Verkkokaupan osuus ruokaostoksissa lisääntyy hitaasti – kuopiolaiskauppias: "Olisin odottanut nopeampaa kasvua"

Kuopiossa ruokaostokset voi tilata verkosta muutamasta kaupasta. Verkon osuus kokonaismyynnistä on kaupoissa muutamia prosentteja.

Ruokaostokset
Asiakas työntää ostoskärryjä ruokakaupassa.
Jyrki Lyytikkä / Yle

Päivittäistavaraostosten tekeminen verkon kautta yleistyy hitaasti Pohjois-Savossa. Esimerkiksi Kuopiossa ruokaostokset voi tilata verkosta muutamasta kaupasta.

Osuuskauppa PeeÄssällä verkon kautta voi Kuopiossa tilata ostokset Pitkälahden S-marketista. Siellä verkko-ostokset työllistävät jo muutamia ihmisiä.

Vilkkaimpia verkko-ostospäiviä ovat maanantai ja perjantai. Tyypillisiä asiakkaita ovat lapsiperheet ja moni verkkopalvelun käyttäjä tilaa ostokset kotiin kerran viikossa.

Marketpäällikkö Joonas Heiskasen mukaan kasvusta huolimatta verkko-ostosten osuus Pitkälahden kaupan kokonaismyynnistä on vasta muutamia prosentteja.

Heiskanen arvioi, että verkkopalvelua käyttävistä noin 40 prosenttia hakee ostokset itse ja 60 prosenttia hyödyntää kotiinkuljetusta.

S-Market Pitkälahden myyjä Piia Kyyriäinen keräämässä asiakkaan verkko-ostoksia.
S-Market Pitkälahden myyjä Piia Kyyriäinen keräämässä asiakkaan verkko-ostoksia. Jukka Eskanen / Yle

K-ryhmällä on Kuopiossa useita kauppoja, joissa voi tilata ostoksia verkon kautta. Uranuurtaja on ollut Petosen K-Supermarket.

Neulamäessä oleva K-Market Neulamuikku aloitti verkkopalvelun muutama vuosi sitten. Kaupasta tehdään ostostoimituksia vain Technopolikselle Savilahteen.

Asiakkaista iso osa on yrityksiä ja verkon kautta tilataan muun muassa kahvitarvikkeita ja hedelmiä.

"Itä-Suomi tulee pari-kolme vuotta Etelä-Suomea perässä"

K-Market Neulamuikun kauppiaan Sirpa Karpin mukaan verkkokauppa kasvaa hitaasti, mutta varmasti. Vielä nykyisin verkko-ostosten määrä on alle prosentin kaupan vuosimyynnistä.

– Itä-Suomi tulee tässä asiassa pari-kolme vuotta Etelä-Suomea perässä. Olisin odottanut verkkokaupalle nopeampaa kasvua, mutta kyllä se vielä nousee, arvioi Karppi.

Kuopiolainen K-Citymarket Päiväranta aloitti verkkokauppapalvelun viime syksynä. Kauppias Pasi Toppari on tyytyväinen myyntilukuihin, vaikka verkkokauppaa on takana vasta noin puoli vuotta.

– Verkkotilauksessa asiakkaan kertaostos on usein yli 200 euroa. Isomman porukan tekemä kertatilaus on ollut joskus jopa yli 2 000 euroa.

Yli 10 vuotta Päivärannassa kauppiaana olleen Topparin mukaan K-ryhmässä joissakin Etelä-Suomen Citymarketeissa verkkokaupan osuus on jo yli kymmenen prosenttia liikevaihdosta.

– Meillä olisi hyvä päästä viiden prosentin tasolle. Ostosten kuljetuspalvelua kokeilevista moni on jäänyt pysyväksi verkkoasiakkaaksi, sanoo Pasi Toppari.

Verkkoasiakkaista kilpailtaessa ison kaupan kilpailuvalttina on laaja valikoima. Esimerkiksi Päivärannan Citymarketissa on tarjolla noin 24 000 tuotetta. K-Market Neulamuikussa valikoimassa on noin 5 200 tuotetta.