinta on noin 120 miljoonaa euroa.

Vaasan kaupunki ja Uumajan kaupunki osallistuvat laivan rahoitukseen kumpikin 25 miljoonalla. Suomen hallitus on luvannut laivahankkeelle 25 miljoonan euron tuen.