Tunnin junia kehittävien hankeyhtiöiden perustaminen viivästyy – Tampere yllättyi hallituksen eron seurauksista

Kahden ratayhteyksiä kehittävän hankeyhtiön perustaminen siirtyy seuraavan hallituksen päätettäväksi.

politiikka
Juna ajaa lumisella radalla Tampereen Näsinkallion kupeessa
Antti Eintola / Yle

Tampereen ja Turun tunnin junien ylle kasautuu tummia pilviä. Hallituksen eron vuoksi ratoja kehittäviä hankeyhtiöitä ei voida perustaa tällä vaalikaudella.

Liikenne- ja viestintäministeriö tiedotti (siirryt toiseen palveluun)torstaina, että ministeriö voi jatkaa Suomi-radan ja Turun tunnin junan mahdollistavien hankeyhtiöiden valmistelua, mutta yhtiöiden osakassopimukset hyväksyy seuraava hallitus.

– Suomi-rataa ja Turun tunnin junaa edistävien Pohjolan Rautatiet Oy:n tytäryhtiöiden perustaminen siirtyy näin ollen seuraavan hallituksen päätettäväksi, ministeriö kertoo tiedotteessa.

Rahoitus tytäryhtiöiden käynnistämiseen olisi ollut valtiolta ja kunnilta yhteensä 30 miljoonaa euroa Suomi-radan osalta sekä 20 miljoonaa euroa Turun tunnin junan osalta. Ministeriö perusti Pohjolan Rautatiet Oy:n helmikuun puolessavälissä.

– Suomi-rataa ja Turun tunnin rataa edistävien tytäryhtiöiden osakassopimukset on neuvoteltu jo valmiiksi yhdessä Helsingin, Tampereen, Vantaan, Espoon ja Turun kanssa. Suomi-radan osakassopimus olisi mahdollistanut Hämeenlinnan, Riihimäen ja muiden kaupunkien liittymisen mukaan sopimukseen, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.).

Sen sijaan Pohjolan Rautatiet Oy voi perustaa Rail Baltica -yhtiön, kalustoyhtiön ja kiinteistöyhtiön. Ministeriön mukaan tämä kävi ilmi Bernerin keskusteltua asiasta torstaina oikeuskansleri Tuomas Pöystin kanssa.

Hankeyhtiömallia oli tarkoitus hyödyntää tulevaisuudessa myös Itäradan nopeuttamisessa.

– Itäradan osalta oli jo löytynyt yhteisymmärrys maakuntaliitoissa. Myös keskustelut kaupunkien kanssa ovat edenneet, Berner sanoo.

Tampereella oli toisenlainen tieto

Uutinen yllätti Tampereen pormestarin Lauri Lylyn (sd.)

– Tämä on tosi yllättävä tieto ja vähän outokin, Lyly sanoo.

Lylyn mukaan Tampere oli saanut ministeriöstä tiedon, että hankeyhtiöt voidaan yhä perustaa tällä vaalikaudella, koska poliittiset päätökset on tehty ja jäljellä oli vain toteutusvaihe. Suomi-rata-yhtiö oli tarkoitus perustaa jo huhtikuussa.

– Tämä on Tampereen tunnin junalle iso kolaus, koska tämä siirtää näitä hankkeita kuukausia eteenpäin, Lyly sanoo.

EU-tuen hakeminen voi vaikeutua

Tampere on halunnut saada tunnin junan suunnittelun nopeasti liikkeelle. Pääradan kehittämiselle on tarkoitus hakea EU-tukea. Uusi rahoituskausi alkaa vuonna 2021.

Lylyn mukaan yleissuunnittelu pitäisi saada tehtyä ennen rahoituskauden alkua.

Suomi-rata-yhtiö halutaan siksi, että valtion budjettiin rahaa suunnitteluun ja toteutukseen ei ole ollut tulossa. Pääradan kehittämisen hinnaksi on arvioitu 5,5 miljardia euroa.

Hämeenlinna ei päässyt perustajajäseneksi

Myös Hämeenlinnan kaupunginjohtaja Timo Kenakkala yllättyi uudesta käänteestä. Hämeenlinnassa on niin ikään ollut sellainen tieto, että hankeyhtiöt voidaan perustaa hallituksen kaatumisesta huolimatta.

Toinen yllätys Hämeenlinnalle on ollut se, että kaupunkia ei otettu Suomi-rata-yhtiön perustajajäseneksi. Hämeenlinna olisi halunnut mukaan jo alusta saakka.

Lauri Lyly perustelee perustajajäsenten rajausta sillä, että yhtiö on haluttu saada nopeasti pystyyn. Lylyn mukaan muut kunnat pääsevät mukaan myöhemmin, kuitenkin mahdollisimman pian.

Kenakkala toivoo, että lykkäys avaisi Hämeenlinnalle uuden mahdollisuuden päästä heti mukaan perustettavaan yhtiöön.

– Nythän tähän tuli aikamoinen aikalisä. Tietysti toivon, että pääsemme samoihin pöytiin heti alkuvaiheessa ja perustajajäsenten joukkoon, Kenakkala sanoo.

Lyly sanoo, että suunniteltua linjausta uudesta ratayhteydestä ei ole olemassa. Alustavia vaihtoehtoja on ollut ainakin kolme. Yhdessä päärataa oikaistaisiin vain lievästi, toisessa oikaisu olisi voimakkaampi ja kolmas vaihtoehto kulkisi kokonaan uutta, suorempaa reittiä Tampereelta Helsinkiin.

Hämeenlinna pitää tärkeänä, että Suomi-rata tarkoittaa mahdollisten lisäyhteyksien lisäksi nykyisten raiteiden perusparannusta niin, että myös niillä junien nopeus voidaan nostaa 250 kilometriin tunnissa.