Terveellinen ruokavalio vähentää ilmansaasteiden terveyshaittoja

Terveellisenä pidetty ruokavalio sisältää mm. kasviksia, oliiviöljyä, pähkinöitä, hedelmiä, kalaa ja täysjyväviljoja.

ruokavaliot
annos jossa kalaa ja kasviksia
Välimeren ruokavalio suojaa myös sydänsairauksilta.AOP

Pitkäaikainen altistuminen ilmansaasteille suurentaa monien sairauksien ja niistä johtuvien kuolemien vaaraa. Tuoreen yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan riskejään voi kuitenkin pienentää muokkaamalla ruokavaliotaan terveellisempään suuntaan.

Circulation-lehdessä (siirryt toiseen palveluun) julkaistut tulokset perustuvat 550 000 aikuisen 17-vuotisiin seurantatietoihin, ja niiden perusteella suurille ilmansaastepitoisuuksille vuosikausia altistuvien riski menehtyä sydän- ja verisuonitauteihin on sitä pienempi mitä terveellisempi heidän ruokavalionsa on.

Terveellisenä pidettiin ruokavaliota, jossa oli runsaasti piirteitä Välimeren alueella perinteisesti noudatetusta ruokavaliosta. Tällainen ruokavalio sisältää kasviksia, oliiviöljyä, pähkinöitä, hedelmiä, kalaa, täysjyväviljoja ja kohtuullisesti alkoholia, mutta vähänlaisesti punaista lihaa, makeisia ja teollisia viljoja.

Välimeren ruokavalio suojaa sydänsairauksilta, mutta tieto sen vaikutuksista ilmansaasteisiin liittyviin terveysriskeihin on ollut vähänlaista. Nyt julkaistut havainnot ovat uskottavia, mutta ne olisi hyvä varmistaa lisätutkimuksissa, sillä ruokavalion lisäksi monet muutkin seikat ovat voineet vaikuttaa tuloksiin.

Lue lisää:

Välimeren ruokavalio pidentää myös iäkkäiden elinikää

Kasvisruoka yhtä hyvä kuin Välimeren ruokavalio – ainakin laihduttamisessa

Välimeren ruokavalion tutkimus yllätti: Vain varakkaat ja koulutetut hyötyvät

Lähteet: Uutispalvelu Duodecim