Tällaisia uusia dieselvetureita VR tilaa 60 kappaletta – hinta noin 200 miljoonaa euroa

Junayhtiö korvaa hankinnalla vanhoja dieselvetureita.

rautatieliikenne
Havainnekuva uudesta dieselveturista
VR Group on päättänyt ostaa 60 uutta dieselveturia Stadlerilta, joka on valmistanut myös HSL:n käytössä olevat Flirt-junat.VR Group

VR on julkistanut uuden dieselveturihankintansa. Yhtiö ostaa 60 dieselveturia sveitsiläiseltä Stadlerilta. Hankinnan arvo on noin 200 miljoonaa euroa.

Uusien vetureiden testiliikenne alkaa Suomessa vuonna 2021, ja kaupallinen liikenne alkaa vuonna 2022. Koko kalustoerä toimitetaan VR:lle vuoteen 2025 mennessä, VR kertoo.

Yhtiö uskoo, että tarvittava vetureiden määrä vähenee verrattuna nykyisin käytössä olevaan määrän. Tähän vaikuttaa esimerkiksi ratojen sähköistys ja uusien sähkövetureiden apudiesel-ominaisuus, jonka avulla uudet Vectron-veturit voivat liikennöidä lyhyitä matkoja myös ei-sähköistetyillä radoilla.

VR:n toimitusjohtaja Rolf Jansson painotti tiedotustilaisuudessa, että yhtiölle on ollut erittäin tärkeää varmistaa vetureiden toimivuus Suomen talviolosuhteissa. Ne toimittava Stadler on toimittanut Suomeen myös pääkaupunkiseudulla käytettävät Flirt-lähijunat.

Uudet veturit on suunniteltu toimimaan jopa -40 asteen pakkasessa. Veturin suunnittelussa on kiinnitetty huomiota muun muassa siihen, että alustaan ei kerry jäätä eikä lunta. Vetureiden suurin sallittu nopeus on 120 km/h.

Hankintaan liittyy myös optio 100 veturin lisätilauksesta, sekä mahdollisuus ostaa myös vetureiden kunnossapito Stadlerilta. Option toteutumiseen vaikuttaa paljon se, kuinka paljon ratoja päädytään tulevaisuudessa sähköistämään.

VR: Ympäristöystävällisyys huomioitu

Jansson toteaa, että yhtiö on kiinnittänyt huomiota hankinnan ympäristöystävällisyyteen. Kevyempää junaa voidaan uutuusveturilla ajaa tarvittaessa vain yhdellä moottorilla, ja junan painon kasvaessa ottaa käyttöön toinen moottori. Niissä voi käyttää myös biodieseliä.

Dieselveturit tulevat käyttöön ratapihojen vaihtotyöhön, tavarakuljetusten kuormaus- ja purkupaikoille sekä sähköistämättömien rataosien junaliikenteeseen.

Uusia vetureita tullaan käyttämään myös matkustajaliikenteessä esimerkiksi Kolarin yöjunissa.

VR on aiemmin kertonut valmistelleensa uusien dieselvetureiden hankintaa pitkään, sillä nykyinen kalusto on teknisesti elinkaarensa päässä ja asiakastarpeet ovat muuttuneet vuosien saatossa. Yhtiö rahoittaa hankinnan omasta taseestaan. Suomalaisia tarjoajia ei uutuusvetureille ollut.

VR:n tiedotustilaisuudessa esittämä vertailu uuden ja yhden aiemman veturimallin välillä.
VR:n tiedotustilaisuudessa esittämä vertailu uuden ja yhden käytössä olevan aiemman veturimallin välillä.

Aiempi kilpailutus keskeytyi

Kumipyöräliikenteessä polttomoottoreille on tullut viime vuosina yhä enemmän eri vaihtoehtoja, varsinkin sähköautojen kehityksen edetessä. Toimitusjohtaja Jansson ei lähde vielä ennakoimaan, oliko tämä VR:n historian viimeinen dieselveturihankinta. Muita vaihtoehtoja kuitenkin selvitettiin.

– Arvioimme myös akku- ja kaasuteknologiaa hankinnassa. Tällä hetkellä jos katsoo vetokykyä, toiminta-aikaa, ja Suomen sääolosuhteita, ne eivät pystyneet vastaamaan tarpeeseen. Tulevaisuudesta ei kuitenkaan tiedä, tässä nyt valitussa mallissa esimerkiksi on mahdollisuus korvata toinen dieselmoottori jollain muulla teknologialla, Jansson kommentoi Ylelle.

Hankittavat veturit tulevat olemaan käytössä ainakin 30–40 vuotta.

Uusien vetureiden hankintakilpailutus alkoi keväällä 2017. Yhtiön tavoitteena oli, että asiasta päätetään kesään 2018 mennessä. Tammikuussa 2018 VR kuitenkin kertoi, että kilpailutus joudutaan keskeyttämään markkinaoikeuden päätöksen vuoksi.

Yksi kiinnostuneista yrityksistä valitti markkinaoikeudelle kilpailutuksen kriteeristä, jonka mukaan osallistujan on pitänyt valmistaa vähintään 100 veturia vuosivälillä 2000−2016. Markkinaoikeus katsoi aikavälin liian pitkäksi. VR käynnisti kilpailutuksen uudelleen uusilla kriteereillä.

VR on uusinut myös sähkövetureitaan. Yhtiö on tilannut 80 Vectron-mallista sähköveturia saksalaiselta Siemensiltä. Niistä osa on jo käytössä tavaraliikenteessä. Matkustajaliikenteessä niitä ei vielä käytetä, sillä turvalaitteiden yhteensovituksessa on ollut vielä ongelmia.

Lue myös

VR perustaa tytäryhtiön Venäjälle – sadoilla vaunuilla tarkoitus tuoda puuta Suomeen

Konduktöörit stressaantuivat junien myöhästelystä: "Meihin se asiakkaan stressi purkautuu"

Tuntuuko, että juuri sinun junasi on aina myöhässä? Tarkista oman kaukojunasi myöhästymistiedot