Palovene koululaisineen sinkoutui kuivalle maalle – Onnettomuustutkintakeskukselta turvallisuussuosituksia

Onnettomuustutkintakeskus on saanut valmiiksi tutkinnan Kivijärvellä viime toukokuussa tapahtuneen paloveneen rantaan törmäyksestä. 

Kivijärvi
Rantasalmelta tullut palovene sunnuntaina iltapäivällä Heinäveden Pitkälahdessa lähellä Peukaloniemen maastopalopaikkaa.
Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että sisäministeriö laatii määräyksen pelastuslaitosten alustoiminnasta. Kuvan palovene ei liity tutkintaan.Yle

Onnettomuudessa vene sinkoutui törmäyksen voimasta metrien päähän kuivalle maalle. Veneen kyydissä oli neljä koululaista, opettaja sekä veneen päällikkönä toiminut palomies.

Pelastusliivit olivat kaikilla muilla paitsi veneen päälliköllä. Kukaan ei loukkaantunut vakavasti.

Kyse oli koulun järjestämästa turvakurssista ja oppilaat osallistuivat Keski-Suomen Pelastuslaitoksen ensiapu-, alkusammutus- ja veneilykoulutukseen.

Koulutukseen kuului paloveneen ohjailu etuikkunat ja osa sivuikkunoista peitettynä mustilla jätesäkeillä. Näkyvyyttä rajoitettiin, jotta karttaplotteriin perustuva navigointi olisi todentuntuisempaa. Veneessä ei käytetty tähystäjää eikä koulutuksesta oltu tehty riskienarviointi- eikä riskienhallintasuunnitelmaa.

Matkan alussa veneen nopeus nostettiin noin 22 solmuun eli noin 40 kilometriin tunnissa. Päällikkö yritti poistaa karttaplotterilta edellisen ryhmän reittitiedot eikä havainnut veneen kääntyneen kohti rantaa.

Juuri ennen törmäystä päällikkö yritti ehkäistä jysäystä ohjaamalla venettä oikealle. Vene törmäsi noin 45 asteen kulmassa rantaan, nousi noin puoli metriä ilmaan ja päätyi lopulta viiden metrin päähän rantaviivasta kuivalle maalle.

Kolme turvallisuussuositusta

Onnettomuustutkintakeskus on antanut tutkintansa perusteella turvallisuussuosituksia vastaavien onnettomuuksien ja vaaratilanteiden ehkäisemiseksi. OTKES suosittaa Opetushallitusta ohjeistamaan kouluja ulkopuolisten opetustilaisuuksien turvallisuuden varmistamiseksi..

Lisäksi OTKES suosittaa, että sisäministeriö laatii määräyksen pelastuslaitosten alustoiminnasta. Pelastuslaitoksilla on käytössään aluskalustoa, joka edellyttää käyttäjiltään muun muassa merenkulun pätevyyskirjoja.

– Keski-Suomen pelastuslaitoksella ei ollut toimintaohjeistusta paloveneiden käyttöön, miehitykseen eikä ylläpitoon. Henkilöstöä on nimetty vastuullisiin tehtäviin, joihin heillä ei ole riittävää koulutusta tai muodollista pätevyyttä, huomauttaa Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi.

Onnettomuustutkintakeskus suosittaa vielä, että Liikenne- ja viestintävirasto laatii ammattiveneitä koskevat säännöt, joissa otetaan huomioon paloveneiden käyttötarkoituksiin ja olosuhteisiin liittyvät erityisvaatimukset.