Onneksi olkoon Barbie! Ikinuori muoti-ikoni on nyt 60-vuotias

Leluhahmo on kiinnostanut läpi vuosikymmenten lapsia, keräilijöitä ja taiteilijoita. Barbie on muuttunut seuraten aikansa ihanteita.

Tässä on Barbara Millicent Roberts eli Barbie. Alkuperäisen nuken suunnittelija Ruth Handler antoi hänelle nimen tyttärensä Barbaran mukaan.

Barbie esiteltiin ensimmäisen kerran New Yorkin leikkikalumessuilla 1959. Muotinukke oli heti valtava menestys.

1950–1960 -luvuilla tytöille tarjottiin vain vauva- ja lapsinukkeja. Ajateltiin, että naiselle sopii hoivaajan ja kotiäidin rooli. Barbie oli ihan muuta. Hän oli oikea lady.

Savonlinnan maakuntamuseon intendentti Kirsi Liimatainen

Ympäri maailman on myyty yli miljardi Barbieta. Joka kolmas sekunti ostaa joku jossain päin maailmaa ikonisen lelun.

Barbeissa riittää kerättävää. Savolinnan maakuntamuseon näyttely Riihisaaressa esittelee yli 300 nukkea juhlavuoden kunniaksi.

Barbie on alusta saakka ollut muotitietoinen. Hän teki ensiesiintymisensä mustavalkoraidallisessa uimapuvussa, mutta on sen jälkeen pukeutunut esimerkiksi Diorin, Karl Lagerfeldin ja Jean-Paul Gaultierin suunnittelemiin asuihin.

Savonlinnan näyttelyssä Barbie on saanut ylleen suomalaisten muotisuunnittelijoiden luomuksia. Esimerkiksi Paula Suhonen ja Jukka Rintala ovat suunnitelleet asut.

1960-luvulla leikkineet ovat sanoneet, että olisivat kamalasti halunneet Barbien, mutta äiti ei ostanut, kun se oli niin ruma.

Savonlinnan maakuntamuseon intendentti Kirsi Liimatainen

Barbie on ollut aina aikansa kuva. Jokainen sukupolvi on muokannut nukkea mieleisekseen.

1960-luvun lopussa Barbien kasvot nuorenivat ja nuken vartaloa alettiin kehittää liikkuvammaksi. Barbie sai poikaystävä Kenin. Mies sai nimenä Barbien tapaan luojansa lapsen mukaan. Ken on lyhennys Kennethistä.

1970-luvulla Barbien glamourtyyli muuttui. Hippiliike sai muotimimminkin muuttumaan vapaammaksi ja huolettomammaksi. Markkinoille tuli ensimmäinen tummaihoinen Barbie.

1980-luvulla Barbie teki uraa useissa ammateissa. Samaan aikaan naiset astuivat vahvasti työelämään Yhdysvalloissa.

1990-luvun Barbie muuttui mielikuvitukselliseksi fantasianukeksi.

2000-luvulla Barbien ulkomuotoon puri kritiikki luonnottomasta ulkomuodosta: Nuken rintoja pienennettiin, lantiota ja vyötäröä levennettiin. Erinäköisiä Barbieita on enemmän kuin koskaan.

Ensimmäinen Barbie oli teinimalli.

Sen jälkeen tehonainen on kokeillut yli 150 eri ammattia.

Hän on ollut esimerkiksi pikaruokaravintolan työntekijä, kirurgi ja palomies. Barbie on luonut uraa myös uudemmissa ammateissa kuten videobloggaajana ja pelisuunnittelijana.

Barbie kävi kuussa ennen Neil Armstrongia ja oli presidenttiehdokkaana ennen Hillary Clintonia.

1967 Barbie muuntautui kokonaan ensimmäistä kertaa oikeaksi tähdeksi, brittiläiseksi valokuvamalli Twiggyksi. Sen jälkeen Barbie on ikuistanut muoviseksi kopioksi lukemattoman määrän tunnettuja henkilöitä.

Oman Barbien ovat saaneet muun muassa Kleopatra, Marilyn Monroe, Heidi Klum, prinssi William ja Kate Middleton. Barbie on myös inspiroitunut useista elokuvista kuten Tuulen viemästä, Taru sormusten herrasta ja Nälkäpelistä.

Kuuluisuus ei ole ollut aina helppoa. Barbie aiheuttanut useita kohuja taipaleensa aikana.

Vuonna 2014 ihmiset olivat pettyneitä, kun tietokoneinsinööri-Barbie kertoo kirjassa siskolleen, että hän osaa vain suunnitella pelejä, mutta tarvitsee kahden miehen apua pelien tekemiseen.

Pari vuotta sitten Barbie puettiin ensimmäistä kertaa hijabiin eli musliminaisten päähuiviin. Asuste otettiin vastaan ristiriitaisin tunnelmin: oliko tämä voimaannuttava teko vai pelkkä rahastuskeino?

Vuonna 2018 meksikolaistaiteilija Frida Kahloa esittävää nukkea kritisoitiin, koska se oli vaaleaihoisempi kuin esikuvansa. Frida-nukella ei myöskään ollut taiteilijan tunnusmerkiksi nousseita yhteen kasvaneita kulmakarvoja.

Kaikkien aikojen myydyin Barbie on ollut Totally Hair Barbie, joka lumosi leikkijät nilkkaan saakka ulottuvilla hiuksillaan. Nykyään Barbielta vaaditaan paljon muuta kuin pitkää tukkaa suosion saamiseksi.

Barbien täytynyt ottaa käyttöönsä uusia tapoja päästäkseen osaksi tyttöjen elämää. Barbiella on esimerkiksi Instagram-tili, jossa hän esittelee tyyliään kuten kuka tahansa muotivaikuttaja.

Ennen Barbiella leikittiin kotia, ja nukelle ostettiin erilaisia asuja. Nyt leikit ovat siirtyneet älykännyköihin: Barbie-sovelluksessa täydelliselle naiselle voi rakentaa virtuaalitalon tai kokeilla erilaisia asu yhdistelmiä.

Viime vuodet ovat olleet Barbielle vaikeita: esimerkiksi nuorempi Bratz-nukke on laimentanut klassikkonuken suosiota.

Vaikka Barbieta eivät vaihdevuodet vaivaa eikä ryppyjä näy, tuo aika uusia haasteita. Tarvitsevatko ihmiset enää muovista naista, jonka asuja, uraa ja asennetta voi ihailla?

On suuri riski muokata ikonista hahmoa, mutta niin on myös paikalle jääminenkin.

Barbie on säilyttänyt kiinnostavuutensa. Barbie pystyy näkemään tulevaisuuteen, mutta toisaalta hänen takanaan on vahva menneisyys. Hän on saavuttanut suosion monen sukupolven osalta. Mikä muu lelu voisi olla tällainen? En tiedä.

Savonlinnan maakuntamuseon intendentti Kirsi Liimatainen

Lisää Aiheesta

Tekijät

Toimittaja

Emilia Korpela

Kuvaaja

Kalle Purhonen

Julkaistu 16.3.