Boeingilla vaikeuksia myös sotilaskoneiden valmistuksessa: Yhdysvaltain puolustusministeriö tyytymätön ilmatankkauskoneiden turvallisuuteen

Yhdysvaltain puolustusministeriö vaati tiukkasanaisesti Boeingia vuosi sitten keskittymään sotilaskoneisiin eikä siviili-ilmailuun.

lentokoneteollisuus
Boeing ilmatankkauskone.
Yhdysvaltain ilmavoimat vastaanotti ensimmäisen Pegasus-ilmatankkerin tammikuussa.AOP

Yhdysvaltalainen lentokonevalmistaja Boeing on joutunut vakaviin vaikeuksiin 737 MAX 8-koneelle sattuneiden onnettomuuksien ja niitä seuranneiden lentokieltojen jälkeen.

Yhtiöllä on ongelmia myös sotilaskoneiden valmistuksessa.

Yhdysvaltain ilmavoimat tilasi vuonna 2011 Boeingilta lähes viidellä miljardilla dollarilla KC-46 Pegasus -ilmatankkauskoneita. Hanke on myöhästynyt pahasti suunnittelu- ja ohjelmisto-ongelmien vuoksi ja aiheuttanut samalla Boeingille miljardien lisäkulut.

Ensimmäiset tankkauskoneet saatiin luovutuskuntoon vasta tämän vuoden tammikuussa. Toimitukset kuitenkin tyssäsivät alkuunsa, sillä koneista alkoi löytyä ylimääräisiä osia, työkaluja ja tarpeetonta roinaa. Ilmavoimat laittoi koneet väliaikaisesti lentokieltoon. (siirryt toiseen palveluun)

Ilmavoimien tarkastajat totesivat hiljattain, että Boeingin tuotantolinjalla Washingtonin osavaltiossa on vakavia ongelmia, mahdollisesti työkulttuurissa.

Kaikkiaan Boeingin odotetaan rakentavan 179 KC-46 -konetta Yhdysvaltain ilmavoimien käyttöön korvaamaan vanhentuvaa Boeing KC-135 Stratotanker-laivastoa. Koneet rakennetaan muuttamalla 767-laajarunkokone sotilaskäyttöön.

Yhdysvaltain puolustusministeriö ärsyyntyi vuosi sitten lentokonejätti Boeingin hitauteen toimittaa sovittuja ilmatankkauskoneita maan ilmavoimille. Ilmavoimista vastaava apulaispuolustusministeri Heather Wilson totesi maan senaatille, että ”On turhauttavaa, että Boeing keskittyy niin paljon kaupalliseen puoleensa ilmavoimien sijaan ja koneiden toimittamiseen ilmavoimille.”

Boeingin ahdinko on saanut nyt kilpailijat iskemään myös tankkauskoneisiin. Eurooppalainen Airbus ja amerikkalainen Lockheed Martin ilmoittivat viime vuoden (siirryt toiseen palveluun) joulukuussa, että ne aikovat tarjota ilmatankkauskoneita Yhdysvaltain ilmavoimille. Käytännössä tämä tarkoittaa Airbusin A330 MRTT-ilmatankkauskoneita.

Yhdysvaltalainen Boeing valmistaa sekä siviili- että sotilaskoneita. Vuonna 2017 sen liikevaihto oli 93 miljardia dollaria. Tästä siviilikoneiden osuus oli vajaat 57 miljardia, ja vastaavasti puolustus-, avaruus- ja turvallisuuspuolelta tuli 21 miljardia. Loput koostuivat erilaisista huoltoon liittyvistä palveluista.

Tarkennus 15.3. klo 14:00: Viimeisessä kappaleessa sana tulot korvattu sanalla liikevaihto.

Lue myös: Lentäjät raportoivat Boeingin turmakonemallin ongelmista jo edellisen onnettomuuden jälkeen.