Kiinasta miljardipotti Helsingin ja Tallinnan väliselle tunnelille

Helsingin ja Tallinnan välinen yksityinen tunnelihanke on saanut alustavan miljardien eurojen rahoituksen Kiinasta.

Junatunneli
juna tunnelissa
Peter Vesterbackan luotsaaman FinEst Bay Arena Helsinki -hankkeen havainnekuva.FinEst Bay Area Helsinki

Helsingin ja Tallinnan välinen tunnelihanke on saamassa rahat kokoon hankkeen rahoittamiseksi.

Peter Vesterbackan luotsaama yhtiö Finest Bay Area Development kertoo tehneensä 15 miljardin euron aiesopimuksen kiinalaisomisteisen yhtiön Touchstone Capital Partnersin (siirryt toiseen palveluun) kanssa.

Vesterbacka luottaa siihen, että rahoitus on nyt turvattu.

– Raami tälle rahoitukselle on nyt kasassa. Viidellätoista miljardilla eurolla toteutetaan tunneli Helsingin lentokentältä Tallinnan lentokentälle ja pari asemaa siihen väliin, hän sanoo.

– Tämä helpottaa, kun tiedämme miten rahoituskuvio menee. Etenemme täydellä voimalla kohti sitä, että junat liikkuvat jouluaattona 2024.

Peter Vesterbacka esittelemässä Tallinna-tunnelihanketta tammikuussa 2018.
Peter Vesterbacka esittelemässä Tallinna-tunnelihanketta tammikuussa 2018.Mihkel Maripuu / AOP

Yksityiskohdat neuvotellaan seuraavan kuuden kuukauden aikana, mutta kolmannes rahoituksesta tulee pääomasijoituksena ja loput kaksi kolmannesta velkarahana. Vesterbackan mukaan kokonaisuudesta yli puolet tulee Kiinan ulkopuolelta.

– Tällä hetkellä käydään globaalia keskustelua Suomessa ja muualla siitä, ettei kiinalaista rahaa haluta liikaa.

Aiemmin tunnelia kehittävä yhtiö on sopinut 100 miljoonan euron rahoituksen ARJ Holdingin kanssa. Kiinalainen Touchstone Capital Partners on tehnyt vastaavanlaisia sijoituksia eri puolilla maailmaa ja edistää Kiinan virallista One Belt One Road -projektia.

Vesterbackan mukaan hanke on paljon enemmän kuin tunneli.

– Tunneli on vain pieni osa kokonaisuutta. Rahoituskeskusteluissakin olemme puhuneet paljon siitä, miten tunneli mahdollistaa maailmanluokan talenttikeskittymän syntymisen. Suunnitelmamme mukaan Helsingin–Tallinnan metropolialueelle tulee asuntoja 200 000 uudelle asukkaalle.

Helsingin ja Tallinnan välisiä tunnelihankkeita on kaksi: Vesterbackan luotsaama ja yksityiseen rahoitukseen perustuva hanke sekä virkamiesvetoinen FinEstLink-projekti (siirryt toiseen palveluun).

Päivitys 9.15 Lisätty Vesterbackan kommentteja.

Lue lisää:

Jos Helsinki–Tallinna-tunneli toteutuu, Suomesta tulee osa Kiinan arktista silkkitietä – Peter Vesterbacka toivoo rahoitusta myös länsimaista

Peter Vesterbackan Tallinna-tunneli on saanut 100 miljoonan euron rahoituksen – dubailaisen perheyhtiön rahat käytetään suunnitteluun ja lupiin

Helsinki-Tallinna -rautatietunnelin linjauksesta ei vielä päätöstä maakuntahallituksessa

Ovatko puheet Tallinna-tunnelista tästä maailmasta ja olisiko se edes turvallinen? Te halusitte tietää miljardihankkeesta, me keräsimme vastaukset kahdeksaan kysymykseen