Kymmenkunta yhtiötä lentää Suomeen samanlaisella koneella kuin Ethiopian Airlinesin turmakone

Boeingin konetyypin korkeusohjausjärjestelmässä ja lentäjien koulutuksessa on saattanut olla ongelmia.

lentokoneet
Air China juhlisti uutta Boeing 737 Max 8 -konetta viime joulukuussa. Maanantaina Kiina asetti kaikki tyypin koneet lentokieltoon.
Air China juhlisti uutta Boeing 737 Max 8 -konetta viime joulukuussa. Maanantaina Kiina asetti kaikki tyypin koneet lentokieltoon Etiopian turman vuoksi.EPA

Suomeen lentää kymmenkunta yhtiötä, jotka käyttävät Boeing 737 MAX 8 -konetyyppiä. Näin arvioi Traficomin ilmailujohtaja Pekka Henttu.

Konetyyppiä käyttävät esimerkiksi Norwegian ja Turkish Airlines. Suomalaisilla yhtiöillä ei Hentun mukaan ole tätä konetyyppiä.

Kiinnostus konetyyppiä kohtaan kasvoi, kun Ethiopian Airlinesin Boeing 737 MAX 8 -kone syöksyi maahan Etiopiassa sunnuntaina. Turmassa kuoli 157 ihmistä.

Kyseessä on jo toinen konetyypin vakava onnettomuus puolen vuoden sisällä. Lokakuussa tuhoutui indonesialainen Lion Air -yhtiön Boeing 737 Max 8.

Vikaa ohjeistuksessa ja automatiikassa?

Molemmissa onnettomuuksissa kiinnostusta on nostattanut koneiden korkeusohjausjärjestelmän toimivuus.

Lokakuussa pudonneen Lion Airin koneen putoamissyystä tiedetään Hentun mukaan, että ongelmat kohdistuivat nimenomaan korkeusohjaimiin. Niissä automatiikka oli uudenlaista.

Boeing kehotti pian onnettomuuden jälkeen lentoyhtiöitä korjaamaan lentokoneen käsikirjaan uudet ohjeet siitä, miten korkeusohjaamista koskeviin ongelmiin tulee reagoida.

– Koneeseen oli rakennettu automatiikka työntämään nokkaa alaspäin tietyissä tilanteissa, joissa ilmavastus oli jo pieni eli kysymyksessä oli lähestyvä sakkaus, Henttu selittää.

Ohjeita annettiin nimenomaan siihen, miten ohjaajat reagoivat nokan alaspäin työntämiseen.

Eivätkö ohjaajat tuolloin tienneet automatiikasta?

– Näin tarina taitaa olla. Tiedot eivät ollet riittävät eikä tätä oltu huomioitu koulutuksessa. Mutta kaikki lähtee tiedoista, jotka valmistaja lentoyhtiölle antaa ja koulutusohjelmista, jotka lentoyhtiö rakentaa valmistajan pohjalle. Siellä on ilmeisesti ollut puutteita, Henttu sanoo.

Lentokieltoja monessa maassa, Boeingin kurssi laskussa

Useat maat kertoivat maanantaina kieltävänsä Boeingin 737 MAX 8 -konetyypin käytön. Kiinassa, Indonesiassa ja Etelä-Koreassa päätettiin pitää koneet maassa. Ethiopian Airlines ja Cayman Airways ovat keskeyttäneet lennot Boeing 737 Max 8 -koneilla, kunnes selvyys turman syystä saadaan.

Kaikki lentoyhtiöt eivät kuitenkaan nähneet varotoimea tarpeelliseksi, vaan jatkoivat lentoja.

Muun muassa Oman Air, Flydubai ja Turkish Airlines -lentoyhtiöt kertoivat jatkavansa koneiden käyttöä normaalisti. Myös Norwegian on sanonut Boeing 737 Max -koneiden operoivan normaalisti.

Boeing 737 MAX -koneperheeseen kuuluvat 7-, 8-, ja 9-mallit ja tuleva 10-malli. Valmistaja mainostaa verkkosivuillaan, että 737 MAX -sarja on yhtiön historian ripeimmin myyty konemalli. Sitä on tilattu yli 5 000 kappaletta sadalle eri asiakkaalle. Tilaajien joukossa ovat muun muassa Norwegian ja Ryanair.

Lentokiellot vaikuttivat välittömästi Boeingin osakekurssiin, joka syöksyi liki 12 prosentin laskuun ja vei mennessään koko Dow Jones -osakeindeksin punaiselle.

Lue myös:

Etiopian turmakoneen molemmat mustat laatikot löydetty – Laitteiden avulla saadaan lisätietoa lennon tapahtumista

Hurjasti kasvanut Ethiopian Airlines on ollut maan kansallinen ylpeys – turma uhkaa sen mainetta

Lähteet: STT-AFP, AP