Moottorikelkkaonnettomuuksissa kuoli 11 ihmistä viime vuonna

Moottorikelkkaturmat sattuvat usein tutussa ympäristössä.

Moottorikelkkaonnettomuus
Moottorikelkkaonnettomuus.
Onnettomuustietoinstituutti.

Moottorikelkkaonnettomuudet vaativat viime vuonna 11 ihmisen hengen.

Kuolemaan johtaneita kelkkaonnettomuuksia oli viime vuonna kaikkiaan kymmenen. Puolet niistä tapahtui Lapissa.

Suurin osa turmista sattui jäällä tai jäältä maalle siirryttäessä.

Neljässä kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa kelkalla ajettiin jäällä ja osuttiin sulaan. Kolmessa tapauksessa onnettomuus sattui jäältä maalle siirryttäessä. Lisäksi kaksi onnettomuutta sattui moottorikelkkareitillä ja yksi metsäautotiellä.

Tiedot käyvät ilmi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien ennakkotiedoista.

– Moottorikelkkaturmat sattuvat usein kuljettajalle aivan tutussa ympäristössä, kun otetaan riskejä ja lähdetään esimerkiksi heikoille jäille joskus huonoissakin olosuhteissa. Kokeneenkaan kuljettajan ei kannata aliarvioida olosuhteiden vaikutusta, Onnettomuustietoinstituutti OTI:n liikenneturvallisuustutkija Arja Holopainen sanoo tiedotteessa.

Kolmessa kuolemaan johtaneessa kelkkailuonnettomuudessa kuljettajaa epäillään rattijuopumuksesta.

Satoja loukkaantumisia vuosittain

Tutkijalautakunnat tutkivat viime vuonna 14 vakavaan loukkaantumiseen johtanutta moottorikelkkaonnettomuutta. Loukkaantumiseen johtavia onnettomuuksia sattuu moottorikelkkailussa vuosittain satoja.

Tutkintaan otetuissa 14 henkilövahinkoon johtaneessa onnettomuudessa loukkaantui kaikkiaan 21 henkilöä. Neljä henkilöä selvisi vammoitta. Kahdeksassa onnettomuudessa moottorikelkan kyydissä oli kuljettajan lisäksi matkustaja.

– Matkustajan kanssa ajaminen on erityisesti kokemattomalle kuljettajalle haastavaa. Jos kuljettaja ja matkustaja ovat huomattavan eri kokoisia, se vaikeuttaa kelkan hallintaa, Holopainen varoittaa.

Mutka vasemmalle hankala paikka

Vasemmalle kaartuvat mutkat ovat moottorikelkkailijoille hankalia. Yleisiä riskejä ovat myös liian lähellä kelkkareittiä sijaitsevat puut ja suuret kivet. Havainnot ovat toistuneet onnettomuustutkinnassa vuosien ajan.­

– Vasemmalle kaartuvat mutkat ovat haastavimpia, sillä silloin moni työntää oikealla kädellä ohjaustankoa ja samalla vahingossa puristaa oikeassa kahvassa sijaitsevan kaasuvivun pohjaan. Vauhdin äkillinen kiihtyminen yleensä yllättää, eikä törmäystä esimerkiksi reitin sivussa kasvaviin puihin ehdi enää estää, Eero Heikkilä Lapin tutkijalautakunnasta kuvailee onnettomuuden syntyä.

Viime vuonna tutkintaan otetuista loukkaantumisista kahdeksan tapahtui moottorikelkkasafareilla. Kelkkayrittäjät voivat vaikuttaa moottorikelkkailun turvallisuuteen monin tavoin.

– Viime vuonna tutkituista kelkalla sattuneista loukkaantumisista monessa oli mukana lumeen tottumaton turisti. Onnettomuuksia voidaan ehkäistä muun muassa uudistamalla kelkkaopetusta ottamaan huomioon erilaiset asiakasryhmät ja kiinnittämällä huomiota reittien suunnitteluun. Olemmekin julkaisseet erityisesti kelkkasafariyrittäjille suunnatun käytännöllisen oppaan auttamaan turvallisuuden kehittämisessä, Holopainen vinkkaa.