Miljoonien säästötarve palautti maakunnan vuodeosastot leikkuulistalle Keski-Pohjanmaalla: "Nyt pohditaan myös sitä, pitääkö palvelupisteitä vähentää"

Keskipohjalaisten sosiaali- ja terveyspalveluista vastaava Soite aikoo sittenkin karsia vuodepaikkoja maakunnan hoitolaitoksista. Soiten hallitus käsitteli maanantaina eri hallintokuntien säästöesityksiä.

Soite
Lohtajan terveysasema joulukuussa.
Soiten palveluverkon tiiviys puhuttaa päättäjiä.

Vielä marraskuussa Soiten valtuusto ei supistuksille lämmennyt. Nyt virkamiehet esittävät jälleen Marinkaisten Lepolan vanhusten palveluyksikön lakkauttamista sekä Kannuksen ja Tunkkarin vuodeosastojen supistamista. Soite aikoo vastaavasti lisätä kotiin annettavia palveluita.

– Meidän on nyt pakko löytää vaihtoehtoisia ratkaisuita säästötarpeen kattamiseksi. Olemme virkamiesvalmistelussa päätyneet siihen, että nämä supistukset ovat edelleen tarkoituksenmukaisia ja välttämättömiäkin muutoksia, sanoo Soiten toimitusjohtaja Minna Korkiakoski-Västi.

Kokkolan kaupunki ja muut Soiten omistajakunnat ovat vaatineet kuntayhtymältä säästöjä, ja niitä on nyt etsittykin Soiten ja omistajien yhteiskokouksissa.

Säästötarve on suuri, vuoden 2017 kustannuksiin nähden 11–14 miljoonaa euroa. Viime vuoden kuluihin verrattuna summa kasvaa entisestään. Tälle vuodelle Soiten mukaan on realistista löytää säästöjä viiden miljoonan edestä, koska vuosi on jo pitkällä kun päätöksiä tehdään.

Asiakastavoitteita ja uudenlaista työkulttuuria

Soite uskoo säästöjä löytyvän myös tuottavuutta parantamalla. Tähän päästään esimerkiksi asettamalla työntekijöille asiakaskäynteihin perustuvia tavoitteita.

Korkiakoski-Västi jakaa tuottavuuden organisaatiokohtaiseen ja henkilökohtaiseen tuottavuuteen. Organisaatiokohtaiseen kuuluu se, että Soiten prosessit ovat virtaviivaisia ja hallinto on keveää ja joustavaa.

– Jotta ihminen voi motivoituneena tehdä työtä, hän tarvitsee itselleen tavoitteen. Lähiesimiesten työtä on laatia työntekijöille henkilökohtaiset tavoitteet. Voimme esimerkiksi määritellä, montako potilasta terveyskeskuslääkärillä päivittäin on. Tämä vaatii hyvin paljon lähiesimiehiltä sekä turvallisen ja avoimen ilmapiirin työpaikalla.

Korkiakoski-Västi korostaa, että jokaisen yksikön on asetettava omat tavoitteensa: Soitella ei voi olla yhtä yhtenäistä linjaa, koska tarpeet ovat erilaisia eri yksiköissä.

– Jokainen tilanne täytyy arvioida erikseen, esimerkiksi millaisia potilaita yksikössä käy. On tapauksia, joissa potilaskäynti vie pari tuntia, joissain tapauksissa selvitään vartissa. Tärkeää on, että työntekijät kokevat, että heitä kohdellaan tasavertaisin pelisäännöin ja heiltä odotetaan tasavertaista tekemistä. On totta, että se vaatii meiltä aivan uudenlaista kulttuuria ja se varmasti lisää myös stressiä.

"Keski-Pohjanmaalla hyvin tiivis palveluverkko"

Minna Korkiakoski-Västi nostaa kymmeniä kohtia sisältävältä säästölistalta esiin myös pienimpien vastaanottopisteiden tulevaisuuden. Keski-Pohjanmaalla on toimitusjohtajan mukaan hyvin tiivis palveluverkko verrattuna esimerkiksi Kainuun, Keski-Suomen tai pohjoisimman Suomen palveluverkkoon.

– Meidän on keskusteltava siitä, kuinka kaukana vastaanotto voi olla, että se on vielä lähipalvelua. Onko 20 kilometriä liian kaukana, onko 12 minuuttia liian kaukana? Kaikilla näillä mittareilla Keski-Pohjanmaalla ollaan hyvin tiiviissä verkossa. Nyt pohditaan sitä, pitääkö palvelupisteitä vähentää, vai löytyykö kompromissiratkaisu, että palvelupisteet säilyisivät, mutta niiden aukioloajoissa vuorotellaan.

Soiten hallitus tekee virallisen säästöesityksensä 6. toukokuuta. Valtuusto päättää lopullisesti säästöistä 27. toukokuuta.