Kokiko Vesterbackan visio takaiskun? Poliitikot: Tallinna-tunnelin pitää kulkea Helsingin päärautatieaseman kautta

Maakuntahallituksen linjaus on pohjana maakuntakaavaehdotuksen suunnittelulle.

Tallinna-tunneli
juna tunnelissa
Peter Vesterbackan luotsaaman FinEst Bay Arena Helsinki -hankkeen havainnekuva.FinEst Bay Area Helsinki

Uudenmaan liiton maakuntahallitus käsitteli tänään ylimääräisessä kokouksessaan Tallinna-tunnelia ja otti kantaa Tallinna-tunnelin linjausvaihtoehtoihin.

Maakuntahallituksen puheenjohtaja Markku Markkula (kok.) kertoo Yle Uutisille, että maakuntahallitus esittää, että Suomenlahden alittavat junat kulkisivat Suomen päässä päärautatieaseman kautta Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Helsingin keskustan ja Pasilan kautta kulkeva linjausvaihtoehto on maakuntahallituksen mukaan ainoa, joka kulkee liikenteen valtakunnallisten solmukohtien kautta ja kytkee näin tunnelin riittävän hyvin osaksi valtakunnallista liikennejärjestelmää.

Päätös syntyi kokouksessa äänin 10–5.

– Enemmistö halusi tämän nyt näin. Itse esitin, että olisi kirjattu kaikki kolme vaihtoehtoa ja olisi tehty niitä perusteellisiä selvityksiä joita tarvitaan toiminnasta, taloudesta, ympäristötekijöistä ja sosiaalisista vaikutuksista, espoolainen Markku Markkula sanoo.

Linjaus menee nyt viralliseen ympäristövaikutusten arviointiin, ja vasta sen jälkeen voidaan päättää lopullisesta linjauksesta.

Maakuntahallituksen esitys on pohjana maakuntakaavaehdotuksen suunnittelulle. Se ei vielä sulje pois muita vaihtoehtoja.

Markkulan mukaan linjaus saattaa laittaa nyt vauhtia kaikkiin asiaan kantaaottaviin tahoihin ja asiaa valmisteleviin tahoihin.

– Olennaista on nyt myös yhteistyö Viron ja EU:n kanssa, koska tämä on yli valtakunnan rajojen menevä hanke.

Markkulan mukaan maakuntahallituksella on kolme kriteeriä, joiden tulee täyttyä hankkeessa: sen täytyy yhdistyä rautatieverkkoon ja Helsinki-Vantaan lentokenttään, toiseksi sen täytyy kytkeytyä Tallinnan päässä Rail Balticaan eli Euroopan yhteyteen sekä kolmantena että tunnelissa pitää olla sekä matkustaja- että rahtiliikennettä.

Vesterbacka: "Harmittaa"

Esillä on ollut myös Peter Vesterbackan vetämä tunnelihanke, jossa Tallinnan junat kulkevat Espoon Keilaniemen kautta lentoasemalle. Toisena vaihtoehtona on ollut reitti Helsingin päärautatieasemalta Pasilaan ja sieltä lentokentälle ja kolmantena vaihtoehtona yhdistelmä, jossa junat pysähtyisivät Keilaniemen ja lentoaseman välillä Ilmalassa.

Vesterbacka on harmissaan tilanteesta. Hänestä tulisi ensin tutkia kaikki vaihtoehdot ja valita niistä paras. Hänen mielestään nyt kyseessä on poliittinen päätös, ei tutkittu vaihtoehto.

– Harmittaa, ettei jakseta perehtyä faktoihin. Ennen kuin tehdään päätöksiä kannattaisi perehtyä asioihin ja valita ympäristön ja talouden kannalta paras vaihtoehto. Kaavaan olisi pitänyt jättää tässä vaiheessa vielä kaikki kolme reittivaihtoehtoa, hän sanoo.

Vesterbackan edustama yhtiö Finest Bay Area Development on teettänyt ympäristövaikutusten arviointiselvityksen, jossa on mukana kaikki kolme vaihtoehtoa. Hänen mukaan aineistoa on yli 200 sivua.

Finest Bay Area Development kertoi viime viikon perjantaina tehneensä 15 miljardin euron aiesopimuksen kiinalaisomisteisen yhtiön Touchstone Capital Partnersin kanssa.

Maakuntahallitus ei ota kantaa Vesterbackan hankkeeseen

Maakuntahallituksen puheenjohtajan Markku Markkulan mukaan Vesterbackan aiesopimusta ei varsinaisesti käsitelty maakuntahallituksessa. Hän kuitenkin myöntää, että aie on merkittävä, jos sen avulla tunnelihanke saadaan toteutumaan.

– Odotamme heiltä nyt tarkempia tietoja, mitä tuolla rahalla saataisiin aikaiseksi.

Korjattu 12.3.2019 kello 12.52 seuraavasta kappaleesta rautatieasema-sana Helsinki-Vantaan lentokentäksi: "Markkulan mukaan maakuntahallituksella on kolme kriteeriä, joiden tulee täyttyä hankkeessa: sen täytyy yhdistyä rautatieverkkoon ja rautatieasemaan, toiseksi sen täytyy kytkeytyä Tallinnan päässä Rail Balticaan eli Euroopan yhteyteen sekä kolmantena että tunnelissa pitää olla sekä matkustaja- että rahtiliikennettä.

Lue lisää:

Kiinasta miljardipotti Helsingin ja Tallinnan väliselle tunnelille

Jos Helsinki–Tallinna-tunneli toteutuu, Suomesta tulee osa Kiinan arktista silkkitietä – Peter Vesterbacka toivoo rahoitusta myös länsimaista

Ovatko puheet Tallinna-tunnelista tästä maailmasta ja olisiko se edes turvallinen? Te halusitte tietää miljardihankkeesta, me keräsimme vastaukset kahdeksaan kysymykseen